Stationair verschillend LPG/benzine

Gestart door jessevli, 10-01-2008 19:15:08

Vorige topic - Volgende topic

jessevli

Mijn 1996 Volvo 850 2.5 20V loopt slecht stationair op benzine. Hij valt net niet uit, en zoekt constant. Hij zakt tot ongeveer 500 toeren, en geeft dan gas tot 1000 toeren, waarnaa hij weer afzakt.
Bij het starten loopt de motor wel netjes 850 toeren. Na 100 meter rijden veranderd dit dus in slecht stationair lopen.

Op LPG is het juist andersom, hij loopt of keurig 900 toeren. Vandaag ging hij voor het eerst hoger, tot 1500 toeren.

Ik heb zowel de throttle body schoongemaakt als de stationair regelklep (met dank aan de beschrijving van Thuur). Beide waren wel wat vies, maar zaten niet vast.

Ook heb ik de codes uitgelezen, maar alles is 1-1-1, dus geen DTC's.
Koelwater temperatuur indicatie is ook normaal.

Iemand enig idee waar nu te zoeken? Vind het vreemd dat er verschil zit tussen de twee brandstofsoorten, en dat hij bij de één te langzaam loopt en bij de andere te hard.

Bedankt!

Jesse

thuur

Citaat van: jessevli op 10-01-2008 19:15:08
Bij het starten loopt de motor wel netjes 850 toeren. Na 100 meter rijden veranderd dit dus in slecht stationair lopen.

Op LPG is het juist andersom, hij loopt of keurig 900 toeren. Vandaag ging hij voor het eerst hoger, tot 1500 toeren.

Hallo en welkom op het forum!

Lijkt me toch een brandstof overschot/tekort ergens... Controleer de drukregelaar eens.

Gr ;)

jessevli

Bedankt voor je reactie Thuur. In afwachting van een brandstofdruk meter alle sensors nog even nagekeken. TPS was soms even oneindig hoor, dus de loper van de potmeter maakte niet goed contact. Even ingespoten met contact spray, toen deed hij het weer.
Ook nog 80 km alleen op benzine gereden, en nu is het probleem (tijdelijk?) weg. Ik ga in iedergeval een nieuwe TPS bestellen, want die zal wel weer rot gaan. Maar of dat het was, of vuil of zo van weinig op benzine rijden?

In iedergeval bedankt voor je hulp!

Jesse

thuur

De drukregelaar heb je zo gecontroleerd. Even het vacuumslangetje lostrekken, op contact zetten en een papiertje onder het gaatje van de regelaar leggen. Mag absoluut geen benzine uit komen.

De TPS klinkt niet goed idd. Maar deze beweegt bij iedere verandering van het gaspedaal, dus staat los van de brandstof. Vervangen is de lange termijn oplossing, maar dat komt goed zo te horen.

Gr ;)

jessevli

Ok, ik zat meer te denken aan de brandstofdruk zelf te denken toen je dat schreef, het is dus ook een kwaaltje dat er benzine aan de vacuum kant komt?

De TPS is besteld, en de auto doet het nu nog steeds goed. In iedergeval weer harstikke bedankt voor je goede tips.

Jesse

thuur

Citaat van: jessevli op 16-01-2008 22:12:18
Ok, ik zat meer te denken aan de brandstofdruk zelf te denken toen je dat schreef, het is dus ook een kwaaltje dat er benzine aan de vacuum kant komt?

Nee, dat is geen kwaaltje. Dat is een defect ;D

Gr ;)