donker-zoemend geluid

Gestart door kwintus, 24-02-2008 16:09:13

Vorige topic - Volgende topic

kwintus

Hallo, ik ben Kwintus en zojuist lid van dit forum.
Heb sinds kort een V 70 T 5 (2000) en zit met een vraag.
De T5  laat (vanaf ong.40 km) een donker-zoemend (nog zacht) achter/ondergrond- geluid horen waarvan ik de oorzaak (bron) niet kan vaststellen. Hij heeft nu 120K op teller. Heb in een T5 met 180K gereden. Die had hetzelfde, maar dan luider. Het geluid is het duidelijkst te horen vanaf de bestuurdersplaats, wat wijst op (aut.)bak  of turbo. Bandprofiel, wiellager en aandrijfas LV zijn in orde. Het geluid neemt met de snelheid in volume nauwelijks toe en laat zich ook horen in N-stand en bij uitgeschakelde motor (!!). Rara. Wie heeft enig idee? 

thuur

Welkom op het forum!

Met utigeschakelde motor bedoel je wel op contact (stand II)?

Gr ???

-D©©©L-

Is dit geluid uberhaupt wel snelheids afhankelijk ?

kwintus

Met uitgeschakelde motor bedoel ik stroom uit en (dus) motor niet draaiend (wat je niet te lang en alleen op rechte en stille weg kunt doen wegens wegvallen van rem- en stuurbekrachtiging). Het geluid is inderdaad niet snelheidsafhankelijk. Het lijkt erop dat ik het moet zoeken in de (bij T5 zware) turbo (of draait die bij uitgeschakelde motor niet?) of in de aut.bak. Geeft dit nieuwe aanwijzingen?
Kwintus

EVV

Beetje off-topic, maar volgensmij is het met uitschakelde motor rijden voor een automaat niet al te best, kijk maar in je instructie boekje, daar staat een maximale snelheid en afstand in die gesleept mag worden, dat zullen ze niet voor niets vermelden...

Weer on-topic, de turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen, die heeft dus geen aandrijving bij stilstaande motor. Gezien de draaisnelheid zal hij niet gelijk stil staan, maar remt wel aardig af door het feit dat hij door een dichte gasklep probeert lucht te pompen.

FelixB

855R & C70 T5 cabrio automaat

thuur

Ik denk toch dat je het in de lagers of banden moet zoeken...

Een beginnend versleten lager hoor je niet als je er met je hand aan draait als de auto stil staat.

Gr ???