EGR D5+Fasttech chip

Gestart door ed, 25-01-2008 13:47:23

Vorige topic - Volgende topic

ed

Ik ben al een poos bezig om informatie te krijgen rondom de EGR regeling van de nieuwe Volvo motoren. Als de EGR stomweg dicht wordt gezet met een plaatje komt er een melding in de BC naar voren. Dit omdat de LMM detecteert dat er teveel lucht via de LMM stroomt. Dit is niet zomaar op te lossen. Je zou de EGR opening kunnen verkleinen, om zo binnen de marges te blijven, maar de vervuiling is er dan nog steeds, alleen in iets mindere mate. Overigens is het heel veel werk om de EGR voor de klep dicht te zetten omdat je er nagenoeg niet bij kunt.

Ik heb daarop contact gezocht met Fasttech, en ze gaven aan dat ze dat wilde uitzoeken. Ze namen na een paar weken contact op dat ze dat waarschijnlijk wel voor elkaar zouden krijgen.
Ik hoefde niets te doen met plaatjes, alleen langs komen. Ik wilde tevens een snellere auto hebben.

Uiteindelijk hebben ze er eerst het programma in gezet, en vervolgens de EGR aangepakt. Ze hadden eerst nog wat extra info nodig, en daarna was het vrij snel gepiept. Ik wilde vooral extra vermogen, koppel vind ik minder interessant. Koppel  is misschien leuk om de buurman te imponeren, maar niet voor de real-life performance, en ook niet voor de techniek. Uiteindelijk gaat de auto nu heel hard door hoog in toeren, net als een benzine auto. Hij rijdt rustig(er) onder normale omstandigheden, maar als het nodig is gaat hij er echt vandoor.

Uiteindelijk was de auto een stuk vlotter geworden, maar dat zou nog een stuk beter worden volgens Fasttech. Inderdaad, na een paar honder km's ging de auto steeds harder lopen. Geloof het of niet, maar de auto is nu nagenoeg even snel als de V70R van 100-180! Naar 200 heb ik nog niet kunnen testen.
Ook is het verbruik iets afgenomen, maar dat is nog niet echt representatief na het testwerk.

Is misschien leuke info voor de mensen die de overstap naar een diesel overwegen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

Wat hebben ze dan precies gedaan aan de EGR ???

Mooi verhaal!

Gr 8)

ed

Gezorgd dat deze niet meer open gaat. De klep is dus bij elke gasstand dicht, met als gevolg dat de inlaat netjes schoon blijft.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

tackle

een D5 moet makkelijk 235 halen...mits goed losgereden.
Maar..even een vraagje. Koppel vind je niet interressant, vermogen wel.
Het maximale vermogen wordt bij de D5 tussen 3000 en 4000 toeren gegeven.
Waar levert ie dat bij jou dan?

ed

Tackle, wat bedoel je met "en D5 moet makkelijk 235 halen"?

Ik denk dat het max vermogen nu bij  iets van 4500 toeren wordt geleverd, maar de auto is niet op de bank geweest.

robbie409

Een D5 haalt standaard ook door tot 240  :evil:

Black Magic

Citaat van: robbie409 op 25-01-2008 16:22:02
Een D5 haalt standaard ook door tot 240  :evil:

Een ID5 185 pk misschien , en een gechipte tot 226 pk zeker maar dat is het nieuwe type D5 ;)

ed

Als je de snelheid bedoeld: de originele D5 (163 pk) zal nooit tot 235 komen. Daarvoor is de gearing veel te kort en loopt hij in de "begrenzer". 215 is maximaal. Ik heb wel eens gelezen dat Volvo het doel had de 80-120 binnen de 10 seconden te kunnen doen, en daarom hebben ze de korte gearing gekozen. De nieuwere types lopen daarom ook veel harder.

Black Magic

Tsjah het is een M65 tov een M66 ::)

Emiel

Mooi werk van die kerels uit Neede!

Geniet ervan Ed!  ;D

Freakybaby

Citaat van: ed op 25-01-2008 16:57:15
Als je de snelheid bedoeld: de originele D5 (163 pk) zal nooit tot 235 komen. Daarvoor is de gearing veel te kort en loopt hij in de "begrenzer". 215 is maximaal. Ik heb wel eens gelezen dat Volvo het doel had de 80-120 binnen de 10 seconden te kunnen doen, en daarom hebben ze de korte gearing gekozen. De nieuwere types lopen daarom ook veel harder.

Een jaar of 4 terug heb ik toch 230 op de teller van de toen nagelnieuwe S60 D5 van mijn vader gezet. Wel met een ongeveer 300 toeren in het rode gebied. Op Vpower diesel liep ie veel beter in de toeren, en kreeg ik op de laatste rit die ik met de auto gedaan heb (aug '07) nog vrij makkelijk 220 op de klok met flinke belading.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

BenC70ES

De teller wijkt wel af hoor... (mijn Volvo deed standaard ook 20km/u meer dan de max. opgegeven snelheid door Volvo)

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Simplicity

onze V70n D5 doet 220 op de teller en of dat nu met één persoon erin is of dat de auto prop vol zit (vakantie Kroatie met 5personen en bagage) harder gaat hij echt niet. Auto is heeeeel goed ingereden: sinds april vorig jaar 55000km met +-60% "duitse"  kms  ;D

Hoeveel is het verbruik eigenlijk momenteel gemiddeld???

Freakybaby

Standaard verbruik van mijn pa volgens boordcomputer: 6,7/100 km
Standaard verbruik van mij over 2500 km op de BC : 6,1/100 km.

Het is voor de D5 heel erg belangrijk voor een gunstig verbruik om veel snelweg te rijden. Bij 160 verbruikt ie nauwelijks meer dan bij 100. Alles continu snelheden. Dus gebruik van je CC gaat heel veel verschil betekenen, continu snelheden dan.

Ik heb een foto gevonden dat ie bij 210 km/h nog 300 tpm over heeft voor het rode gebied, die zal ik morgen wel plaatsen. Het filmpje waarnaar ik op zoek ben heb ik nog niet gevonden.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

RRRRR_Ramon

Is dat EGR verhaal eventueel ook van toepassing op de 2.5D uit een V70 classic van MY99?

Wel interessant ;D

Veel plezier ermee Ed!
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪