werking koplampwissers en uitbouw

Gestart door tom_goteborg, 31-05-2012 13:38:45

Vorige topic - Volgende topic

tom_goteborg

Er zijn al een aantal topics aan besteed, de falende koplampwissers van de V70/s70 en 850, ik heb ze gelezen.

Ik zou graag de werking weten van de wissers. Vaker staan bij het sproeien van de ruit, de koplampwissers omhoog en 'vallen' ze niet automatisch terug. Ze gaan één keer omhoog. Als de auto stil heeft gestaan en de auto gaat weer op contact, willen ze nog wel eens terug zetten.

Hoe werkt die 'reset' bij de motortjes? Wordt dat per regelunit aangestuurd? Of zit dit ingebouwd bij de motoren van de wissers? Betekent dit ook als wisser is hun ruststand staan, dat bij het op contact zetten de motoren altijd even  de wissers omlaag proberen te duwen?

Verder heb ik getracht de motoren uit te bouwen. Koplamp uitgebouwd, twee bouten radiator los, stuk chassis los gemaakt, nog steeds geen ruimte om te verwijderen. (hoe kan dat meneer Haynes?). Heeft iemand een betere beschrijving uit een werkplaats handboek? Het motorje blijft door zijn trapezium vormige afmeting niet langs de radiator te krijgen.

Ik rijd een V70 automaat uit eind 1999.

Dank voor jullie info alvast.

M_Bruinsma

Heel klein stukje uit het front dremelen (1cm) en dan kan je m er net uit wippen.

Andere optie is bumper verwijderen en geheel front demonteren.

Indien gewenst ff pb voor n foto of 2

Henk855

Denk dat je de foto's beter hier kunt plaatsen, dan hebben andere met de zelfde vragen er ook wat aan  ;D
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

tom_goteborg

Ik heb inmiddels twee sites welke meer verheldering geven over de uitbouw en de werking van de motoren.

Voor degenen die geinteresseerd zijn:

Bron: burnout8488
Bron: burnout8488

"revisie"en werking van de motoren:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=51146 Bron: Jod T5 @ volvoforums.org.uk

Een veel uitgebreidere beschrijving van een SAAB enthusiast, de werking en opbouw van de motor komen sterk overeen (allebei Bosch):
http://www.saab9000.com/procedures/electrical/headlampwiperepair.php

Update 16/6:
Weer een site met veel fotos en een handig idee om een 12 volts accu van een boormachine te gebruiken, kun je tenminste rustige aan een tafel werken zonder de hele tijd met je accu te hoeven slepen:
http://pages.infinit.net/mlbriand/saab/headlightwiper/headlightwiper.html

tom_goteborg

Beiden motoren uitelkaar en weer in elkaar, contactjes 'clock-wise'gedraaid, tandwielen erin, aangesloten in de auto en op contact:
motoren bewegen eenmalig (terugzakken naar rust), daarna pulse geven met wisautomaat levert nu beweging in de motoren.

Weet iemand welk vet ik moet gebruiken voor de tandwielen en de contact in die Bosch motortjes?  ???

thuur

Voor plastic zou ik gewoon wit vet nemen van b.v. Motip. Contacten hoef je niet in te vetten, maar je kunt wel wat preventie tegen corrosie aanbrengen in de vorm van zuurvrije Vaseline.

Gr 8)

Pepijnwk

Het is al een ouder topic maar vandaag heb ik ook de koplamruiterwissermotor vervangen. Iets uitsnijden hoefde helemaal niet. Ik heb een v70 uit 1997. wat ik heb gedaan is
koplamp uitbouwen
rechts twee bouten van kunstof voorkant losdraaien als ook nog eentje die onder de grill zit die gewoon een slag of 10 losdraaien.
nu kun je het kunststof deel iets bewegen.
de motor losdraaien met twee bouten en kun je door hem een beetje te draaien en het kunstof deel iets naar buiten te trekken de motor er zo uithalen. hoef je niet te dremelen of zo!
Volvo 740 gle aut, volvo 740 gl , Volvo 940 GLE 440.000 , Volvo 850 GLT 240.000,
Volvo V70 T 335.000, Volvo 245 1980 310.000