Trillende V70 R AWD

Gestart door mjrood, 15-01-2008 22:05:15

Vorige topic - Volgende topic

mjrood

Forummers,

Sinds een poosje trilt mijn V70 R AWD zo rond de 35km/u en rond de 65km/u en bij het insturen van bochten. De trilling zit niet specifiek in het stuur, maar in de hele auto. Ook merkte ik dat hij bij het uit laten rollen met een schokje tot stilstand kwam. Alsof hij niet lekker los rolt. Schijven en blokken zijn al vervangen, alleen de handrem zou wel weer eens opnieuw afgesteld kunnen worden.
Ik dacht eigenlijk meer aan de cardanas, en dan met name aan de cardankoppeling die in het midden zit. Heeft iemand hier ervaring mee? Kan je de as verwijderen en dan een proefrit maken zonder dat je een van de overbrengingen of de visco in elkaar draait? De homokineten zitten vast met imbussen en daaronder ligt een soort ring in de vorm van een halve maan. Heeft de positie van deze ring invloed op de balans van de as?
Ik kan de as met de hand een stukje heen en weer draaien; mag dit? Hoeveel?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Groeten,
Michiel.
V70 R AWD - Life in the fast lane.

My Volvo's : 340 D, 360 2.0 inj., 245, 940 TD, 850 2.5 10V, V70 R AWD.

Emiel

Citaat van: mjrood op 15-01-2008 22:05:15
Kan je de as verwijderen en dan een proefrit maken zonder dat je een van de overbrengingen of de visco in elkaar draait?

Je kan de as zonder problemen demonteren en zonder rondrijden.

De homokineten zitten vast met imbussen en daaronder ligt een soort ring in de vorm van een halve maan. Heeft de positie van deze ring invloed op de balans van de as?

Neen, tenminste, je kan er niets aan stellen/balanceren

Ik kan de as met de hand een stukje heen en weer draaien; mag dit? Hoeveel?

Dat kan, je hebt altijd iets speling op de aandrijflijn, bv. in de haakse overbrenging, in de bak e.d. Dus dat voel je ook in de aandrijfas. Kruiskoppelingen mogen geen speling hebben.

Laatste tijd wil de voorste koppeling van de cardanas wel eens problemen geven. In december hebben ze bij Serva nog 2 gedemonteerd.

mjrood

Ok Emile bedankt,

Ik zal de as er binnenkort eens onderuit halen. Is de kruiskoppeling los te vervangen? Het ziet er naar uit dat hij aan de as gevelst zit :(    Iemand een idee over de kosten van de as?  :eusa_pray:
Met die 'halve manen' onder de imbusbouten vraag ik me af of je ze in precies dezelfde positie moet terug zetten en of je de balans van de as kunt beïnvloeden door ze een gaatje te verdraaien voordat je de imbusbouten erin draait.

O ja, nu ik je toch 'spreek' : verder heb ik ergens in de buurt van de turbo olielekkage. Er zit vettigheid aan de binnenkant van het hitteschild (stinkt) en ook de koude kant van de turbo is flink vettig bovenop. Zou dit de slang van de carterontluchting kunnen zijn?

Groet,
M.
V70 R AWD - Life in the fast lane.

My Volvo's : 340 D, 360 2.0 inj., 245, 940 TD, 850 2.5 10V, V70 R AWD.