Turbo T5-R CY langzaam aan vervanging toe...

Gestart door Joris van Ginderen, 18-03-2010 21:06:08

Vorige topic - Volgende topic

Joris van Ginderen

Hallo mede-sleutelaars,

de turbo van mijn CY T5-R raakt langzaam aan vervanging toe... Hij is voor zover ik weet al 150K oud, en hij begint ook flink olie te zweten. Ik hoor hem nog mooi spoelen, maar ben met een scheef oog al wat rond aan het kijken mocht ie binnenkort ermee kappen.

Er zit nu volgens mij een TD04 op, en ik vroeg me af wat een makkelijke upgrade turbo is. Het is onze daily driver, dus hoeft niet te gek, maar een beetje vermogenstoename is zeker wel welkom.

Met makkelijke upgrade bedoel ik een grotere turbo die zonder weinig / geen aanpassingen op mijn huidige uitlaatspruitstuk, uitlaat en leidingwerk past.

Alle adviezen zijn welkom!!

Jeroentjuh

Wat bedoel je met zweten van de turbo? Bij 150.000km is een turbo meestal nog lang niet aan zijn einde hoor.

Standaard heeft de T-5R een TD04HL-15G, deze heeft een conische flens. Wil je upgraden naar een maatje groter, TD04HL-16T of een TD04HL-18T, dan zit je wel met de uitlaat, deze hebben namelijk een rechte flens ipv een conische. En je software moet ook aangepast worden.....

Joris van Ginderen

Het conische of rechte flens bedoel je de aansluiting van de turbo op de uitlaat? Zo'n flens is toch wel om te lassen dan op de uitlaat?
Zweten is gewoon dat ie zeiknat aan de onderkant is. Exacte lekkagepunt heb ik nog niet gevonden. Begrijp me niet verkeerd; hij doet het nu nog gewoon, hoor. Hij spoelt goed op en houdt de druk op 1,1 bar ook mooi vast... Er is nog geen exacte noodzaak, maar wil graag weten wat een overstap naar een 18T precies allemaal inhoudt...

Ken mezelf langer als vandaag... hahaaha... ;D

sean850

Ik zelf het de overstap naar een 16T turbo met rechte flens en witte injectoren gemaakt samen met een chip is dit heel erg fijn.

Er is hier ook iemand die een 16T met schuine flens en witte injectoren en een 3" downpipe heeft, bij fasttech hebben ze er toen over de 300 Pk uitgehaald  ;D

Joris van Ginderen

Hoeveel pk trekt gemiddelde originele T5-r eigenlijk op 1 bar? Dat zal toch ook wel richting de 280 pk gaan? Die van mij liep standaard op 0'4 bar, en nu op 1 bar. Standaard 240 pk, dus op 1 bar?...

Turbo-Geek

Standaard 0.5 bar meen ik en de overboost is iets van 0.7 bar.
Na het chippen lopen de meesten op 1.1-1.2 bar en dan heb je zo'n 270-280pk.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

M a r c

Ca. 270pk met originele uitlaat en max. 285pk met complete uitlaat, meer trekt de 15G gewoonweg niet.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Wout309t

Joris, lekt de retourleiding van je turbo niet gewoon? Is een veel voorkomend probleem.
2011 V70 2.0T R-Design MT

Joris van Ginderen

Ik heb nog niets gevonden, beetje lastig zonder brug...
Maar, dat zou ook goed kunnen. Binnenkort zal ik hem eens goed bekijken.
Misschien valt het allemaal inderdaad wel mee, en probeer ik alleen excuses voor mezelf te verzinnen om er wat meer vermogen uit te halen...  :eusa_liar: ;D

Hoe ist met jouw 309 eigenlijk? Rijdt ie ondertussen weer?

Turbo-Geek

Citaat van: Joris van Ginderen op 19-03-2010 20:22:19
Ik heb nog niets gevonden, beetje lastig zonder brug...
Maar, dat zou ook goed kunnen. Binnenkort zal ik hem eens goed bekijken.
Misschien valt het allemaal inderdaad wel mee, en probeer ik alleen excuses voor mezelf te verzinnen om er wat meer vermogen uit te halen...  :eusa_liar: ;D

Hoe ist met jouw 309 eigenlijk? Rijdt ie ondertussen weer?

Ik heb mijn lekkende pakking (olie retour) met een krik en 2x Jack stand prima kunnen vervangen en de boel kunnen schoonmaken.
  The things you own end up Owning you !

foekie

Als je zoekt op het blog van MIYEl, vind je inderdaad zijn setup: 16T schuine flens, witte injectoren, 3 inch downpipe ---> 319 pk  :eusa_dance:

Ik zou eerst eens kijken of alle slangen e.d. nog goed zijn.. die zijn eerder gaar dan je turbo..