Gevolgen grotere bandenmaat?

Gestart door OVE, 03-04-2008 09:10:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

OVE

Hallo allemaal,

Een paar weken geleden heb ik  4 nieuwe Bridgestone Turanza ER 300 voor een mooie prijs kunnen kopen, echter in de maat 205/55-16. Dit is een maatje groter dan de originele maat (205/50-16).
Zelf kan ik ook wel verzinnen dat de rolomtrek groter is maar wat zijn daarmee de gevolgen mbt verbruik, snelheid, e.d.?
Het betreft een V70 tdi uit 1997.

Het zijn trouwens wel fijne banden om mee te rijden. Zeer stil en een zeer goede grip op zowel droog als nat wegdek.





Mods edit
Kop in hoofdletters wordt gezien als SCHREEUWEN.
Dus even gewonen letters van gemaakt,

-D©©©L-

Hij zal ca 4% meer verbruiken op de dagteller.

OVE

Is dat ook een feitelijke toename van het verbruik?
Die toename heb ik nl. wel gemerkt op de boordcomp. Voorheen 6,8 l per 100 km, nu 7,6 l per 100 km.
Ik vraag mij af of mijn auto ook echt meer verbruikt. Ik heb nl. de indruk van wel. Ik heb de gewoonte om na het tanken mijn dagteller op 0 te zetten en op die manier te kijken hoeveel km ik kan rijden op een volle tank. Voorheen haalde ik makkelijk de 1000 km op een volle tank, nu net iets meer dan 900 km.

-D©©©L-

Nee, niet op basis van de afrol diameter. Hij telt immers gewoon 4% minder.

kyro

lijkt me sterk dat 't in de banden zit
heb er ook is 55 onder gehad
ipv 50
maakte qua brandstof verbruik eigenlijk
niks uit

OVE

Oke bedankt.
In de rubriek Dieselen heb ik een topic aangemaakt met een technisch probleem. Dan kan ik nu uitsluiten dat het hogere verbruik te wijten is aan mijn nieuwe banden.

)()()sT

Logisch dat je kilometerteller minder aangeeft, het verbruik lijkt dus hoger.

Ik had met de winterbanden ook die afwijking van ca. 4%
Nooit gechecked met navi. maar op verschillende snelwegen de hectometerpaaltjes in de gaten gehouden en reed 10 km. paaltjes tellen 9,6 km. op de teller.

Met de 17" heb ik die afwijking eigenlijk nog steeds...

Andere vraag: bij een *70 is dat toch in te stellen in de digitale teller?
Hoe zit dat dan bij een 850, een GLE had standaard bv. 15" met 195-60(??) banden; een T-5R had 205-50 17. Zit er dan toch altijd een verschillende afwijking in?

mehn

Omdat de omtrek van de band groter is draait de band (bij gelijk gebleven afstand tussen plaats A en B) minder vaak rond. Hierdoor worden er minder kilometers geregistreerd.
Aangezien de gebruikte hoeveelheid brandstof niet verandert bij diezelfde gelijk gebleven afstand wordt het brandstofgebruik per afgelegde kilometer dus hoger. Dezelfde afstand met hetzelfde brandstofverbruik bij minder geregistreerde kilometers.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

)()()sT

Juist :)
Maar geeft een GLE dan met 15" meer aan als een T-5R met af-fabriek 17" als je exact 120 rijdt?
Of liggen die afwijkingen met de originele bandenmaat heel dicht bij elkaar?

OVE

laatst mbv mijn Tomtom de tellerafwijking gecontroleerd.
Met mijn nieuwe banden is de snelheid op de teller exact de snelheid op de gps.
Dus 120 km/h op de teller is ook 120 km/h op de tomtom.

Voor heen moest ik op de teller 130 km/h rijden om precies 120 km/h op de gps te rijden.
Ik stelde de cruisecontrol in op de gps-snelheid van 126 km/h, ik reed dan op de teller bijna 140 km/h.
126 km/h omdat je tot die snelheid geen bekeuring krijgt  :police:

thuur

Zou je voortaan de topics zonder hoofdletters willen maken misschien?


Gr ;)

OVE


-D©©©L-


breakman

hou wel rekening met een evt APK-afkeur ik heb het in België meegemaakt met 205/55/16 eronder   :eusa_wall:

Enno

Citaat van: )()()sT op 03-04-2008 11:09:11

Andere vraag: bij een *70 is dat toch in te stellen in de digitale teller?

Het zou zo maar kunnen zijn dat het bij een 850 zoals jij hebt...ook in te stellen is.....is dat niet motormanagement afhankelijk?....