Diversen T-5

Gestart door jordyvane, 22-12-2008 12:32:10

Vorige topic - Volgende topic

jordyvane

Zoals ik in mijn voorsteltopic al zei, hierbij enkele technische vragen, waarbij ik hoop dat jullie me wijzer kunnen maken.

Olielekkage
Tijdens het rijden komen er druppels olie op de uitlaat (kat?) terecht, waardoor een lekkere verbrande oliegeur het interieur inkomt. Ik kan geen plassen olie op de parkeerplaats ontdekken, dus het gebeurt ook alleen maar tijdens het rijden. Volgens een louche monteur zou het van de oliretourleiding van de turbo afkomen. Is dit een bekend euvel? Makkelijk te verhelpen volgens mij dan?

Automaat
De automaat schakelt erg soepel voor zijn kilometers. alleen tussen 1 en 2 een lichte schok bij optrekken met 1500 toeren, en verder niets... Alleen blijft de automaat zeer regematig hangen bij volgas. Kickdown gebruiken of sportstand resulteert in een hangende bak, die alleen opschakelt als ik gas loslaat. PNP?

Turbo
Bij 'tussengas' slaat de turbometer volledig uit, en doet ie zijn werk prima! gaan als de brandweer en geen problemen (ook met schakelen niet trouwens!) Als ik echter de kickdown intrap, valt de druk snel terug naar 'halve druk' en is er van de turbo nog maar weinig te merken. Ook komt de auto niet op topsnelheid, dwz hij gaat nu niet vele harder dan 180, en raak ik ook bij tussengas de druk kwijt bij 160. Is de turbo overleden, of ander euvel?

Brom
Bij optrekken hoor ik een brom, die harder is dan ik zou mogen verwachten van een T-5. Bij stationair lopen en onbelast gasgeven is er onder de kap niets raars te horen. Zit zelf aan een uitlaatpakking, of misschien spruitstuk te denken. Dit correspondeert echter weer niet bij het rustig lopen bij onbelast gasgeven. Zijn spruitstukpakkingen of misschien het flexibele deel van de uitlaat gevoelige plekken?

E.e.a. heb ik al gezocht met de zoekfunctie, en ben al veel tegengekomen. Hoop echter dat er wat bruikbare antwoorden gegeven kunnen worden op basis van alle info die hierboven beschreven staat. e.e.a. kan natuurlijk prima in verband staan met elkaar!

dank alvast!
Ik heb een hekel aan bumperklevers, gisteren zat er weer een voor me!

-D©©©L-

Intercooler slang lek ?

Rijns_t5r

olie lekkage kan je retour leiding zijn van je turbo,is een bekend euvel en goed te verhelpen.
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

arjenT5R

Typisch geval van stage 0 die in werking zou moeten treden

Klinkt een beetje als mijn  wagen  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

thuur

Carterventilatie schoonmaken, motorsteunen controleren en vacuumslangen vervangen. Verder onderhoudstechnisch op peil brengen: ontsteking, filters, etc.etc.

AT: foutcodes?

Gr 8)

francois

veel vragen in een keer  :eusa_doh:

turbo retoer leiding (pakking)
automaat niet veel verstand van   :o
lekkage luisteren ondergas geven (gasklep huis net de hand bedienen

gr

jordyvane

goed, vanavond maar eens aan de slag geweest met de foutcodes:
Automaat 313 3–1–3 Onjuist signaal van schakelstandsensor
Brandstofsysteem 414 4–1–4 Laaddrukregeling Alleen turbo (en dat is?)
ABS 141 en 142 1–4–1 Storing in pedaalsensor, kortgesloten naar massa of voeding 1–4–2 Storing in remlichtschakelaar, circuit open of kortgesloten

Rest niet. Alles gereset, en eens kijken wat het komende dagen doet.

Nou nog uitvogelen wat de codes inhouden... ;-)

jordyvane

nounou... ook maar eens goed onder de wagen gekropen en dan kom je dit tegen:

Weet niet welke pipo er daar aan die olieretourleiding heeft zitten knutselen, maar dit lijkt helemaal nergens op.. Dot kit erop en t moet maar meegaan... Van de week maar eens een brug opzoeken, dan kan ik er wat beter bij. De leiding heb ik ook al liggen inmiddels, dus dat is het probleem niet.
Tevens een kleine lekkage op een nippel bij de turbo tegengekomen. Lijkt niet goed vast te zitten, maar is ook heel slecht te bereiken...
Intercoolerslang levert ook wat probleempjes op, daar lekt ook e.e.a. uit aan de radiateur. Onderkant bumper was nat, en de slang ook. is zover ik kan zien niet ver genoeg over de buis heen geschoven, hoop dat daar het euvel ligt...

Genoeg te doen komende tijd in ieder geval!  ;)

jordyvane

Goed... weer wat klussen verder inmiddels, en het begint ergens op te lijken.

-nieuwe buitenspiegel rechts gemonteerd
-nieuwe lampjes in automaat, ventilatieunit en diverse schakelaars
-Nieuwe kaarsjes gestoken
-intercoolerslang losgehaald en schoongemaakt.
-injectorrij losgehad

Ontdekt dat vacuumslang vanaf turbo bijna vergaan is. Zo goed als niets meer van over, en moet dus ook vervangen worden. Hij loopt al wel een stuk beter dan ie deed, en ook de topsnelheid begint beter te worden. Het blok klinkt nu ook weer meer als een roffel, in plaats van de '4 cilinder' die ik eerst hoorde. We komen er langzaamaan wel!

Turbodruk gaat inmiddels wel de meter uit! als dit echter gebeurt bij vol optrekken schokt de auto 1x, en lijkt net of oe zich verslikt. Hoop dat dit veroorzaakt wordt door de vacuumslang... Wordt het volgende projectje...

raym

Kan nog een vacuum lek zijn of turboregelventiel, je hebt vermoedelijk een  te  hoge turbodruk.