Stappenmotor voor stationnair toerental: Hoe breed is je spleet?

Gestart door razorx, 05-03-2008 00:42:31

Vorige topic - Volgende topic

razorx

Kon het niet laten met deze provocerende titel een topic te starten.

Ik zal uitleggen waarom.

Ik heb een heerlijk soepel rijdende roffel.
Rijdt op de snelweg keurig zuinig voor zo'n zware bak 1op 12 is lachend haalbaar, ook met stevig accellereren vanuit z'n 3 en snelheden tussen de 100 en 140.

Tuurlijk wat precieser gemeten en weet ook wel dat tempreatuur een enorm verschil maakt, maar dit is een keurig verbruik.

Nu de binnenstad van Amsterdam. Herengracht rond de Vijzelstraat, extreem veel stapvoets rijden.
Meerdere tests gedaan, ik kom huilend op de 1 op 5.

Nou ja niet huilend want ik rijd op LPG, maar vond het wel erg hoog, zelfs voor een roffel van 1423kg.

OK bij Elfering (keurig bedrijf overigens) een nieuwe 2e hands stationnairregelaar gekocht. Zelfde type.

Het volgende viel mij op: Bij mijn oude exemplaar, schoongemaakt met remmenreiniger en zo is de stationnairspleet p.l.m. 1,5 mm.

Bij het nieuwe exemplaar is de spleet p.l.m. 0,9 mm.

Daarnaast viel me nog iets op, dat de oude regelaar na de remmenreiniger actie plus een beetje WD40 bij nacontrole na een paar dkm krasjes vertoonde op het beweegbare deel.

Waar gaat dit verhaal naartoe:
Benieuwd wat jullie spleet is ;D, en daarnaast voor de gene die de remmenreiniger actie hebben uitgevoerd: Wat is de huidige staat, ook krasjes?.
Na onderhoud beschouw je een onderdeel als done, misschien een dogma.

Zal jullie na een redelijke tijd op de hoogte houden oven het nieuwe verbruik bij stapvoets rijden

thuur

Ca. 1 mm is normaal. Kan wel wat extra spleet zitten door slijtage aan de veer. Maakt in principe niet uit, de ECU moet het bijregelen. Krasjes komen doorgaans van het schoonmaken.

Gr 8)

razorx

Citaat van: thuur op 05-03-2008 01:02:23
Ca. 1 mm is normaal. Kan wel wat extra spleet zitten door slijtage aan de veer. Maakt in principe niet uit, de ECU moet het bijregelen. Krasjes komen doorgaans van het schoonmaken.

Gr 8)
Leuk dat je ook op dat soort dingen let.
De reden dat ik dit topic gestart ben, is dat ik me afvraag of de "standaard" reinigings methode wel de goede weg is.
Met remmenreiniger wordt de boel wel heel schraal. Daarnaast bij het oude exemplaar uiteraard wat subtiel WD40 toegepast.

Maar waar komen die krasjes vandaan, niet om als een mierenneuker eeuwig te emmeren. Ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel.

Ik vermoed eigenlijk dat als een stappenmotor het gehad heeft, je hem beter kan vervangen door een nieuwe, hoe duur die krengen ook zijn.
En denk ook dat zich dat bij veel fileverkeer vanzelf terug betaald.

Dit alles in het kader van beste probleemaanpak. Scheelt weer moeite voor een ander.

Groeten van Yits.

Raoul

Reinigen met remmenreiniger, droogmaken, en daarna heel dun met siliconenspray inspuiten.

razorx

Citaat van: Raoul op 05-03-2008 10:28:10
Reinigen met remmenreiniger, droogmaken, en daarna heel dun met siliconenspray inspuiten.
Dat was me al duidelijk, maar evengoed dank je.

Begrijp in middels dat de spleet in ruste er voor is als de stappenmotor het niet meer zou doen, zodat er toch een minimale luchtstroom is(Vadis). En inderdaad geen effect heeft op een normaal functionnerende stappenmotor.

Het rollertje draait immers de andere kant op.

Die krasjes verbazen me wel, keurig eerst remmenreiniger en daarna het rollertje schoongemaakt met wattenstaafjes. Vermoed dat de lagertjes wat minder zijn en dat het rollertje tegen het huls is gaan schuren.

Luchtfilter is uiteraard in orde dus het kon geen zand zijn.

Ach zo belangrijk is het ook niet maar ben gewoon nieuwsgierig.