Led 12V knipperlicht

Gestart door Peth©oni, 10-03-2008 08:59:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peth©oni

Nu het volgende.

Ik heb mooie Led knipperlampen in mijn 850 zitten (voor)
Echter nu denk mijn gele rakker dat er een lampje kapot is omdat het led lampje te weinig spanning vraagt.
De wet van ohm leert U=I*R --> I=1,75A  J=ohm*E --> een weerstand van 6,8 ohm.
Maar de hamvraag, hoe zet ik deze er tussen, komt de weerstand tussen de plus naar het lampje toe (dus draadje doorknippen en ertussen solderen) of komt deze er paralel, dus op - en + ?



hoop dat het een beetje duidelijk is zo..... ? :eusa_angel:

-D©©©L-

Parallel aan het "lampje".

Met een Led kan je in principe een tikje in frequentie omhoog, omdat ie direkt licht geeft. De belasting van de clignateur automaat mag dus nog een tikkeltje zakken. (en dat scheelt weer warmte in de weerstand !)

U = 14 V in een rijdende auto.
P van het standaard lampje is 21W
P van de led "lamp" ??! (ik neem aan 4 watt, eigenlijk moet je de stroom gewoon eens meten)

Pvervang = Porg_lamp - Pled_lamp = 21 - 4 = 17 Watt

I=P/U >> 17/14 = ~1,2 A

R=U/I >> 14/ 1,2 = 11,66 Ohm >> 12 Ohm (Afgerond naar de eerstvolgende E-12 Reeks waarde)   

Vergeet niet dat de belasting van de weerstand  P = I2 * R is:
1,22 * 12 = 17,28 Watt (heej.. die waarde kennen we ergens van !)

Je zal om gevaar voor oververhitting te voorkomen eigenlijk een weerstand moeten plaatsen die minimaal 25 watt kan "verstoken". De inschakelduur is welliswaar geen 100%, maar in de zomer en bij stilstand (alarmlichten) kan de warmte zich aardig ophopen.

thuur

Helaas werkt dat met die frequenties niet vloeiend in stappen. De clignoteur (als het zo nog mag heten) meet de spanningsval over de belasting (in dit geval de lampen). Als er niet 21+21W aan hangt gaat ie 2x zo snel knipperen.


Gr ;)

Peth©oni

Ok, hoe kan ik dan spanningsval in de maling nemen zodat deze denkt dat er een 21W lampje in zit dan? Anders gezegd, wat ga ik kopen en hoe monteer ik het... (kan het bv ook bij het relais van de knipperlichten?)

thuur

Zoals DCCCL al zei. Mijn opmerking betrof slechts dat de frequentie 'normaal' of 'versneld' is, en dus verder niet beinvloedbaar.


Gr ;)

Peth©oni

ok, begrijp een boel maar dit ging boven de spreekwoordelijke pet... gheghe

Peth©oni

Welnu het is gelukt hoor, heb 2 mooie weerstanden van 12 ohm er parallel tussen gezet en het wertk nu prima ! Het is echt een gaaf gezicht, een knipperende led op de 850 !

Thanks voor de hulp

-D©©©L-

Dat vraagt eigenlijk wel om een filmpje, met 1 kant de led lamp en de andere kant een gewone lamp  ;) ;D

Peth©oni

Citaat van: -D©©©L- op 12-03-2008 08:14:09
Dat vraagt eigenlijk wel om een filmpje, met 1 kant de led lamp en de andere kant een gewone lamp  ;) ;D

eeeh camera kapot? eeeeh dan moet ik alles weer los halen....? eeeeh nog een nader in te vullen smoes? Of je komt ff langs.... gheghe  ;D ;)