nivomat

Gestart door Pearl Al, 06-04-2008 21:28:34

Vorige topic - Volgende topic

Pearl Al

de nivomat van mijn v70R 2wd 1997 heeft het moeilijk: het duurt lang voor de auto op nivo staat en bij zware belasting haalt hij z'n standaard nivo (circa 1-1.5 cm boven de band) niet

is de R toe aan een nieuwe nivomat of is er nog iets anders aan te doen?

dank voor de tips!

-D©©©L-

Zak hij ook erg snel naar beneden zonder belading ? In dat geval kunnen ze versleten zijn. Je merkt dit ook op drempels aan het veelmeer doorslaan dan nieuwe exemplaren.

tip: Meet de afstand eens vanaf de onderkant rand van het spatbord  tot het hart van de velg. Op die manier kan je vergelijken met andere wagens zonder dat de bandenmaat een rol speelt.

Pearl Al

de auto zakt vrij snel in, ook na een paar kilometer rijden als er bijv. achter passagiers instappen

de meting die je noemt, bedoel je dat bij motor uit of als de auto op hoogte is met motor aan?

daytonawim

Motor aan of uit is niet van belang voor de nivomaten.

Even een paar km rijden en dan meten.

thuur

Zijn standaard veren nog een optie om slappe Nivomats te compenseren?

Gr :eusa_think:

mehn

Jahoor. Alleen werkt het dan niet meer helemaal zoals het hoort. Maar of slechte nivomats beter werken... ;D
RRRRR_Ramon had dat onder de 850 i.v.m. de caravan.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Ludo

Citaat van: thuur op 07-04-2008 11:05:35
Zijn standaard veren nog een optie om slappe Nivomats te compenseren?

versleten is versleten...  :P

Pearl Al

mijn R staat op 135.000 km, lijkt me toch wat vroeg voor de nivomaten om er nu al mee op te houden

wat is ongeveer de normale levensduur?

-D©©©L-

Citaat van: Pearl Al op 07-04-2008 18:28:24
mijn R staat op 135.000 km, lijkt me toch wat vroeg voor de nivomaten om er nu al mee op te houden

wat is ongeveer de normale levensduur?

Dat is afhankelijk van het gebruik.

Ludo

Citaat van: Pearl Al op 07-04-2008 18:28:24

dat is zeker vroeg, maar een lekkage is niet uitgesloten.
heb je dat al eens gecontroleerd?.

Pearl Al

auto heeft geen trekhaak (gehad), gebruik lijkt me niet abnormaal gezien de erg nette staat van de auto

zo op het oog geen lekkerij waar te nemen

weten jullie een beladingstest o.i.d. om de al dan niet goede werking vast te stellen?

Ludo

ik denk dat eender welke test niet veel uithaalt.

dit staat in Vadis hierover:
CiteerHet juiste niveau is vooraf ingesteld en hangt af van de belasting en de stijfheid van de veer.
Als de auto na een aantal uren te zijn geparkeerd of vanwege de belasting omlaag gaat, wil dat nog niet zeggen dat de schokdemper defect is.
Het verschil tussen de linker en de rechter zijde mag maximaal 15 mm bedragen.
De niveauregeling start tegelijkertijd met het rijden en na een paar kilometer wordt het normale niveau weer ingesteld.
Als de auto tijdens het rijden onder het ingestelde niveau komt, betekent dit dat er vloeistof of gas ontsnapt.
Als dit gebeurt betekent het dat ten minste één schokdemper defect is en vervangen moet worden.

Pearl Al

blauweroffel

mocht er één nivomat kapot zijn: ik heb er nog"één liggen.......
stuur maar een pb

groet

br

razorx

Je kan je Nivomats als volgt testen (Vadis):

1. Krik de achterkant van je auto op totdat de wielen van de grond komen. laat de auto 1 minuut in die toestand.
2. Meet de afstand tussen de onderkant van je velg en het hoogste punt van je wielkast (buitenkant natuurlijk).
3. belast je auto met 150 kg lading, geleikmatig verdeeld over links en rechts.
4. rijdt 2 á 4 minuten over een hobbelige weg
5. nu moet je de afstand in punt 2. vermeld onmiddelijk opnieuw meten

je Nivomats zijn nog in orde als het verschil -20mm tot +8mm is.
Verschil tussen links en rechts mag niet groter zijn dan 15mm.

Uiteraard alles gemeten op een vlakke waterpas ondergrond.

Succes!

Gr. Y