Koersvastheid

Gestart door Reitse, 16-01-2003 17:44:07

Vorige topic - Volgende topic

Reitse

Erelid zijn die witte auto's met die mooie blauw/rode striping  ;)

@serge: je krijgt 3 waardes te zien: schokdemper Links, Rechts en een gemiddelde.

Reitse

PRecies! [smiley=cwm27.gif] [smiley=cwm27.gif]

Serge

Citeerdaar had ik dus ook last van, op den duur gingen zelfs de banden de binnenkant van de kast raken.

Bedankt voor de toelichting Ludo. Momenteel bekijk ik een aantal pistes om dit waggel probleem op te lossen.

1. KW schroefverenset - ik heb deze morgen de distributeur voor Belgie gecontacteerd.. 20km hiervandaan :)  
2. Ohlins - een fors eind over budget vrees ik
3. gele Koni of Bilstein HD rondom (hebben ongeveer zelfde prijskaartje)
W h e n   i n   d o u b t,   t e l l   t h e   t r u t h.  (Mark Twain)

Johann

Citeer1. KW schroefverenset - ik heb deze morgen de distributeur voor Belgie gecontacteerd.. 20km hiervandaan :)  

Als je mazzel hebt liggen er na deze week een stuk of 12 op voorraad bij KW.....

Citeer2. Ohlins - een fors eind over budget vrees ik

Maar wel heel lekker ;D
Citeer3. gele Koni of Bilstein HD rondom (hebben ongeveer zelfde prijskaartje)

Ze zeggen dat Bilstein iets "ronder" van dempings gedrag is, Koni's kun je ook heel mooi afstellen alleen moet je de achterste schokbrekers er dan 1 of 3 keer uit halen om aan te passen.

Reitse

Citeernu weet ik ook niet precies wat zo'n test bij profile inhoud, ik vermoed dat die wielen op zo'n schotel geplaatst worden die trillingen teweeg brengt.
klopt dat Reitse?.

bij een echte schokdempertestbank worden de dempers onder bepaalde druk gemeten.

Hmm.. Wat ze bij mijn auto gedaan hebben is auto een stukkie de lucht in duwen en dan laten vallen en zien hoe snel de dempers de auto weer stil krijgen.

Joeri

Citeer1. KW schroefverenset - ik heb deze morgen de distributeur voor Belgie gecontacteerd.. 20km hiervandaan :)  
2. Ohlins - een fors eind over budget vrees ik
3. gele Koni of Bilstein HD rondom (hebben ongeveer zelfde prijskaartje)

Wat kosten 1 (KW) en 3 (bilstein) ongeveer rondom ?
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

ed

Reitse,

Bij mijn auto lijkt het alsof de demping prima in orde is. Een flinke duw op de neus van de auto resulteert in direct stilstaan van de auto na inveren.
Als ik echter over een lange verkeersdrempel rijd, duikt de auto voor wel erg ver in de veren. Nu rijdt ik ook rond met verlaagde veren, en standaard dempers (zo gekocht).
Dat werk niet erg goed samen, maar ik denk ook dat de dempers erg versleten zijn. Het testen door de auto in zijn veren te laten vallen is echt geen goede test.
Zoals Ludo altijd zegt: haal ze er maar eens onderuit. Grote kans dat het fietspompen zijn.

Serge,

Overigens zijn er wel speciale veren voor verzwaarde auto's (met bijv gastank). MAD maakt deze bijvoorbeeld.
Ik rijd zelf met Apex achter icm met een gastank nadat mijn veren ook flink doorgezakt waren. Werkt perfect, de bovenkant van de achterband staat ter hoogte van onderkant spatbord. Als je voor geen verlaagde veren hebt is dat geen gezicht natuurlijk, en is de MAD optie de betere.
MAD is een Nederlands produkt en vindt je op:
http://www.mad-tooling.com/indexnl.html

Ed
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Serge

CiteerWat kosten 1 (KW) en 3 (bilstein) ongeveer rondom ?

1) KW : 1450,-
3) Bilstein : 550,-

Prijzen incl. en zonder plaatsing.

Serge

CiteerOverigens zijn er wel speciale veren voor verzwaarde auto's (met bijv gastank). MAD maakt deze bijvoorbeeld.

Ed, bedankt voor de link.  Een voorgelicht man is er 2 waard, want ik had er eerlijk gezegd nog niet aan gedacht.

De KW ophanging is instelbaar achteraan in hoogte en hardheid, zonder veel aan comfort in te boeten en dat maakt het een interessant alternatief voor bvb. stuggere verlagingsveren zoals Apex'.

Lager is beter, zeker met een zware tank boven de wielas.  Hoe lager je zwaartepunt, des de beter het weggedrag. Mijn auto oogt nu trouwens ook verlaagd :-p maar daar houdt de vergelijking ook op.  (vandaar ook waarschijnlijk het slappe stuurgevoel)

Met de Bilsteins weet ik niet hoeveel wheelgap ik zal hebben; ik vermoed dat de originele veren last hebben van metaal moeheid en er sowieso uit moeten.

Koni's shocks (achter) schijnen minder goed te zijn heb ik al her en der gelezen - reken daar de extra gewichtsbelasting bij; struts daarentegen zijn heel goed en makkelijk instelbaar.

Momenteel ben ik geneigd voor de KW optie te gaan, maar daar zitten weliswaar ook Koni's in achter  - ik ben heden op zoek naar een installateur in de buurt die weet waar ie mee bezig is.  In de buurt, omdat het zelden meteen helemaal goed zit.

Weet iemand trouwens wat de Ohlins kosten voor de achteras?
En in welke mate de tank eruit moet om erbij te kunnen?

Keep up the good work, guys!

Reitse

Citeerinderdaad Ed, de MAD spiraalveren bedoel ik.

Reitse, voor die test moest je toch niet betalen hoop ik?.
Ludo, test was gratis. uitlijnen zal dat wel niet zijn...

Dreamer

Even voor mijn beeldvorming: Praten we hier over sedans, estates of beide?

Ik vind mijn sedan achterin ook wat hangen. Heb zelf een 80 liter gastank overdwars in mijn sedan dus dat weegt er ook wel in. :)

Alle hierboven gedane uitspraken zijn op persoonlijke titel.Gelijkenis met werkelijke personen dood of levend berust op toeval.Eventueel kwetsende uitspraken zijn niet als zodanig bedoeld.

Joeri

Citeerik vermoed dat de originele veren last hebben van metaal moeheid en er sowieso uit moeten.

Sja, en hoe kom je daar nu weer achter  ???  ???  ???

Ik heb het gevoel dat de vorige eigenaar veel met een aanhhangwagen heeft gereden. Mijn 850 is best aardig doorgezakt en dus ook aan nieuwe schokbrekers toe. Maar wat te doen met de huidige veren ? Mijn km-stand is inmiddels 275000.
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

Jack

Hulpveren van CarSupport verbeteren de wegligging van
een auto op lpg aanzienlijk (www.carsupport.nl).

Jack.
Be realistic; ask for the impossible...

Johann

CiteerKoni's shocks (achter) schijnen minder goed te zijn heb ik al her en der gelezen - reken daar de extra gewichtsbelasting bij; struts daarentegen zijn heel goed en makkelijk instelbaar.
Ze zijn op zich wel goed maar niet van buiten af instelbaar.
Je moet dan voor elke aanpassing de schokbreker er uit halen.
Mocht daarintegen de afstelling eenmaal gevonden zijn dan hoeven ze er eigenlijk ook nooit meer uit.

CiteerMomenteel ben ik geneigd voor de KW optie te gaan, maar daar zitten weliswaar ook Koni's in achter  - ik ben heden op zoek naar een installateur in de buurt die weet waar ie mee bezig is.  In de buurt, omdat het zelden meteen helemaal goed zit.

KW gebruikt de schokbreker delen van Koni maar wel hun eigen ventiel.
De afstelling kun je in principe zelf doen.
Als alles dan ingesteld is zoals jij 't hebben wil dan kun je eventueel nog naar een schokbreker test centrum gaan om de laatste verschillen even weg te werken.
KW is een kit die bestaat uit veren en schokbrekers dus meer heb je daar bij niet nodig.
De KW S40 kit zaten zelfs nog nieuwe stuur lagers bij dacht ik, net zoals bij de Ohlins voorpoten maar ik weet niet of de 850 KW kit dit ook heeft.

CiteerWeet iemand trouwens wat de Ohlins kosten voor de achteras?
En in welke mate de tank eruit moet om erbij te kunnen?

Keep up the good work, guys!

Ik heb €738 incl. voor de achter dempers betaald bij de Volvo dealer, welliswaar met redelijke korting.
Schokbrekers zitten met 3 bouten vast.
Je zou de auto op een bok moeten zetten met de wielen in de uiterste veerstand maar nog wel op de grond en dan kun je zo de schokbreker er uit pakken.

Let wel dat alleen de schokbreker het werk niet doet, je zou er ook een goede veer bij moeten hebben.

De KW kit is schokbreker en losse veer met hoogte verstelbare veerschotel voor de achteras.

Johann

Citeer1) KW : 1450,-

Complete kit incl. veren EN schokbrekers en traploos in hoogte verstelbaar.
Verlaging in de hoogste stand 35 mm en in de laagste stand 65 mm.
Naar mijn weten is de demping van buiten af instelbaar in hardheid.
Er is nog een duurdere KW variant 3 die alleen via Mr. Sweden verkrijgbaar is en die heeft ook nog een verstelling van de uitgaande dempings slag.

Citeer3) Bilstein : 550,-

Alleen schokbrekers die volgens mij ook met de standaard veren kunnen.
Niet instelbaar zoals de Koni voor zover mij bekend.
Voor verlaging moeten hier nog veren apart bij worden aangeschaft!