Koude start moeizaam...

Gestart door noords, 12-01-2008 23:41:39

Vorige topic - Volgende topic

noords

sinds een maand ben ik eigenaar van een 855 2,5 20V van '96 op benzine met 270dkm op de teller. In de eerste maand de volgende reparaties uitgevoerd;
- aandrijfashoes vervangen
- veren achter vervangen (waren beide gebroken)
- achter ruitenwissermotor vervangen (asje door achterraam zat vast, hierdoor motor overleden)
- dashboard verlichting op drie plaatsen vervangen (dankzij nuttige info op dit forum!)
- nieuw origineel uitlaat sierstuk geplaatst (oude was rot)
- afstandbediening CV geplaatst (dankzij info op forum)
- nieuwe verdelerkap, rotor, bougiekabels, bougies geplaatst in verband met moeizame koude start (pas van 2 op 3 maal starten)

Helaas heeft het vervangen van laatst genoemde onderdelen niet het gewenste resultaat, al was het niet overbodig, zaten nog de originele kabels op van 11 jaar oud.

Probleem bij koude start zal ik proberen te omschrijven;
Bij koude motor draait de startmotor bij starten goed rond, maar slaat de motor niet aan. Lijkt alsof er geen brandstof komt... Na drie of vier keer door te starten, pakt hij wel, maar als dan het gas ingetrapt wordt, wil hij weer afslaan. Als hij dan 10 tot 20 sec. heeft gedraaid kan langzaam gas gegeven worden en loopt hij verder prima.
Heb zelf al aan de volgende dingen gedacht;
- startonderbreker probleem; heb zo'n dikke grijs zwarte sleutel (op de tweede wacht ik al een maand) Maar dit lijkt me niet waarschijnlijk, want warm start hij prima.
- probleem met brandstofpomp, weet niet of deze bij koude motor wel probleem kan veroorzaken en bij warme niet...

Denk er over om hem naar de garage (volvo) te brengen, misschien kunnen ze met uitlezen een defect vinden, maar voordat ik daar mijn geld naartoe breng is er wellicht hier op het forum iemand met tips....
BvD

thuur

Zoek eens op antennering.

Als de motor aanslaat, is dat in 1x of komt hij pruttelend tot leven? De motors moeten echt 'aanknallen'.

Gr ;)

noords

Citaat van: thuur op 14-01-2008 10:51:30

Als de motor aanslaat, is dat in 1x of komt hij pruttelend tot leven? De motors moeten echt 'aanknallen'.

Gr ;)

thuur

noords

Citaat van: thuur op 14-01-2008 10:51:30

Gr ;)

Bedankt voor je reactie Thuur !
Ik zal zeker de stekker van de antennering controleren zoals besproken,
wat betreft aan-pruttelen of aanslaan;
Vanmorgen weer het zelfde start verloop;
eerste keer starten; gedurende ca. 3-5 sec startmotor laten draaien....niets
tweede x...idem
derde x ...idem
vierde x...motor maakt een paar slagen en staal weer af
vijfde x...motor maakt nog wat meer slagen en slaat weer af
zesde x... motot komt pruttelend tot leven, maar als gas wordt gegeven wil hij weer afslaat, na 15 sec. loopt hij en kan gereden worden.

Wel ruik je achter de auto een fikse onverbrande benzine lucht.

Tijdens contact maken is wel duidelijk de brandstofpomp te horen, is dit ook zo bij een deffecte/storende antennering?
Is deze storing uit te lezen?
Kan namelijk morgen terecht bij garage voor uitlezen...
Ook lees ik dat een temperatuursensor de boosdoener kan zijn..dit komt, neem ik aan ook bij uitlezen aan het ligt, of kan ik deze makkelijk zelf controleren...

alvast bedankt voor reactie

p.s. moet nog wat routine opdoen met reageren ... zoals je zag... maar wordt vast beter...heb zelf ook wat last met starten op maandag... :)

thuur

Controleer je benzinedrukregelaar maar eens...

Gaat het starten beter als je half-gas geeft (sleutel vasthouden)?

Gr ;)

noords

de roffel roffelt weer, koude start of warme start... :eusa_dance: bleek dus toch de temperatuursensor op thermostaathuis te zijn.
Tijdens poging tot uitlezen bij de volvo garage blijkt er geen verbinding mogelijk met de OBD II van mijn 850. volgens garage mogelijk defect in computer of bedrading. Volgens mij heeft vorige eigenaar zelf in de stekker van de OBD zitten prikken met meetpennen , te zien aan vervorming van vierkant naar rond in de stekker...  ???Kan er door kortsluiting schade aan computer ontstaan, of is dit nog ergens tussen OBD stekker en computer gezekerd?
Volgende uitdaging dient zich namelijk aan ; heb nieuwe sleutel besteld (met transponder voor startblokkering) en deze moet via computer ingelezen worden. Maar helaas lukt het niet contact met de computer te krijgen. Mijn volvo garage gaat nu opzoek naar een zelfde computer (Bosch 261 204 294   F6.2 ) om te checken of het inderdaad aan de computer ligt. Wel leuk als ik de sleutel (85,- euro) kan gebruiken...  :eusa_wall:of is er nog een andere methode , zonder computer, om deze sleutel in te leren??

Bijvoorbaat dank voor tips,
Thuur, heb trouwens met bewondering jou 245 turbo project bekeken, geweldig!!!