Rammelende Handrem

Gestart door Corne, 14-08-2002 22:18:05

Vorige topic - Volgende topic

Corne

Bij het rijden over een hobbelige weg rammelde mijn auto ietsiepietsie. Is niet erg, maar dan moet er geen Volvo op staan.  :-[

De herrie leek van de achterkant te komen, en na een paar weken ergernis (en schaamte) de remmen maar eens bekeken. Bleek dat het "schaar"-mechanisme in de handrem (dat ding wat de remvoeringen tegen de trommel duwt) speling te hebben en dus rammelde.
Volvo-dealer gebeld maar dit onderdeel bleek niet los te worden verkocht...???
Voorlopig heb ik het opgelost door de kabel van de handrem iets strakker te zetten, zodat het "schaartje" een klein beetje open staat en net niet meer rammelt: De herrie is verdwenen... ;D

Maar er zijn misschien nettere oplossingen....wie...

Fokke 01.01.005

Heb je toevallig een automaat?

Bij mijn auto is na veel zoeken ook de oorzaak van een tik aan de rechterachterzijde gevonden. De handremkabel en ook het 'schaardeel' zat muurvast omdat ik de handrem nooit gebruik(te).

De rechterachterkabel is inmiddels vervangen, maar dat schaardeel is volgens mij gewoon blijven zitten.

groeten,
Fokke
AK400-AZ250-R5-343DL-345GL-244DL-244GL-244GLE-854GLT-854GLT+854R+C70c

Corne

Nee, heb geen automaat dus ook geen 'P'-stand, maar de handrem gebruik ik niet zo vaak. Ik parkeer hem meestal in z'n eerste versnelling...hij is tot nu toe nog nooit weggelopen.

Groeten, Corne

s©ub@

ik zou eens informeren wat dat stukje techniek kost bij rima... (of marans)

lijkt me niet zo gek veel moeite om het er zelf ff op te zetten   8)

suc6
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Ronbroek

Vandaag ook maar eens begonnen aan het handrem rammelprobleem.

Eerst de schijf / trommel erafgehaald en deze opgeschuurt.

Na de constructie bestudeert te hebben kon ik de rammel reproduceren door tegen het achterste
remblokje aan te tikken. De achterkant van het blokje komt tegen een nokje aan, zie pijl.

Doormiddel van een klemmetje worden de blokjes tegen de plaat aangedrukt, een van deze klemmetjes had wat speling en veroorzaakt het gerammel. Na deze met een schroevendraaier aangedrukt te hebben klemt het geheel beter.

Daarna alles weer gemonteerd en de handrem afgesteld.

Alleen, het probleem is nog niet over  :eusa_wall: , op de terugweg naar huis het zelfde probleem ! Balen.

Mijn hoop is nu dat ik de handrem iets te losjes heb afgesteld, dit is redelijk eenvoudig voor de deur op te lossen door het wiel te demonteren en het gekartelde
stelbuisje met een schroevendraaiertje te verdraaien.

Wordt vervolgt.

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

Ronbroek

Nou, toch nog een lichtpuntje vanmiddag.

Na veel geklooi ben ik de grootste veroorzaker van de rammel op het spoor gekomen: een verroeste moer die de onderste veerschotel vasthoud:

Deze heeft al eens een laspuntje gehad, maar die is losgekomen waardoor de schotel nu vrolijk ligt te rammelen.

Binnenkort de slijptol er maar eens op en een nieuwe monteren.

Of de handremblokken en/of de schijfremblokken dan evt ook nog rammelen kan ik na bovenstaande klus bekijken.

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

Freakybaby

Dat schoteltje was bij mij ook de oorzaak van een rammel. Ook linksachter. Na wat kracht van ene W brak de bout af. Toen heb ik de laspuntjes weg geslepen en is er een M10 bout doorheen gegaan, werkt prima.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Ronbroek

Hmmm, is idd ook een idee  :eusa_think:

Dan hou ik deze nog op de plank  ;D

Ronbroek

Nou, de rammels zijn weg  :eusa_dance:  :eusa_dance:  :eusa_clap:  :eusa_clap:

Heerlijk strak rijd dat weer zeg !

Vanochtend met een dun boortje de bout en moer bewerkt, was wel ff een klusje.

Het enige wat ik heb losgehaald is het wiel, de schokbreker kon blijven zitten.

Zowel de oude als de nieuwe houder heb ik door de veer heen kunnen frommelen.

Oja, het boortje heeft het avontuur niet overleeft  :-\  ;D

Freakybaby

Jep, en als je naar de onderste foto van Ron kijkt, dan zie je dat lasje. Als je die wegslijpt, dan valt de bout er zo uit. Nieuwe bout erdoor en je kan weer rammelvrij rijden. Voordeel is meteen ook dat je ook op de bovenkant een sleutel kan zetten als je hem ooit nog eens los wil halen. Het pinnetje wat meedraaien van de schotel moet voorkomen is ook niet ongevoelig voor roest.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn