Handbak lekt..

Gestart door nickk., 15-02-2008 21:21:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nickk.

Ik lag gisteren even onder de auto, zie ik dat de hele versnellingsbak onder de vettigheid zit. Gezien het feit dat ik de auto nog maar een week of wat heb,  was het me nog niet opgevallen met het schakelen, maar de laatste tijd gaat het wel eeerg stroef.

Eerst de vorige eigenaar gebeld ofdat hij er ook weleens last van had. Toen hoorde ik dat er een assteun flink hard tegen die dikke aandrijfas aangeschoten was met banden wisselen :eusa_wall:(hoe dat kan is me een raadsel, maargoed). Zou dit kunnen zorgen voor die lekkage? Wat zou een mogelijke oorzaak zijn?

Ik ga de bak binnenkort helemaal goed schoonmaken en bijvullen, want droog schakelen lijkt me nou niet echt bevordelijk voor de welstand van mn wagentje :-\

850 T5 Freak

als ik jou was zou ik helemaal niet meer rijden tot het probleem gevonden is en opgelost is!!!  :o er gaat in je versnellingsbak totaal 2.1 liter in, je hebt 2 pluggen aan de zijkant van de bak, 1 om af te tappen en de ander om te vullen. als je aan het vullen bent (zorg dat de auto horizontaal staat) loopt het er op een gegeven moment uit! dan is hij op peil! succes verder

ps zit de aandrijfas er nog wel goed in?  ???


Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

)()()sT

Dat van die assteun is zeker niet goed, maar is de vettigheid niet van een lekker krukaskeerring?

Succes Nick...

nickk.

Hmmm, dat weet ik niet Joost, hoe kan ik dat het beste opmerken? De lekkage zit vooral op het punt dat het meest bij de grond ligt(vrij logisch) maar de rest van de bak is niet smerig; zou het een pakking kunnen zijn die rot is? Valt dit zelf te vervangen of kan ik dat beter laten doen?

elianmars

Toen ik mijn T-5 net had, lekte die ook olie. In eerste instantie dacht ik ook dat het de versnellingsbak was, omdat daar olie onder hing. Bleek achteraf de krukaskeerring te zijn.

Ik weet niet of de olie in een handbak ook rood van kleur is, zoals bij een automaat? Anders kun je eens een wit vel papier onder je wagen leggen en daar de olie op laten lekken. Dan kun je aan de kleur zien wat het voor olie is.
Als er olie onder de versnellingsbak hangt, wil het nog niet gelijk zeggen dat het ook de bak is, die lekt.

)()()sT

De auto van onderen schoonmaken/spuiten en erna goed kijken of ie weer lekt. Als de krukaskeerring stuk is zie je de olie precies door de naad tussen bak en blok komen.
De bak moet er dan dus helemaal af, en dan moet je gelijk je koppeling meenemen... Daar hebben we een specialist voor hier op het forum.

Suc6  ;)

nickk.

Hmm tot nu toe iig bedankt voor alle info 8) Ik gaat mn autotje morgen wel even afspuiten aan de onderkant. Weet iemand hoeveel zo'n grapje ongeveer gaat kosten als het daadwerkelijk de krukaskeerring is?

WYD

Ik heb bij mij toen ook de krukaskeerring laten vervangen en ook gelijk drukgroep + koppeling laten verwisselen.
Een collega (V70 rijder) van m'n broertje heeft dit in z'n vrije avonduren gedaan en was er 10uur mee bezig.
Volgens mij staat er bij de garage ook +- 10 uur voor.
krukaskeerring zelf kost bijna niets. Koppeling + drukgroep had ik zelf met personeelskorting bij de Brezan.
Ik was €600,- kwijt. Bij de dealer ben je ongeveer €1200,- kwijt (had de garage ook om prijsopgave gevraagd).
Hey rechtuitridder, kun je ook nog 'n beetje sturen!?

elianmars

Ik heb de keerring laten vervangen bij een forumlid. Was toen 350 euro kwijt. Die prijs was van te voren afgesproken. Achteraf viel het hem tegen en zei hij dat hij de volgende keer iets meer moest rekenen.