Wat je nog meer met je zelfgemaakte "OBD II" tester kunt doen.

Gestart door razorx, 31-01-2008 20:00:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

razorx

Wat je nog meer met je zelfgemaakte "OBD II" tester kunt doen.

Schema:
www.paerlelectronics.nl/volvo/obd2schema.pdf
Vergeet het serieweerstandje voor de LED niet! Staat wel in de tekst maar niet in het schema.

Zag het volgende toevallig in de 850 vraagbaak voor de OBD I, maar dit werkt ook voor de "OBD II" interface van mijn 855 uit '96.

Je ECU kent vier testmodi:

Mode 1: codes uitlezen en resetten
Uitlezen
1* kort indrukken: lees de eerste foutcode uit
nog een keer kort indrukken: lees de volgende foutcode uit.

Resetten: lees alle foutcodes 1 keer uit en de eerste nog een 2e keer.
Druk de knop langer dan 5 seconden in, wacht daarna op oplichten LED en druk de knop weer vijf seconden in.

Mode 2:
2 * kort indrukken levert de volgende acties met bijbehorende bevestigingscode op
gasklepsensor uit/in stationairstand (3-3-2)
gasklepsensor uit/in volgasstand (3-3-3)
regeling aut. transmissie uit/in parkeer of neutraal (1-2-4)
aircoknop in/uit (1-1-4)

Mode 3:
3 * kort indrukken, de volgende tests worden 3 keer herhaald
egr
koelfan half (vanaf '94 bestaat alleen vol)
koelfan vol
injector 1
injector 2
injector 3
injector 4
injector 5
stationnairregelaar
aircorelais
hoofdrelais (ja dan brandt lambda lichtje ook even)
brandstofpomprelais

Mode 4:
Hierin kan je afzonderlijke onderdelen direct aansturen.
Alleen te bereiken vanuit mode 1 of 3
4 * kort indrukken
Na dat het LEDje lang brandt kan je het eerste cijfer van de gewenste test indrukken, wacht tot het LEDje weer lang gebrandt heeft, het volgende getal, e.t.c.

EGR      2-3-5
luchtpomp   4-4-2
luchtpompklep   1-5-2
koelfan half   5-4-1 (vanaf '94 bestaat alleen vol)
koelfan vol   5-1-5
injector 1   1-1-5
injector 2   1-2-5
injector 3   1-3-5
injector 4   1-4-5
injector 5   1-5-5
stationnairreg.   2-2-3
aircorelais   3-4-2
hoofdrelais   2-2-2 (schrik niet van het lambda lampje)
brandstofpomprelais 3-4-3

Volgens de overleving zou iedere test drie seconden duren. Dit klopt niet helemaal.

Ik denk dat dit niet algemeen bekend is, vandaar deze post.
Veel plezier!

Misha

Is het iets om dit , eventueel samen met de bouwinstructie als 1 grote naslagmogelijkheid als 'Sticky' neer te zetten ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

thuur

Citaat van: Misha op 01-02-2008 08:09:28
Is het iets om dit , eventueel samen met de bouwinstructie als 1 grote naslagmogelijkheid als 'Sticky' neer te zetten ?


Dit is toch niet het eerste topic met bouwinstructies?


Gr ???

-D©©©L-

#3
Citaat van: -D©©©L- op 04-08-2007 01:41:00
Citaat van: Ton op 04-08-2007 00:59:16
Citaat van: -D©©©L- op 02-08-2007 19:19:02
Wat noem jij OBD2 volvo's ?
1996-1997 850 is geen obd2...


Hoe noem jij het dan? Is het dan OBD1? En waarom zet Volvo dan wel OBD2 op de muntenhouder die de stekker afdekt?
Ik heb me al langer geleden wel eens verdiept in de aansluit punten die voor obd2 (iso aansluiting) gelden, en die kwamen dan volgens de plaatjes zag niet overeen met de aansluitingen op de connector die in mijn auto ('96 2.5I 20V) zit. Voor de exacte punten die aangesloten zijn zou ik nog een keertje moeten gaan kijken.

Citaat van: S. Brouwer op 02-08-2007 20:45:34
we hebben hier de odb 2 scanner getest van scantool (brezan). Deze deed het op mijn s70 '97 wel maar op een v70 ook '97 deed deze het niet.

(konden alleen foutcodes wissen geen service lamp resetten)

Ik vraag me dus af hoe dit dan zit met de verschillende obd2's en wanneer wat in welk type is toegepast

Ja ik vraag me ook af hoe het zit met de verschillende obd2's en welk jaar en type enzo. En misschien wel zo interessant, zou ik de aansluitingen in de stekker van de auto kunnen aanpassen zodat die wel met het iso protocol kan werkt. Bij mijn auto is wel een keer geprobeerd e.a. uit te lezen met een elms-tool (geloof ik) toen ik een probleem had. Het is destijds niet gelukt.
Ik heb echter wel een reset tool (draper 69007) voor het service lampje, en die werkt wel.


vanaf modeljaar 1996 heeft volvo het foutcode uitlees systeem gewijzigd van het led-systeem in de motor ruimte naar een 16 polige OBD2 connector. Daarmee is het uitlezen wat lastiger geworden, en het beperkt de codes die je (zelf) kan uitlezen omdat een deel van de codes uitgelezen moet worden met volvo specifieke software. Volvo gebrukt pen 7 op de OBD connector, de zgn. K-lijn en communiceerd volgens het ISO-9141 protocol.
Er is een boel hardware die ISO-OBD codes kan lezen, maar deze Volvo codes zijn niet standaard ISO. Je moet dus de K-lijn hardware combineren met volvo specifieke software.

Ook kan je het "standaard" LED systeem gebruiken om een deel op de "oude" manier uit te lezen.

Een aantal contact punten van de 16 polige OBD stekker zijn bezet met de "oude" OBD 1 signalen !
modeljaar 97-98 s/v70 Fenix 5.2 - pen 3 (hier staat  motronic 4.4 dus (nog ?) niet bij)
modeljaar 96- 850 Fenix 5.2 of Motronic 4.3 - pen 3
Cruise Control, pen 13
ECC, pen 6

Hierin ontbreken dus AT bak codes, SRS codes, power-seat codes en nog wat klein grut.


De TCU kan je redelijk simpel ombouwen.

Wat mijn nog steeds niet helemaal helder is in al deze topics, is of vol-fcr werkt met de europese (!!) 1996 850 modellen met motronic 4.3 ?
Ik heb een servicelampjes reset tool, resetten kan ik zo even doen voor wie dat wil. (op clubmeeting).



razorx

#4
Citaat van: thuur op 01-02-2008 10:30:10
Citaat van: Misha op 01-02-2008 08:09:28
Is het iets om dit , eventueel samen met de bouwinstructie als 1 grote naslagmogelijkheid als 'Sticky' neer te zetten ?


Dit is toch niet het eerste topic met bouwinstructies?


Gr ???
Het ging mij meer om de niet al te bekende mogelijkheid via een druktoetsje diverse kleppen e.d. aan of uit te zetten.
Dan is het voor de compleetheid handig het schema er ook bij te doen.

@Dcccl: VOL-FCR kan het volgende niet uitlezen:
Motronic 4.3
Fenix 5.2
Cruise control
ECC

Motronic 4.4 gaat wel