Regelmatig koplampen stuk: inschakelvertraging of buffer/spanningsregelaar oid?

Gestart door HJ850, 07-10-2007 17:41:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HJ850

Net weer een setje Philips hoge opbrengst koplampjes kunnen plaatsen, laatste was dit voorjaar pak weg 8000km geleden  >:(.
Die koplampen gaan toch wel regelmatig stuk.

Al eerder hier wat gelezen dat de koplampen in onze 850's het nooit lang doen. Zou liggen aan inschakelspanning bij starten van de motor?


Vind het een beetje zonde van die dure lampjes.

Is hier een fix voor? Is de oorzaak inderdaad een spanningspiek bij starten van de motor?


Enno

ik gebruik volvo dealer lampjes.....osram? als ik me niet vergis......niet dealer lampjes gaan wat korter mee ;) 10000 KM of minder is geen uitzondering.....

daytonawim

Geen idee, ik hoefde bij mijn GLT zelden nieuwe lampjes te monteren, en dat bij
70000 km per jaar, ook bij de S70 merk ik hier weinig van.

Rij jij soms heel veel korte stukjes met de auto ?


-D©©©L-

Citaat van: HJ850 op 07-10-2007 17:41:29
Net weer een setje Philips hoge opbrengst koplampjes kunnen plaatsen, laatste was dit voorjaar pak weg 8000km geleden  >:(.
Die koplampen gaan toch wel regelmatig stuk.

Al eerder hier wat gelezen dat de koplampen in onze 850's het nooit lang doen. Zou liggen aan inschakelspanning bij starten van de motor?


Vind het een beetje zonde van die dure lampjes.

Is hier een fix voor? Is de oorzaak inderdaad een spanningspiek bij starten van de motor?



Welk type lampjes heb je gezet ? (hoge opbrengst zegt zo weinig)
1992, daar zit toch H4 in ?

thuur

Meest voorkomende oorzaken kapotte koplampjes:

- de lamp zit niet goed met het veertje vastgeklemd. Door de trillingen + hete gloeidraad gaan ze stuk.
- spanningsregelaar van de dynamo geeft pieken.
- vingerafdrukken op het glas.
- halogeenlampen branden het liefst minimaal een kwartiertje, pas dan zijn ze op temperathuur en kan het halogeengas optimaal zijn werk doen. Alles korter dan dat zal in een vroegtijdige dood resulteren.



Gr ;)

FRANQ

"Vroeger was ik schizofreen, nu gaat het wel goed met ons"

Racingbrick

Bij mij gingen ze beiden kapot, tegelijk...
Toen kwam er een heel genante storings analyse...., bleek het echt om de bolletjes te gaan..

elianmars

Citaat van: Racingbrick op 13-10-2007 09:16:48
Bij mij gingen ze beiden kapot, tegelijk...
Toen kwam er een heel genante storings analyse...., bleek het echt om de bolletjes te gaan..

;D ;D ;)

Het kostte je ook nog het lampje in je verlichtingsschakelaar...... ::)

RRRRR_Ramon

In de 850 had ik ook best vaak de koplampen stuk (H4). De typen met hogere lichtopbrengst, de Philips met 30 of 50% meer, gaan nu eenmaal minder lang mee. Dat staat ook op de verpakking. De lichtopbrengst is wel veel groter en witter.

Ook kunnen H4tjes niet goed tegen het met groot licht rijden d.m.v. de grootlichtschakelaar naar je te blijven trekken. Grootlicht en dimlicht branden nu tegelijk en dan wordt ie erg heet.  :eusa_think:
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Tamarzilla

Ik heb ook de ervaring dat de Vision Plus ( witter en meer licht ) korter meegaat.

Zowel in de H4 als in de H7 uitvoering.

Maar het positieve is, dat ze inderdaad meer licht geven.

Groet,

Frank
T5, rica getuned

combinedforces

Let er (als door thuur vermeld) op dat je de lampjes niet met je vingers aanpakt, of indien dat wel gebeurt, ze goed schoonmaakt met alcohol.

-D©©©L-

Citaat van: RRRRR_Ramon op 13-10-2007 14:41:24
In de 850 had ik ook best vaak de koplampen stuk (H4). De typen met hogere lichtopbrengst, de Philips met 30 of 50% meer, gaan nu eenmaal minder lang mee. Dat staat ook op de verpakking. De lichtopbrengst is wel veel groter en witter.

Light@day van osram geeft meer licht en blijft ook langer heel.
http://www.autobild.de/artikel/Themen-Testberichte-Gutes-Licht-ist-Glueckssache_47341.html

HJ850

Had nog niet gereageerd op dit oude draadje waar ik een vraag in stelde. Ik pak even de reaktie van Thuur er bij:

Citaat van: thuur op 07-10-2007 18:48:48
Meest voorkomende oorzaken kapotte koplampjes:

- de lamp zit niet goed met het veertje vastgeklemd. Door de trillingen + hete gloeidraad gaan ze stuk.
- spanningsregelaar van de dynamo geeft pieken.
- vingerafdrukken op het glas.
- halogeenlampen branden het liefst minimaal een kwartiertje, pas dan zijn ze op temperathuur en kan het halogeengas optimaal zijn werk doen. Alles korter dan dat zal in een vroegtijdige dood resulteren.


Zit trouwens inderdaad H4 in.

Veerklem gecontroleerd: zat altijd en zit goed vast.
Bij 2e en 3e set heel voorzichtig geweest met aanraken: altijd met schoon stukje keukenpapier

Dynamo van de zomer vervangen  :eusa_dance:, hopelijk geeft de 'fabrieks gereviceerde' Bosch met volgens mij een nieuwe spanningsregelaar een nette stroom af zonder te grote pieken. Waar te meten met multimeter en wat is een te grote piek?

Ja, inderdaad wel veel kortere ritten, soms amper een kwartier of langere rit met korte stops.
Dus branden de lampjes bij mij vrij kort. Wellicht dat hier de oorzaak is van extra korte levensduur.
Ik zal de Osram eens proberen, als ik tenminste kan vinden waar die te koop zijn. Afgaande op eerdere lampset duur zal deze set eind winter begin zomer wel weer stuk gaan.


Groet, Hajo