Nog een bakprobleem. Knipperende pijl

Gestart door Chris, 16-02-2008 08:55:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chris

Gisteravond, na een gezellig avondje weg, kreeg ik ineens een knipperende pijl op mijn dash te zien :eusa_wall: Problemen met de automaat van mijn 850 dus..

Ik reed een kleine lange hol naar beneden en trok de automaat even naar 3 zodat ik niet "de hele tijd" hoefde bij te remmen. Toen ik hem terug duwde naar drive begon het pijltje te knipperen. Eerst dacht ik dat alles normaal was, totdat ik moest stoppen voor een verkeerslicht.. om op te trekken moest ik redelijk veel gas geven. De bak staat dus vast in een hogere versnelling, ik gok in zijn 3.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Is dit iets electronisch? Een automaat lijkt mij een computer te hebben die de bak verteld wanneer te schakelen.. heeft dat het wellicht begeven?

En nog een extra probleem is dat de auto bij een vriendin voor de deur staat in Rotterdam, en dat hij dus naar de garage zal moeten. Kan ik hiermee rijden, of rijd ik dan de koppeling kapot?

Ik hoop dat iemand wat antwoorden heeft... ik baal hier echt weer van :(

-D©©©L-

#1
Codes uitgelezen ? (ik weet niet of je OBD1 in je 95'er hebt zitten).

Je kan er wel rustig aan mee rijden om thuis te komen, de bak staat in noodloop.

RRRRR_Ramon

Misschien helpt een keer flink de pook heen en weer halen, het kan ook de PNP switch zijn die een verkeerd signaal aan de bak geeft.

Het valt te proberen......   :-\

Succes Chris!
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Chris

Citaat van: -D©©©L- op 16-02-2008 09:07:56
Codes uitgelezen ? (ik weet niet of je OBD1 in je 95'er hebt zitten).

Je kan er wel rustig aan mee rijden om thuis te komen, de bak staat in noodloop.


Dat ga ik nu ff doen.. had gisteren geen beschikking over het forum. Op naar Rotterdam dus met het lijstje foutcodes..

Bedankt voor de linkje en de reacties jongens!

mehn

Als de auto optrekt in de 3 dan staat ie in de noodloop. Je kunt proberen de pook in de 3 te zetten, dan zou de auto in de 2 moeten rijden.

Als je de foutcode uitleest (zal 3-2-2 zijn) en vervolgens reset, dan rijdt de auto weer normaal totdat hij weer in noodloop springt.

Aan de oorzaak van het knipperende pijltje te zien zou de oplossing van Ramon wel eens (tijdelijk) kunnen gaan helpen. Dit lijkt op het begin van het einde van de schakelstandsensor.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Chris

Nou, terug uit Rotterdam...

Foutcodes uitlezen, en... geen foutcodes! Auto gestart, automaat in de D getrokken en geen knipperende pijl meer. Ik heb de hendel een paar keer heen en weer gehaald, en een enkele keer kwam de pijl even op als ik van D over N naar R en P ging. Gelijk maar besloten naar de garage te rijden.. automaat doet gewoon heel netjes zijn werk.

Garage kon ook geen foutcodes vinden! Ook voordat ik hier wegreed nog een paar keer de hendel bewogen.. en de pijl liet zich nu helemaal niet meer zien! Even in de gaten houden dus.. maar wel blij dat er niet weer iets mis is nu en dat ik de auto kwijt ben.

Citaat van: mehn op 16-02-2008 09:50:03
Als de auto optrekt in de 3 dan staat ie in de noodloop. Je kunt proberen de pook in de 3 te zetten, dan zou de auto in de 2 moeten rijden.

Als je de foutcode uitleest (zal 3-2-2 zijn) en vervolgens reset, dan rijdt de auto weer normaal totdat hij weer in noodloop springt.

Aan de oorzaak van het knipperende pijltje te zien zou de oplossing van Ramon wel eens (tijdelijk) kunnen gaan helpen. Dit lijkt op het begin van het einde van de schakelstandsensor.

Dank voor je reactie Maikel. Schakelstandsensor, dat klink niet heel ernstig?

mehn

Citaat van: Chris op 16-02-2008 11:10:42
Dank voor je reactie Maikel. Schakelstandsensor, dat klink niet heel ernstig?

Dat is een onderdeel van een euro of 100 die ervoor zorgt dat de beweging van de kabels die aan de pook zitten worden omgezet in een draaiende beweging die de automaat bestuurt.
Tevens regelt dit onderdeel ervoor dat je achteruitrijlampen branden in de R en dat je alleen kan starten in de P en N.

Als deze niet meer goed werkt dan kan het voorkomen dat de automaat niet meer goed kan registreren in welke stand de pook staat.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Chris

Citaat van: mehn op 16-02-2008 11:18:42
Citaat van: Chris op 16-02-2008 11:10:42
Dank voor je reactie Maikel. Schakelstandsensor, dat klink niet heel ernstig?

Dat is een onderdeel van een euro of 100 die ervoor zorgt dat de beweging van de kabels die aan de pook zitten worden omgezet in een draaiende beweging die de automaat bestuurt.
Tevens regelt dit onderdeel ervoor dat je achteruitrijlampen branden in de R en dat je alleen kan starten in de P en N.

Als deze niet meer goed werkt dan kan het voorkomen dat de automaat niet meer goed kan registreren in welke stand de pook staat.

Ok, dank! Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom de achteruitrijlamper het soms niet doen, en wel aangaan als ik de pook licht beweeg...

mehn

Yep.

Je zult binnenkort ook wel gaan merken dat de auto in de P niet meer start. Daar is dan wel weer een truuk voor ;)

Ik heb er 2 jaar zo mee gereden en m uiteindelijk vervangen ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

arjen

Ik heb twee jaar geleden zelfde klacht gehad. Mijn PNP switch was toen net vervangen. Reed in de bergen en dacht mijn bak in 3 te zetten. Toen ook knipperende pijl. ANWB adviseerde me om de accupolen even los te nemen en weer aan te  sluiten. Sindsdien is de pijl niet meer aan geweest. Het leek wel of de automaat niet gewend was om in 3 gezet te worden...

FelixB

PS het stond er niet uitdrukkelijk bij, maar het is handiger om de pook te bewegen als de motor niet loopt...
Ga maar na wat het de bak doet als je hem op- en neer raust...
855R & C70 T5 cabrio automaat