De koers van volvo en wat vinden jullie ervan.

Gestart door MichielMaas, 25-02-2008 16:10:03

Vorige topic - Volgende topic

MichielMaas

Heb de nieuwe Autovisie net gekocht waarin een blik wordt geworpen op de koers die Volvo gaat volgen in de (nabije ) toekomst.
Mijn mening: Het zijn geen Volvo's meer, meer zie ik het als een slappe kopies van de Ford-lijn. Een Volvo is een Volvo als tie recht of rechthoekig is, daar aan is een Volvo herkenbaar en dat is de reden dat de volvorijders voor een Volvo kiezen. Nu is het natuurlijk zo dat de tijd niet stil staat en heb ik wellicht een erge conservartieve gedachte hierover, maar er zijn mogelijkheden genoeg deze typische Volvokenmerken herkenbaar te houden.
Waarom zou volvo zich moeten schikken naar de massa. Naar mijn mening niet de juiste koers. Voor mij geldt: Volvo moet Volvo blijven en niet een trendvolger naar de zogenaamde hippe ronde, organische vormen.  :eusa_snooty:

Wat vinden jullie???

geenkaas

Ik vind persoonlijk de kleine C30 een prachtauto om te zien bijvoorbeeld. Maar ben ook fan van de oudere stijl, en dan vooral de 850 station.

Gunnar

Ik ga ook mee met mijn tijd.
Vroeger had ik ook rechte vierkante vormen en tegenwoordig ben ik helemaal hip, ronder en organischer van vorm :P
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Rick.

Citaat van: MichielMaas op 25-02-2008 16:10:03
...... Voor mij geldt: Volvo moet Volvo blijven en niet een trendvolger naar de zogenaamde hippe ronde, organische vormen.  :eusa_snooty:

Wat vinden jullie???

En de PV544, Amazon, P1800, P1900 en 164 dan? Waren toch allemaal modellen met flink wat ronde vormen, dacht ik zo.
Don't waste your time always searching for those wasted years.

Simplicity

Ze moeten wel met de grote massa mee anders verkopen ze gewoon te weinig auto's en als ze er te weinig verkopen gaan ze kopje onder.
Persoonlijk vind ik de nieuwe modellen wel redelijk meevallen vooral het interieur van de nieuwe modellen vind ik er gelikt uit zien.
Het oude rechthoekige/vierkante moet je ook echt liefhebber voor zijn, ik ken genoeg mensen die m'n V70 (en die is al rond) maar een lelijk hok vinden laat staan m'n Bertone of de 245
Smaken verschillen gelukkig!

Het imago is verder ook uitstekend en dat verliezen ze gelukkig niet uit het oog. In mijn ogen is het ook nogsteeds het enigste "politiek correcte" merk

Joris_Scholte

Ik vind het helemaal niks, die nieuwe koers van Volvo. Het is niet meer strak en Zweeds, het is allemaal maar met de massa mee.

Turbo-Geek

Ik denk dat het een nogal retorische vraag is, immers dit is het Volvo 850 forum en dat een heel andere Volvo uit een hele andere tijd.
Er zijn echter ook genoeg mensen die de nieuwe Volvo's mooi vinden want ze worden prima verkocht en doorgaans vind je mensen die splinternieuwe Volvo's kopen niet bij bosjes op een forum waar de 850 centraal staat.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

rifwachter

ik wou dat ik een nieuwe S80 kon kopen met een heerlijke V8  ;)

ik vind dat volvo op dit moment mooie wagens maakt, alleen de S40 en V 50 spreken mij niet zo aan.
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

Johann

Ik heb verschillende nieuwere modellen mogen rijden. Kijk ik naar uiterlijk dan kan ik wel een beetje Joris zijn standpunt begrijpen mar de nieuwere auto's zijn zeker meer auto en meer Volvo dan o.a. de 850.

Probleem is dat de 850 gewoon een heel lekkere auto is..

Het Ford verhaal is ook al eerder aan de orde geweest met o.a. Renault en Mitsubishi. Deel je een auto dan ben je gebonden aan bepaalde maten waarin het platform voorziet. Ga je ook componenten delen dan is de beperking nog groter maar kijk je goed onder de kap van bijvoorbeeld een Ford Focus en een C30 dan is Volvo zeker weten nog een Volvo. Nadeel is het gewicht, toch vlot 100 kg zwaarder dan een vergelijkbaar zuster model, maar zeker weten veiliger. Bij de Focus kun je dit aan de bumper opzet al zien. De Volvo is hier vele malen steviger.

De S80 ben ik zelf nooit zo kapot van geweest. De S60 heb ik altijd een mooie auto gevonden, de V70N weer minder eigenlijk tot model 2005. De nieuwe V70NN deed mij vrij weinig maar nu deze vaker op straat te zien is moet ik bekennen dit toch wel een mooie auto te vinden en ondanks de vreemde achterkant toch wel heel duidelijk een Volvo. Zelfs heeft ie wel weer iets van dat hoekige van de 850.

De XC60 ben ik helemaal niet van onder de indruk. Zal ook wel weer een model zijn die te 3D is en het op foto's niet goed doet. Afwachten dus.

Het grootste probleem met Volvo is dat ze qua prijs/uitrusting vele jaren achterlopen. Qua prijs wil Volvo mee met o.a. Audi maar qua uitrusting en dan met name functionaliteit van de electronica komen ze niet in de buurt. Voorbeeld is het navigatie systeem.. Peperduur en dan kun je alleen navigeren. Bij de Audi heb je op het scherm nog veel meer functionaliteit van veel in te stellen zaken.
O.a. een stoel verwarming als voorbeeld. Daar is gewoon een knopje voor om deze aan/uit te zetten maar via het display kun je nog meer zaken zoals temperaturen in de verschillende zone's ingeven.

Peugeot 307 heeft bij de cruise control een feedback over de gekozen snelheid. Met plussen en minnen kun je de snelheid per KM/H ingeven. Gooi je de schakelaar om dan heb je een snelheidsbegrenzer. Bij een 2 tot 3 keer zo dure Volvo heb jee schakelaar waarmee je de CC aan of uit kunt zetten en verder niets.

Dit soort zaken begint mij bij Volvo steeds meer tegen te staan.

En dan nog iets, V8 AWD alleen Girltronic, V70NN T6 AWD alleen Girltronic. De nieuwe generatie T5 zoals in de C30 heeft prestaties van een vergelijkbare 2 ltr 4 cylinder maar de prijs van een 6 cylinder....

Simplicity

CiteerHet grootste probleem met Volvo is dat ze qua prijs/uitrusting vele jaren achterlopen. Qua prijs wil Volvo mee met o.a. Audi maar qua uitrusting en dan met name functionaliteit van de electronica komen ze niet in de buurt. Voorbeeld is het navigatie systeem.. Peperduur en dan kun je alleen navigeren. Bij de Audi heb je op het scherm nog veel meer functionaliteit van veel in te stellen zaken.
O.a. een stoel verwarming als voorbeeld. Daar is gewoon een knopje voor om deze aan/uit te zetten maar via het display kun je nog meer zaken zoals temperaturen in de verschillende zone's ingeven.

Peugeot 307 heeft bij de cruise control een feedback over de gekozen snelheid. Met plussen en minnen kun je de snelheid per KM/H ingeven. Gooi je de schakelaar om dan heb je een snelheidsbegrenzer. Bij een 2 tot 3 keer zo dure Volvo heb jee schakelaar waarmee je de CC aan of uit kunt zetten en verder niets

Mee eens maar ik heb me door de dealert laten vertellen dat Volvo ook nog simpele displays gebruikt ivm betrouwbaarheid ervan. Men is er namelijk zeker van dat de displays die ze nu monteren zeker wat schokken ed kunnen verdragen terwijl de nieuwe displays zoals die audi, bmw ed nog hun kwaliteit moeten bewijzen.
Mijn display werkt na 8 jaar nog uitstekend terwijl ik al menig opel astratje en zelfs een 7-serie heb gezien waarvan er pixels defect zijn

Verder is het simplisme (vandaar ook mijn nick  ;) ) ook van belang: is het echt nodig om voor elke passagier een aparte temperatuur instelling te geven? Moet de stoelverwarming op 15 standen instelbaar zijn?.......
Het is net als de Idrive van BMW er worden gewoon veel te veel functies en mogelijkheden gegeven die het voor veel mensen ook gewoon niet meer leuk maakt. 
Neem bv de radio, het belangrijke zit erop en de rest wordt door het apparaat geregeld bij een 5-serie ben je al 2 stappen met die knop aan het hanese voordat je een andere zender keuze kunt maken.
M'n grootmoeder weet niet hoe een pc op te starten maar stapt wel in een volvo en kan daar haar zender beluisteren, weet hoe de verwarming werkt en hoe het licht aan moet, het rode lampje herinnert haar aan de gordel en ze is vertokken...
Doe mij maar lekker simpel, logisch en doordacht dan heel het high tech gedoe waar de kans groter is dat er defecten aan kunnen komen of dat het mij alleen maar moeilijker maakt dan dat het eigenlijk is.

Mvg Sander

Turbobiker

Ik haak ook aan bij Johann, maar met een andere nuance. Zoals 'Simplicity' al zegt kun je inderdaad overdrijven, wat dat betreft zijn de meeste fabrikanten gewoon de weg kwijt. En die kant zou zeker Volvo (Zweedse eenvoud) niet op moeten gaan.

Aan de andere kant, Mercedes, Audi, BMW, Lexus, allemaal komen ze met functies die in veel gevallen weinig toevoegen aan het rijden, maar ze introduceren ook hele ritsen afkortingen die wel wat toevoegen aan bijvoorbeeld de veiligheid of het milieu. Stabiliteitscontrole of start-stop-systemen die Volvo nog lang niet heeft. En hoewel ze mee willen spelen met die grote merken, lukt het ze dus niet de aandacht te trekken van de consument. Alle andere merken zijn Volvo voor.

Dat je niet mee doet aan de pk-race, OK, maar Volvo heeft altijd leuke sportieve modellen gehad. En zelfs daar stoppen ze nu mee. Vierwielaandrijving voor de veiligheid? Vast te duur. Maar het imago gaat hard achteruit.

Wat dat betreft heb ik bewondering voor Subaru. Die houden behoorlijk sterk vast aan hun imago. Daarmee staan ze in Nederland niet sterk, of zelfs in Europa. Maar het is de Volvo van Japan: sterk, betrouwbaar en eigenzinnig. De Zwitsers begrijpen de functionaliteit. De Australiërs waarderen de degelijkheid. De Britten lopen weg met de sportiviteit (en een ander deel van de bevolking met de awd).

De 850 borduurde nog enigzins voort op de Volvo-waarden, hoewel de vormgeving (wederom) volkomen afweek van de modellen daarvoor. In dat opzicht heeft (hoe heet die Engelsman ook al weer) het design wel weer in de goede richting gezet. Ik vind zelfs de huidige V70 tien keer meer met een 240 te maken hebben dan de 850. (kommaarkommaarkommaar)

Maar na de 850 komt er waarschijnlijk toch geen Volvo meer voor mij...
De Tussenpaus

Rayman

Citaat van: Turbobiker op 25-02-2008 18:24:14
In dat opzicht heeft (hoe heet die Engelsman ook al weer) het design wel weer in de goede richting gezet.

Peter Horbury :)

Johann

Citaat van: Simplicity op 25-02-2008 17:43:29
Mee eens maar ik heb me door de dealert laten vertellen dat Volvo ook nog simpele displays gebruikt ivm betrouwbaarheid ervan. Men is er namelijk zeker van dat de displays die ze nu monteren zeker wat schokken ed kunnen verdragen terwijl de nieuwe displays zoals die audi, bmw ed nog hun kwaliteit moeten bewijzen.

...

Verder is het simplisme (vandaar ook mijn nick  ;) ) ook van belang: is het echt nodig om voor elke passagier een aparte temperatuur instelling te geven? Moet de stoelverwarming op 15 standen instelbaar zijn?.......
Het is net als de Idrive van BMW er worden gewoon veel te veel functies en mogelijkheden gegeven die het voor veel mensen ook gewoon niet meer leuk maakt. 
Neem bv de radio, het belangrijke zit erop en de rest wordt door het apparaat geregeld bij een 5-serie ben je al 2 stappen met die knop aan het hanese voordat je een andere zender keuze kunt maken.
M'n grootmoeder weet niet hoe een pc op te starten maar stapt wel in een volvo en kan daar haar zender beluisteren, weet hoe de verwarming werkt en hoe het licht aan moet, het rode lampje herinnert haar aan de gordel en ze is vertokken...
Doe mij maar lekker simpel, logisch en doordacht dan heel het high tech gedoe waar de kans groter is dat er defecten aan kunnen komen of dat het mij alleen maar moeilijker maakt dan dat het eigenlijk is.

Mvg Sander

Het typische verkoop verhaal. Als we niets te bieden hebben verzinnen we een kletspraat dat minder beter is. Maar ondertussen is de prijs niet minder beter. iDrive was misschien lastig, Audi heeft hier een iets beter werkende kopie van gemaakt. Feit blijft dat het scherm veerl meer functionaliteit kan bieden. Zoals ik zei zit er bij Audi ook nog gewoon een knopje aan/uit maar je kunt meer naar je hand zetten. Bij Volvo kun je iets dergelijks ik meende eenmaal gratis en later via VIDA tegen betaling laten aanpassen...

Het Toyota/Lexus "Navigatie" systeem heeft ook veel meer te bieden zoals bijvoorbeeld een compleet adresboek voor je bluetooth telefoon.. Bij Volvo kun je een Parrot laten inbouwen... Maar ondertussen wel veel geld kunnen neertellen voor een NAV schermpje waar je je van alles mee kunt.... navigeren en verder niets..

Simplicity

CiteerHet Toyota/Lexus "Navigatie" systeem heeft ook veel meer te bieden zoals bijvoorbeeld een compleet adresboek voor je bluetooth telefoon.. Bij Volvo kun je een Parrot laten inbouwen... Maar ondertussen wel veel geld kunnen neertellen voor een NAV schermpje waar je je van alles mee kunt.... navigeren en verder niets..

Hebben anders in de V70n een ingebouwde telefoon zitten: Sim kaart kopieeren en in de telefoon stoppen--> veel bel plezier  ;) :-*

MichielMaas

De toelichting op de Volvokoers komt van Steve Mattin. Waar nog geen besluit over genomen is is het model met de 'naam' V100. Juist dit model heeft wel een Volvobasis op ontwerpgebied.

Aardig jullie visie en mening te lezen. Wat door jullie vermeld wordt en natuurlijk helemaal waar is, is dat er vroeger ook veel ronde vormen werden gebruikt en het is waar dat op een forum van 850 / V70 er een duidelijk voorkeur voor bepaalde vormgeving is.

Studiemodel onder de naam V100 uit 2003. Nog geen besluit jammer genoeg

Voorbeeld:

Toch een hoog Sante-Fe gehalte

Toegevoegd moet worden dat ik het interieur van de nieuwe Volvo's supermooi vind.