Storing, o.a. niet starten

Gestart door hpkevertje, 20-01-2008 02:18:55

Vorige topic - Volgende topic

hpkevertje

Citaat van: GeertG op 24-01-2008 09:27:29
Mooi dat het opgelost lijkt !  :D

Ben benieuwd of je verbruik nog iets gunstiger wordt  ::)
(is bij mij toch altijd al niet zo gunstig; rotor en verdelerkap al vervangen en bougies regelmatig, kan dus nog aan bougiekabels en bobine en bobinekabel qua ontsteking liggen....)

Hey Geert,
Mankeert er aan jouw auto dan iets? En rijdt hij op gas? En hoe ligt het gebruik?

Chris

Citaat van: hpkevertje op 24-01-2008 00:24:26
Hey Ludo en Chris,
Lees nog eens het 1ste bericht van dit topic.
Of dit een toevallige samenloop van omstandigheden is geweest weet ik niet, maar ik hoop het natuurlijk wel.
Maar het moest natuurlijk een keer gebeuren: bougiekabels en verdeelkap 182.000 km en 11,5 jaar oud.
Als de ontsteking niet optimaal is kan verzuipen denk ik eerder ontstaan.
Met 1 kabel die volledig was doorgeslagen en het lopen op 4 ipv 5 cylinders startte de auto vandaag evengoed prima.

Blijft mijn conclusie: voeg aan jullie preventief onderhoud het volgende item toe:
vervang bij 150.000 km bougiekabels, verdeelkap en rotor.

Of moet het nog eerder?

Mee eens, ik ga binnenkort maareens nakijken hoe de onderdelen eraan toe zijn, lees: of ze mogelijk al eens vervangen zijn.

GeertG

Citaat van: hpkevertje op 24-01-2008 17:13:18
Citaat van: GeertG op 24-01-2008 09:27:29
Mooi dat het opgelost lijkt !  :D

Ben benieuwd of je verbruik nog iets gunstiger wordt  ::)
(is bij mij toch altijd al niet zo gunstig; rotor en verdelerkap al vervangen en bougies regelmatig, kan dus nog aan bougiekabels en bobine en bobinekabel qua ontsteking liggen....)

Hey Geert,
Mankeert er aan jouw auto dan iets? En rijdt hij op gas? En hoe ligt het gebruik?

Bij aankoop 4 jaar geleden was ie nog op benzine. 1 op 9 net niet haalbaar (gemiddeld gebruik van autoweg en stadsverkeer). Een dikke 3 jaar geleden LPG (Vialle AMS) erin laten leggen. Verbruik zit al tijden op ca. 1 op 6,5. Af en toe bij veel autoweg gebruik krijpt dit richting 1 op 8 maar bij iets meer stadsverkeer ligt het geregeld op 1 op 6.
Op LPG pas een enkele keer wat probleempjes wat steeds niet direct met gasinstallatie te maken had (benzinedrukregelaar, vacuumlekje...). Verder alleen afgelopen zomer de brandstofpomp kaduuk gehad.
Laatste tijd wat laag stationair (alleen op LPG) wat dan weer langzaam automatisch wordt bijgeregeld. De remmenreiniger staat al tijdje klaar om de stationairregelaar schoon te maken.

Maar verbruik is altijd aan hoge kant geweest (en dat voor een 2.5i, 10v  :-[).
Daarom benieuwd of jouw verbruik gunstiger wordt na je aanpassingen  ::)
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

hpkevertje

Hallo Geert,
Ik heb dezelfde motor als jij en heb vandaag ca. 1 op 8,5 gereden (350 km).
Ik ken jouw rijstijl niet, dat kan wel het verschil maken.
Ik ben op 6 maart aanwezig bij een carterventilatiemeeting en daar leer ik ook het e.e.a. over het brandstofsysteem.
Dat vindt plaats in Waddinxveen maar ik denk dat dit voor jou een beetje erg ver weg is. Je kan eventueel proberen om zelf iets van de grond te krijgen.
En over je kapotte brandstofpomp: kijk bij het openingsbericht van dit topic, waarbij geadviseerd wordt om je benzinetank redelijk gevuld te houden.
Succes en gr. Hans.

GeertG

Citaat van: hpkevertje op 25-01-2008 22:51:09
Hallo Geert,
Ik heb dezelfde motor als jij en heb vandaag ca. 1 op 8,5 gereden (350 km).
Ik ken jouw rijstijl niet, dat kan wel het verschil maken.
Ik ben op 6 maart aanwezig bij een carterventilatiemeeting en daar leer ik ook het e.e.a. over het brandstofsysteem.
Dat vindt plaats in Waddinxveen maar ik denk dat dit voor jou een beetje erg ver weg is. Je kan eventueel proberen om zelf iets van de grond te krijgen.
En over je kapotte brandstofpomp: kijk bij het openingsbericht van dit topic, waarbij geadviseerd wordt om je benzinetank redelijk gevuld te houden.
Succes en gr. Hans.

Wat rijstijl betreft : ik ben echt geen racer  :)
Carterventilatie is bij al eens schoon gemaakt en ook in vlamdover zat ook al niet overdreven veel rotzooi. Ook gasklephuis en punt waar injectie plaatsvind zag het nog goed uit.
Ik heb ook al eens wat met de brandstofpomp aan de hand gehad en weet dus dat er maar beter genoeg benzine in de tank kan zitten. Trouwens had ik dat al voordat mijn pomp het een keer begaf !
(is nog een theorie waarom de pomp het kan begeven met voldoende brandstof  ;))

Die 1 op 8,5 heb ik de laatste keer gehaals tijdens de vakantie (lange tijd over autoweg met zelfs een vol geladen auto en dakkoffer. Dus het kan wel  ;)

Wordt vervolgd.
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

Freakybaby

Citaat van: GeertG op 28-01-2008 16:56:05

Dat heeft mij altijd verbaasd, maar ik ken genoeg mensen die een hoger verbruik presteren dan wat ik normaal krijg, en toch veel rustiger rijden.

Een mooi voorbeeld is altijd als ik weer eens een weekend rij met de auto van mijn vader. Dan de boordcomputer resetten, en lekker knallen maar. Zelfs over de hogere snelheidstripjes Zwitserland op en neer of oostenrijk - kroatie - oostenrijk en weer naar NL had ik een gunstiger verbruik dan zijn lange termijn verbruik.

Het verschil tussen mijn vader en mij zit hem in het anticiperen, ik rij erg snel, maar anticipeer op tijd (op de snelweg tijdig gas los) terwijl hij de limiet +10 op de cruise rijdt, en steeds moet remmen optrekken. Voor een 850 op lpg maakt het nog veel meer verschil dan voor een s60 D5. Ik merk dat ik als ik geïrriteerd of gehaast rij dat ik makkelijk richting de 1:6 ga, terwijl ik als ik relaxed en vrijwel net zo snel rij 1:8,5-1:9 rij met mijn GLT. Beide metingen met de GLT zijn voornamelijk snelweg verkeer.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

hpkevertje

Citaat van: Freakybaby op 30-01-2008 23:40:22
Citaat van: GeertG op 28-01-2008 16:56:05

Dat heeft mij altijd verbaasd, maar ik ken genoeg mensen die een hoger verbruik presteren dan wat ik normaal krijg, en toch veel rustiger rijden.

Een mooi voorbeeld is altijd als ik weer eens een weekend rij met de auto van mijn vader. Dan de boordcomputer resetten, en lekker knallen maar. Zelfs over de hogere snelheidstripjes Zwitserland op en neer of oostenrijk - kroatie - oostenrijk en weer naar NL had ik een gunstiger verbruik dan zijn lange termijn verbruik.

Het verschil tussen mijn vader en mij zit hem in het anticiperen, ik rij erg snel, maar anticipeer op tijd (op de snelweg tijdig gas los) terwijl hij de limiet +10 op de cruise rijdt, en steeds moet remmen optrekken. Voor een 850 op lpg maakt het nog veel meer verschil dan voor een s60 D5. Ik merk dat ik als ik geïrriteerd of gehaast rij dat ik makkelijk richting de 1:6 ga, terwijl ik als ik relaxed en vrijwel net zo snel rij 1:8,5-1:9 rij met mijn GLT. Beide metingen met de GLT zijn voornamelijk snelweg verkeer.

Ik kan dit geheel beamen!

blauweroffel

Een herkenbaar prbleem, misschien heb je er iets aan.
Het volgende overkwam mij met mijn vorige volvo (850 2.5i 20V op gas)

Starten, rijden, lpg tanken en niet meer starten. ANWB erbij, de man stapt in en start de auto..........Hij had tijdens het starten op de keuzeschakelaar gedrukt en de auto op lpg gestart.
Bleek dat de zekering van de brandstofpomp kapot was..........Hij zei erbij dat dat vaak het einde lnluidde van de brandstofpomp. Dit systeem startte wel op benzine, maar zodra de motor liep, schakelde die meteen over op gas.
Ik heb in die 3 jaar dat ik deze auto had ook nog nooit benzine getankt, en de tank was toen ook bijna leeg (ook niet best voor de brandstofpomp).
De man had gelijk, 1 1/2 maand later een pomp(50 euri) bij de sloop gekocht en die heeft de dealer toen ingebouwd.

Mijn huidige V70 classic 2.4 20V heeft een lpg systeem die na hetstarten pas\ op lpg overschakelt als de moter op temparatuur is em boven de 1500 toeren is geweest.
ik heb in de 2 jaar dat ik de auto heb ddan ook al een aantal malen benzine moeten tanken.

groet

Gerco

hpkevertje

Bedankt blauweroffel,
Ik heb het idd nu zo vaak gehoord en gelezen dat het wel moet kloppen.
Zag dat in Almelo woont. Gefeli, je kan daar en in de omgeving altijd goedkoper lpg tanken!!  ;D
Gr. Hans.

blauweroffel

Dag Hans,

ik wil de mensen in het westen niet gek maken, maar ik heb gisteren weer getankt voor 0,49 euro....

groet

Gerco

blauweroffel

Hans,

je hebt kevertje in je naam staan??
Ben benieuwd, mijn andere groet hobby is nl een kever cabrio......

groet

Gerco

hpkevertje

Citaat van: blauweroffel op 31-01-2008 21:01:57
Hans,

je hebt kevertje in je naam staan??
Ben benieuwd, mijn andere groet hobby is nl een kever cabrio......

groet

Gerco

Hey Gerco,
We gaan een beetje off-topic, maar wel even een antwoord op je vraag, omdat ik zo verschrikkelijk beleefd ben.  :angel:

Toen ik mij ging aanmelden voor dit forum had ik een paar alternatieven, maar die werden alle geweigerd. Uit ballorigheid heb ik toen maar gekozen voor hpkevertje (afkorting van Hanse Panse Kevertje).  ;D

Toevallig waren mijn 1ste 2 auto's een kever. Grappige auto's, maar in verhouding tot m'n 850 heb ik daar weinig meer mee.

En over je opmerking over € 0,49/liter: bah!! Je verpest m'n hele avond!  >:(

Ik denk dat het met de marges van de pomphouders wel meevalt want langs de snelweg zag ik vorige week nog een prijs van ruim € 0,68 !!

Enno

Citaat van: blauweroffel op 31-01-2008 20:58:06
Dag Hans,

ik wil de mensen in het westen niet gek maken, maar ik heb gisteren weer getankt voor 0,49 euro....

groet

Gerco

Gisteren voor 0,519 getankt.......maar dan moet de LPi het wel blijven doen ;)...