Mythe wegwerken

Gestart door Reitse, 06-09-2003 17:53:44

Vorige topic - Volgende topic

Reitse

De vraag is vrij simpel, de achterliggende gedachte wat minder.
De technieksectie begint zo langzamerhand oncontroleerbaar grote vormen aan te nemen. Dat is op zich alleen maar positief, een hoop mensen worden ermee geholpen, maar het zou op sommige mensen de indruk kunnen maken dat je met de 850 of X70 alleen maar een rampenbak gaat kopen.
Daarom deze vraag.

Nu nog de kwestie van definitie, wat hoort onder techniek op de brug?
- reparaties (beurten bij meer dan standaard werk)

Wat hoort er niet bij
- tuning

En dan krijgen we het grijze gebied.
Wat er wel bij hoort maar wat je onder tuning zou kunnen laten vallen, namelijk het bij noodzakelijke vervanging verbeteren van onderdelen. Voorbeeld: je koppeling is naar de eeuwige ontkoppelvelden verhuisd en als T-5 eigenaar die met chip rondrijdt bedenk je dat een R-koppelingsset wel prettig is. Dat valt wel onder de technische reparaties, immers de oorzaak is slijtage.
Als de koppeling op de helft van z'n levensduur is maar het lijkt je gewoon wel geining om een zwaarde koppeling te monteren dan hoort dat niet bij deze poll.

Voor de bijdehandjes: op de brug kan ook gelezen worden als boven de smeerput of als gewoon op straat/oprit.

Reitse

Mijn inbreng:

* vervangen remschijven, lekdicht maken koelsysteem
* uitlijning corrigeren
* vervangen ruitensproeiervloeistofreservoir

Rai

Tussen 100.000 en 140.000 km (helaas heb ik hem nog niet langer) in twee jaar tijd:

* Nieuwe thermostaat (afgelopen februari)
* Nieuwe radiateur (vorige week)

Ben

De vraagstelling vind ik niet helemaal logisch.
Mijn auto gaat niet ....x per jaar op de brug maar elke .... km.
Mijn S60 elke 20.000 dus. Totnutoe dit jaar 1 x gebeurd en zoals het er uit ziet dit jaar nog een keer.

Reitse

Dat was ook een mogelijke benadering geweest. Echter heb ik geprobeerd een benadering te bedenken die het meest aanspreekt. En het aantal brugacties per jaar geeft een herkenbaarder beeld dan per kilometer.
Daarbij is er tijden geleden een poll geweest over wie hoeveel km per jaar rijdt en daaruit bleek dat de grootste groep vrij dicht bij elkaar zat (20-40 dkm). Dus of het dan nog zo vreselijk veel verschil maakt...
Maar per x kilometer was ook een benadering geweest ja.

Ben

Inderdaad Reitse,
Mijn wagen is nieuw en krijgt gewoon z'n beurten volgens het boekje. De onderhouds interval lag vroeger op 10.000 km als ik het me goed herinner. En dan sta je met 40.000 km als gauw 4x per jaar op de brug.

Ik kan me voorstellen dat al die 850's die gemodificeerd zijn of wat op leeftijd zijn vaker de lucht in gaan.

micdee

maar als ik Reitse zijn uitleg van op de brug ga lees, heeft ie het erover dat niet een normale onderhoudsbeurt hieronder valt, maar eerder bijvoorbeeld het repareren van een stuurstang welke defect is en geconstateerd is tijdens de het normale onderhoudsbezoek....... (correct me if I' wrong Reitse)
Maar uhm ik ben nu al 4 keer op de brug geweest waarbij 3 keer voor hetzelfde... maar dat heeft wellicht meer met de competentie van de volvodealer (monteurs) te maken.

Reitse

Er staat ook niet voor niets bij dat beurten alleen meegeteld mogen worden als er meer werk is dan het standaard onderhoud.

Micdee had het dus aardig gesnapt.

Naja, iets moeilijker omschreven dan... ;)

Reitse

Citaat van: micdee op 06-09-2003 20:44:26

Maar uhm ik ben nu al 4 keer op de brug geweest waarbij 3 keer voor hetzelfde... maar dat heeft wellicht meer met de competentie van de volvodealer (monteurs) te maken.

Jah, ga jij het ff moeilijk maken zeg!  ;)Een reparatie van een reparatie van een reparatie... euhmmm... tel als 1 maar vermeld even 2 maal teruggaan vanwege matige capaciteiten van de betreffende monteurs.

s©ub@

ik denk dat ik dan niet representatief voor je onderzoekje ben; of vallen "mods" buiten je schema?

ik ben namelijk van mening dat wanneer je je auto modificeert dat je grotere kans loopt op defecten; alles slijt wat harder hè?
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

denkweb

Geen mods, ok. Dan kom ik op een gemiddelde van 4 x per jaar.

1 x grote beurt + APK
2 x vervelende reparatie (koppeling of waterpomp of andere onverwachte grappen)
1 x controle winterperiode (doen we zelf) incl. banden indien nodig

Reitse

Citaat van: scub@ op 07-09-2003 03:34:28
ik denk dat ik dan niet representatief voor je onderzoekje ben; of vallen "mods" buiten je schema?

ik ben namelijk van mening dat wanneer je je auto modificeert dat je grotere kans loopt op defecten; alles slijt wat harder hè?
Even goed lezen scuba.

Verder heb je op zich gelijk, maar als ik die discriminatie mee moet gaan nemen wordt het een veel te ingewikkelde poll, zet het maar bij je toelichting anders.

ex_beamerman

ik heb er twee keer neer gezet (ik heb de wagen nog geen jaar dus moeilijk) en dat omdat ik nog wel wat verwacht dit jaartevens moet ik er bij zeggen dat ik lang de 40 000 niet haal hoogstens zon 13 000 omdat ik overdag in een ander "hok" rond toer(mb vito :-[)
jhonn

Reitse

25 stemmen geteld
Mogelijk aantal stemmers: 696
Percentage stemmers: 3.59%

Niet echt wat je noemt representatief.
Kom op lezers, druk es ff op de stemknop!

MarcelK

Volvo 850 T-5 1994

* 1x nokkenas sensor (gebeurt niet vaak, ik had pech)
* 1x distributieriem (eigenlijk onderhoud)
* 1x airco nakijken/vullen

komt nog aan:

* koppeling vervangen (ook onderhoud? wel duur :-\ )

Al met al ben ik een tevreden volvo rijder en zou geen ander merk/model weten wat ik liever zou hebben met mijn budget  ;D