Nou Razorx-Fijne Hokken: LV-NJ

Gestart door razorx, 29-03-2008 19:58:03

Vorige topic - Volgende topic

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Douwe

Zijn er ook klusjes waar je geen geduld voor hebt ?
Wat een geduld en het resultaat mag er zijn hoor  :eusa_clap: :eusa_clap:
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

razorx

Het grappige is, dat ik van nature vrij ongeduldig ben. Misschien is het omdat ik dat weet dat ik mezelf dwing tot geduld.

jeroen74

IK ben van nature heel geduldig. Maar als het moment komt dat het op is (bout die niet los wil of zo), dan explodeer ik ook zowat. Dan vliegt het gereedschap letterlijk door de lucht, en worden auto's bedreigd met reductie tot de grootte van een vierkant doosje e.d :)

peteRRR

Hier is de meester van geduld. :evil:

Van de week begonnen in m,n uppie het dak te carboneren heeeel geduldig,heel geduldig de eerste helft gedaan en toen heel geduldig
aan de 2de helft begonnen en op driekwart kwam er een een heerlijk geduldig briesje over de daken heen waardoor het vierde kwart gedeelte met de
papierkant tegen de folie aan zat geplakt en toen heb ik heel geduldig 40 minuten het papier van de lijmkant af staan peuteren om het
alsnog met een geduldige kolere gang er weer in z,n geheel af te trekken.

En zo wordt je geduld nog wel eens getest. ;D

Groet.

Edit: ik ben soms nog instaat om met m,n rubberen laarzen achter een biljardbal te blijven haken.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

razorx

Ik lees net iets dat in mijn ogen heel sensationeel is.

Er zijn nu LEDs in de handel, die per exemplaar een lichtopbrengst van bijna 1700 Lumen hebben. Hiertoe moet slechts 13,3W toegevoerd worden. Het grote probleem bij LEDs was dat de lichtopbrengst per Watt ongeveer gelijk was aan die van een Xenon lamp. Dus die vroegere LEDs zouden net zo warm worden als een Xenon lamp als je ze niet goed koelt. Koeling neemt plaats in die je niet hebt in een standaard koplamp.

Zeg dat een standaard halogeen 1500 Lumen geeft en een Xenon 3200. Voel je hem aankomen? 1700 Lumen slechts 13,3W. Dit schept mogelijkheden. Natuurlijk: Lichtspreiding blijft een puzzel, maar het warmteprobleem gaat de richting van een oplossing op. Daarnaast is het tegenwoordig mogelijk een koellichaam te integreren in een printplaat. Ehh beperkt natuurlijk, maar mijn vaste printboer heeft al meer op dit vlak gedaan voor o.a. Philips.

Ik denk even hardop, maar wordt hier behoorlijk vrolijk van. Er zijn wel meer markten die kunnen profiteren van licht in de juiste kleur met een rendement dat hoger is dan dat van Xenon en genoeg hebben van die relatief complexe voorschakelapparatuur. Denk aan alle kassen e.t.c.

Natuurlijk zitten grote jongens hier al lang op. Maar stiekem fantaseer ik er toch over als eerste zo iets in onze 850 en 70 in te bouwen.

Misschien is het nog te vroeg, maar het komt richting reëel. Voedingsspanning van deze lichtmonsters is 38V.

KIM

Men heeft het ook al jaren overe een boordnetspanning van 42  V.
Misschien dat deze dingen mooi samen gaan vallen?

Inderdaad is dit iets waar met name autofabrikanten al jaren naar op zoek zijn. Sommigen passen al LED technologie toe voor dimlicht (Audi A8).

razorx

Yep. Dit was een stevige klus voor de ontwikkelaars omdat de toenmalige LEDs een te laag rendement hadden. Lees te warm werden.
In die tijd hadden LEDs het zelfde of een lager rendement als Xenons. Nu hebben LEDs pak eem beet 30% beter rendement. Dus die hele ellende van koeling waar Audi mee zat wordt minder erg. Of het nu echt haalbaar is voor een hobbyist als ik?

Halogeen niveau verlichting met LEDs: Ja, spreiding uitzoeken, dus misschien. ;)
Xenon of helderder met LEDs: Even rekenen. Weer een knipoog.

Lijkt simpel maar er komt wel wat bij kijken. De eerste stap is door de LED fabrikant al gezet. Eh ja de. Cree ;)

jeroen74

Denk niet dat je als hobbyist iets kan bereiken... heb jij de kennis om de optiek te ontwikkelen, de resources om iets wat je bedacht heb ook te laten fabriceren? De resources om productiespreidingen, levensduur en failure modes te bepalen? (Een LED schijnt iets van 80 failure modes te hebben...) Een werkend prototype is nog niet iets wat geschikt is voor massaproductie.

Overigens zijn LED-lampen eigenlijk blauwe LEDs, met een fosfor laagje dat er wit van maakt. Bij normale 230V peertjes zit die fosfor laag op het bolletje zelf om het niet bloot te stellen aan de warmte van de LED. Een stuk lastiger bij een autolamp waarbij het stralend element zo klein mogelijk moet zijn.

Volgens mij is het probleem van koeling niet zo zeer de koeling zelf, maar om het kosteneffectief en betrouwbaar te houden, zonder onbetrouwbare bewegende delen zoals ventilatortjes en pompen.

Grappige is dat de warmte van de LEDs beschouwd kan worden nutteloos afval, terwijl bij gloeilampen of HID die warmte nog nuttig gebruikt kan worden om het glas te ontdoen van sneeuw en vocht. Produceer je zoveel Watt aan warmte, moet je alsnog koplampglasverwarming gebruiken ;D

edit:
Wat betreft 42V, dat gaat er waarschijnlijk nooit van komen. Zie dit Wikipedia artikel.

razorx

Zoals wel vaker heb je hier een punt Jeroen. Ik denk ook niet aan massa productie voor mezelf. Ik denk wel dat het leuk is om te proberen of ik met dit soort LEDs de spreiding van het licht goed krijg. Het is inderdaad grappig wat je zegt over het nuttige bij effect van warmte in de koplampen.

Vandaag heb ik me bezig gehouden met wat kleine ergernisjes.

Weerspiegeling bovenste dashboard gedeelte in voorruit.

Ondanks dat ik een zwart of beter gezegd donkergrijs bovendek heb is die bij zonlicht bijna verblindend in de voorruit te zien.
Na wat zoeken op internet kwam ik op het volgende: Bijenwas, leerwas of gekookte lijnolie. Het is belangrijk wel in te wrijven, maar niet uit te wrijven. Pas bij het uitwrijven krijg je de glimmende werking. Als je niet uitwrijft glimt het minder.

De drie middelen op een stukje leer uitgeprobeerd. Gewone leerwas bleek het beste te werken. Het potje vond ik ergens bij de schoenpoets en is vermoedelijk even oud als de auto.

Weer een ergernis minder.

Bijgeluiden, rammels piepjes en kraakjes.

Ik moet de vorige eigenaar, Elsje, complimenten geven hoe stil hij deze wagen gekregen heeft. Ik ben al een tijdje bezig zijn werk voort te zetten.
Ieder kabeltje dat vrij kan bewegen, of vastgezet, of voorzien van dempend materiaal rondom. Deze wagen heeft geen last van de bekende achterklep rammel. Ik neem aan dat Elsje die al aangepakt heeft.

Het gordelslot kon zo nu en dan akelig piepen als je over een hobbelweg reed. Met name Franz Joseph werd daar erg naar van. Wit vet bij het scharnier bleek de oplossing. De bekende estate achterbankrammel bleek te elimineren door het voorste vloerpaneel in de kofferbak strak tegen de achterbank te monteren. De sloten van de achterbank uiteraard voorzien van wat vet.

Vandaag heb ik nog wat kabels achter het dashboard kastje beter vastgezet. Gewoon met tie-wraps. De hoeken van het klepje willen ook wat piepen bij het openen of dichtmaken. Weer een beetje wit vet.

Daarnaast had ik last van het geluid van opkruiend leer. Eerst dacht ik dat dat gekraak door de netjes in de achterbankleuning, of door de klepjes ervoor kwam. Niet dus. De rolhoes bleek de oorzaak. Bij ingerolde rolhoes was het stil.
De rolhoes aan weerszijden bij de omcirkelde plaatsen voorzien van wit vet.

Dat bleek de oplossing. Wat een weldadige rust in de wagen!

Vulk

Geweldig om te zien dat er mensen zijn die dezelfde afwijking als ik hebben.
Heb je de rolhoes gedemonteerd om dat vet aan te brengen?

The Demon

Ik zet bij piepjes en rammeltjes de radio gewoon wat harder, dan hoor je ze ook niet  ;D

Groet,
The Demon.

MrCain

Citaat van: The Demon op 05-05-2013 17:47:46
Ik zet bij piepjes en rammeltjes de radio gewoon wat harder, dan hoor je ze ook niet  ;D

Groet,
The Demon.

;D

Doe ik meestal ook => CD´tje met dood metaal en je hoort niets meer!

BTW: dat spiegelen had ik in mn Ibiza ook heel erg, heb toen matte cockpitspray gekocht en dat hielp ook wel erug goed, en ruikt ook nog eens lekker  ;D
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

razorx

Citaat van: Vulk op 05-05-2013 17:46:16
Geweldig om te zien dat er mensen zijn die dezelfde afwijking als ik hebben.
Heb je de rolhoes gedemonteerd om dat vet aan te brengen?
Hoefde niet eens. Gewoon in dichte toestand op het draaiende en schuivende gedeelte en een paar keer bewegen.

@Demon en MrCain: Ik houd ook van zwaar metaal, of snel metaal, maar heb de muziek ook heel vaak uit. Met de muziek aan blijk ik de raMMELTJES NIET TE HOREN.

UserID6342

;D Heb helemaal niets met dood en/of heavy metaal ;D.  Als ik bezig heb hoor ik het liefst makkelijk meezingbare of meefluitende / meeneuriënde melodietjes, worst van wie het is / afkomstig is.  Dan kan in iedere taal zijn, maakt me allemaal niets uit.  Als het maar lekker klinkt, hahhahaha