vonken over bobine

Gestart door scania164, 31-01-2008 20:19:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Emiel

Citaat van: Ludo op 31-01-2008 21:02:17
Emiel, lamelen?. http://users.skynet.be/850Turbo/nixweiss.gif  
die op de foto is de mijne niet.  ;D

Ik zie het op de foto's zitten Ludo....

Kijk maar eens goed naar de bobine, en dan vooral naar al die plaatjes die op mekaar zitten. Het is niet 1 geheel. Precies waar de overgang zit ontstaat altijd die witte waas.


razorx

Citaat van: scania164 op 31-01-2008 21:04:57
ja inderdaad maar dat ligt niet aan dat ding van mij maar aan het feit dat ik er zo op let en dat bosch gewoon slchte bobine's produceerd.....

Ik hoor dit wel vaker, verbaast me eigenlijk.

Ik vermoed eerder dat bij de mensen die vaak bobine problemen ondervinden, er een probleem achter de bobine ligt.

scania164

Valt me wel vaak bij meetings op dat mensen er last van hebben zonder dat ze het gezien hebben...

razorx

Citaat van: Emiel op 31-01-2008 21:09:36
Citaat van: Ludo op 31-01-2008 21:02:17
Emiel, lamelen?. http://users.skynet.be/850Turbo/nixweiss.gif  
die op de foto is de mijne niet.  ;D

Ik zie het op de foto's zitten Ludo....

Kijk maar eens goed naar de bobine, en dan vooral naar al die plaatjes die op mekaar zitten. Het is niet 1 geheel. Precies waar de overgang zit ontstaat altijd die witte waas.


Dat hoeft niet zo'n probleem te zijn, van die plaatjes.

De vonk zoekt bij doorslag de weg van de minste weerstand. Die lamellen zijn lekker dichtbij.

Dat ze niet pasrecht opelkaar zitten is niet erg.

Het is eigenlijk heel vergelijkbaar met een gewone transformator.

Ludo

Citaat van: Emiel op 31-01-2008 21:09:36
Citaat van: Ludo op 31-01-2008 21:02:17
Emiel, lamelen?. http://users.skynet.be/850Turbo/nixweiss.gif   
die op de foto is de mijne niet.  ;D

Ik zie het op de foto's zitten Ludo....

Kijk maar eens goed naar de bobine, en dan vooral naar al die plaatjes die op mekaar zitten. Het is niet 1 geheel. Precies waar de overgang zit ontstaat altijd die witte waas.

ja ik zie het idd.


Chris heb je een nieuwe Bosch gekocht, compleet?.

razorx

Citaat van: scania164 op 31-01-2008 21:13:08
Valt me wel vaak bij meetings op dat mensen er last van hebben zonder dat ze het gezien hebben...
Ik moet bekennen dat het mij na aanschaf van mijn roffel ook niet direct opviel.

Je moet echt weten waar je moet kijken en waar je op moet letten.

De foto van Ludo laat het heel mooi zien.

Misha

Citaat van: razorx op 31-01-2008 21:09:51
Citaat van: scania164 op 31-01-2008 21:04:57
ja inderdaad maar dat ligt niet aan dat ding van mij maar aan het feit dat ik er zo op let en dat bosch gewoon slchte bobine's produceerd.....

Ik hoor dit wel vaker, verbaast me eigenlijk.

Ik vermoed eerder dat bij de mensen die vaak bobine problemen ondervinden, er een probleem achter de bobine ligt.
Is mijn idee ook, maar ben niet genoeg op de hoogte van de achterliggende zaken...
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

scania164

Ja en die vonkte en toen ben ik terug gegaan en kreeg een andere en na 2 weken weer vonken.......
Verdere delen van onteteking allemaal nieuw.....

Misha

Citaat van: scania164 op 31-01-2008 21:07:06
Dat heeft niks met dit onderwerp te maken als jij goed leest

???

Noem het dan ook geen slechte bobine ?
Hoogstens een slecht geisoleerde.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

scania164

ok maar als dat niet hoort dan is het toch slecht ofniet??
Is mijn mening of zou er zoveel kilovolt doorheen gaan dat dat beetje verlies wel is toegestaan..

razorx

Citaat van: Misha op 31-01-2008 21:16:49
Citaat van: razorx op 31-01-2008 21:09:51
Citaat van: scania164 op 31-01-2008 21:04:57
ja inderdaad maar dat ligt niet aan dat ding van mij maar aan het feit dat ik er zo op let en dat bosch gewoon slchte bobine's produceerd.....

Ik hoor dit wel vaker, verbaast me eigenlijk.

Ik vermoed eerder dat bij de mensen die vaak bobine problemen ondervinden, er een probleem achter de bobine ligt.
Is mijn idee ook, maar ben niet genoeg op de hoogte van de achterliggende zaken...


Wat ook kan bij de herhalingsklachten is het volgende:

De lamellenhoren bij een trafo, van elkaar geïsoleerd te zijn.
Dit is gedaan met behulp van zeer dunne lak.

Is deze lak niet in orde, dan ontstaat een sluiting tussen de lamellen waardoor veel eerder kernverzadiging ontstaat en vervolgens doorslag.

Als je kijkt naar Ludo's foto lijkt het alsof een metalen voorwerp de lamellen aan de linkerkant heeft geraakt/geschuurd.

Het zou mij niets verbazen dat het metaal van de lamellen elkaar daardoor raakt.

Er even vanuit gaande dat de lamellen van een bobine net zo van elkaar geïsoleerd zijn als een trafo.


Misschien iets voor een meet uw lamellen dag?

scania164

Zou zeggen tegen iedereen start je auto eens in het donker en kijk eens of je vlambogen ziet??? ;D

razorx

Citaat van: scania164 op 31-01-2008 21:25:49
Zou zeggen tegen iedereen start je auto eens in het donker en kijk eens of je vlambogen ziet??? ;D
Zeker nuttig.

Zo te zien hebben er meerdere op dit forum last van, maar die doorslag hoort er bij een nieuwe bobine zeker niet te zijn.

Overigens is het ook zo bedenk ik me, dat tussen twee punten met een hoog spanningsverschil er op termijn altijd kruipsporen ontstaan.

Dat maakt het voor een verdwaalde vonk weer makkelijker om over te springen de weg is immers korter.

Op het moment dat een vonk van de wikkelingen van de bobine naar de zijkant ontsnapt ontstaat er schade aan de isolatie van de wikkelingen.

Hierdoor zal  de bobine een lagere uitgangsspanning geven.

Vermoede drie mogelijke oorzaken van bobineslijtage:
-slechte bougiekabels dus te lichte belasting
-na heel lange tijd metaaalspoorvorming dus eerder overslag, preventief schoonmaken, is een gokje van mij, zou kunnen helpen
-beschadiging van de lamellen aan de zijkant door uitschieters met gereedschap of zo.

Misha

Citaat van: razorx op 31-01-2008 21:34:29
Citaat van: scania164 op 31-01-2008 21:25:49
Zou zeggen tegen iedereen start je auto eens in het donker en kijk eens of je vlambogen ziet??? ;D
Zeker nuttig.

Zo te zien hebben er meerdere op dit forum last van, maar die doorslag hoort er bij een nieuwe bobine zeker niet te zijn.

Overigens is het ook zo bedenk ik me, dat tussen twee punten met een hoog spanningsverschil er op termijn altijd kruipsporen ontstaan.

Dat maakt het voor een verdwaalde vonk weer makkelijker om over te springen de weg is immers korter.

Op het moment dat een vonk van de wikkelingen van de bobine naar de zijkant ontsnapt ontstaat er schade aan de isolatie van de wikkelingen.

Hierdoor zal  de bobine een lagere uitgangsspanning geven.

Vermoede drie mogelijke oorzaken van bobineslijtage:
-slechte bougiekabels dus te lichte belasting
-na heel lange tijd metaaalspoorvorming dus eerder overslag, preventief schoonmaken, is een gokje van mij, zou kunnen helpen
-beschadiging van de lamellen aan de zijkant door uitschieters met gereedschap of zo.


Veel Bosch's tikken ook, zelfs nieuw uit de doos.

De MSD SS Blasters niet, maar die zijn volgens mij helemaal volgegoten met kunststof.
Best tevreden over, en niet duurder
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

#29
Ik denk dat die MSD's geen betere performance geven op korte termijn.

Slijtage zal ongetwijfeld minder zijn.

Maar het maakt wel even een wat rationelere en minder gedateerde indruk dat volgegoten zijn.

Voor mij geldt overigens het omgekeerde ;).