beter remmen = voorste schokbrekers te zwak?

Gestart door Entuscan, 24-07-2003 20:44:31

Vorige topic - Volgende topic

Johann

Entuscan,

Zoals je weet heb ik op mijn 850 Öhlins schokbrekers gehad.
Deze zijn in 8 standen instelbaar.
In combinatie met deze schokbrekers had ik redelijk comfortabele veren van G&M welke de auto met 40 mm verlaagden.
Op zich had de auto een goede wegligging maar naar mijn mening "dook" de auto ook teveel.
Aanpassingen aan de schokbrekers mochten niet baten.
Om het duiken tegen te gaan moet je een progressieve veer hebben.
Deze zal meer kracht nodig hebben om in te veren naarmate de veer verder gaat comprimeren.
Dit kun je vaak zien aan de wikkeling van de veer.
Veel veren zijn veelal over een groot gebied lineair en alleen in het laatste deel van de veerweg zit er een zwaardere wikkel in.
O.a. een Eibach veer heeft dit goed voor elkaar en dit is ook de reden waarom die veer toch comfortabel is maar wel de auto heel goed vlak kan houden maar het is geen "Volvo" karakter.
Volvo heeft meestal vrij hard afgestelde dempers in de korte demping met een relatief slappe veer.
Het kan ook zijn dat er bij jouw auto een wikkel af is gehaald om de auto te verlagen.

Tijdens het Lelystad evenement kon je bij mijn 850 goed zien dat de neus ging duiken onder hogere belasting.

Entuscan

Bedankt voor de uitleg Johan.

Dus met een Eibach veer zou het probleem fel verminderen. Gaat zo'n veer de wagen niet fel verlagen?
Maarja zolang die nieuwe wetgeving niet op punt staat hier in B ga ik maar ff wachten met de aanschaf van veren. Was/is wel een veel goedkopere oplossing als eerst ander schokdempers.
ook blijkt eibach geen veren voor de awd te maken :(
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Marc 0101.001

Heeft jouw R AWD al geen verlaagd onderstel? Volvo levert een kit voor de R AWD met nivomats.

verlaagde voorveren R AWD : 9481636
verlaagde achterveren R AWD : 9481637

Volgens mij zitten deze er bij jou al standaard op?

Entuscan

Denk dat die er al op zitten ja, of de origineel zijn ingekort, maar dan moet dat nogal deftig gedaan zijn aangezien verhouding voor achter aan beide kanten hetzelfde is. Links rechts zit er 0.5cm (iets minder) in maar dat is redelijk normaal.

Aangezien mijne op 0.5cm na evenlaag ligt als larry0108 (op amerikaans forum) zijn met TME veren verlaagde wagen denk ik toch dat die volvo verlagingsveren er al onder zitten.

Neemt niet weg dat ze bij hard remmen nu fel induiken.
Zouden ze misschien gewoon versleten zijn? Na 63 000km al???
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

micdee

Wat kan/zal het resultaat qua comfort zijn als je de "originele" t-5r dempers (in mijn geval) eronder houdt en deze met bijv. eibach veren verlaagd... ervan uitgaande dat je dus de niveaumat sensoren mee verlaagd?