Dynamo vervangen

Gestart door wplas1, 20-04-2008 14:58:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Snellebaksteen

3/8 heet die tussen maat. Overigens zijn niet alle 850's uitgerust met zo'n maat op de spanner. Ik heb een veeel groter vierkant nodig. Een vervijlde bout 17 bood uitkomst...
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

wplas1

Bedankt voor alle jullie goede adviezen. Heb er echter nog geen gebruik van gemaakt. Heb de accu 2 dagen onder de lader gehad en rij inmiddels alweer bijna een week zonder enig probleem (weer voornamelijk korte stukken). Heeft iemand daar een verklaring voor ?

thuur

Citaat van: wplas1 op 26-04-2008 13:49:50
Bedankt voor alle jullie goede adviezen. Heb er echter nog geen gebruik van gemaakt. Heb de accu 2 dagen onder de lader gehad en rij inmiddels alweer bijna een week zonder enig probleem (weer voornamelijk korte stukken). Heeft iemand daar een verklaring voor ?

Je accu is nog goed...


Gr ???

Frans 50

#18
Citaat van: mehn op 20-04-2008 18:16:02
Citaat van: -D©©©L- op 20-04-2008 15:26:17
Citaat van: wplas1 op 20-04-2008 14:58:50... en een korte handleiding als het kan (heb er wel ergens eentje gezien maar kan hem met geen mogelijkheid meer vinden).


Maikel, kom d'r maar in  ;)

1. Multiriem demonteren.
2. Stuurpomp verwijderen. 3 bouten achter de poulie (door de gaten losdraaien), 2 lange bouten en 2 bouten van de bracket.
3. Kabels aan de dynamo losmaken.
4. Dynamo losmaken. 3 lange bouten (waarvan 1 ook de stuurpomp en de bracket vasthoudt)
5. Dynamo verwijderen.

Montage in omgekeerde volgorde.

Stelt niet veel voor, vanmidaag nog gedaan  :eusa_whistle:

Hoi Algemeen,
Wat is eigenlijk de levens verwachting van de koolborstels in de dynamo's... mijn roffeltje 2.5 20V 1995 met 283.000Km .. we willen deze zomer naar de toscane maar heb geen idee hoe lang dus die koolborstels het uithouden. Bij mijn Volvo 440 was dat maar 138.000km...


Frans

mehn

Geen idee.

Ik heb geen verstand van dynamo's, alleen over hoe je ze bij een 850/x70 moet vervangen.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Frans 50

Citaat van: mehn op 02-05-2008 21:23:40
Geen idee.

Ik heb geen verstand van dynamo's, alleen over hoe je ze bij een 850/x70 moet vervangen.

Yep.. heb er een algemene vraag van gemaakt..

thuur

Citaat van: Frans  50 op 02-05-2008 21:09:55
Hoi Algemeen,
Wat is eigenlijk de levens verwachting van de koolborstels in de dynamo's... mijn roffeltje 2.5 20V 1995 met 283.000Km .. we willen deze zomer naar de toscane maar heb geen idee hoe lang dus die koolborstels het uithouden. Bij mijn Volvo 440 was dat maar 138.000km...


Frans

Hallo Frans,

Daar is niets van te zeggen. Kan na 2 ton al aardig op zijn, maar net zo goed rijd je er 4 ton mee. De mijne waren echt op na 359dkm. De lagers ook trouwens. Enige wat je kunt doen is de laadspanning even controleren. Moet ergens tussen de 13,5 en 14V zijn, dan is het goed. Lager dan 13,5 maar hoger dan 13 betekent dat je (grof geschat) een half uur moet rijden om de accu helemaal vol te laten laden a het starten. Lager dan 13=exit.

Als je geen klachten hebt, gewoon rijden 8)


Gr ;)

Frans 50

Citaat van: thuur op 02-05-2008 22:34:36
Citaat van: Frans  50 op 02-05-2008 21:09:55
Hoi Algemeen,
Wat is eigenlijk de levens verwachting van de koolborstels in de dynamo's... mijn roffeltje 2.5 20V 1995 met 283.000Km .. we willen deze zomer naar de toscane maar heb geen idee hoe lang dus die koolborstels het uithouden. Bij mijn Volvo 440 was dat maar 138.000km...


Frans

Hallo Frans,

Daar is niets van te zeggen. Kan na 2 ton al aardig op zijn, maar net zo goed rijd je er 4 ton mee. De mijne waren echt op na 359dkm. De lagers ook trouwens. Enige wat je kunt doen is de laadspanning even controleren. Moet ergens tussen de 13,5 en 14V zijn, dan is het goed. Lager dan 13,5 maar hoger dan 13 betekent dat je (grof geschat) een half uur moet rijden om de accu helemaal vol te laten laden a het starten. Lager dan 13=exit.

Als je geen klachten hebt, gewoon rijden 8)


Gr ;)

Thuur... tnx ...Dit jaar voor het eerst zonder caravan... dus lekker door roffelen... 1480Km (2960km) geen gezeur met 80km... achter honderde vrachtwagens... :lol:

grtzzzzz

Frans

wplas1

Citaat van: thuur op 27-04-2008 11:39:53
Citaat van: wplas1 op 26-04-2008 13:49:50
Bedankt voor alle jullie goede adviezen. Heb er echter nog geen gebruik van gemaakt. Heb de accu 2 dagen onder de lader gehad en rij inmiddels alweer bijna een week zonder enig probleem (weer voornamelijk korte stukken). Heeft iemand daar een verklaring voor ?

Je accu is nog goed...


Gr ???


Ik ben er dus achter. ALLES is nog goed. Na alle tegenstrijdigheden heb ik een ingeving gekregen om het instructieboekje er eens op na te slaan. Stom natuurlijk had ik gelijk moeten doen.
En wat blijkt. Maximumstroomsterkte dynamo bij 100A  14.00 en bij een 80A 11.20. Die van mij is 70A dus 12.87 is een normale stroomsterkte. Bedankt allemaal voor de reacties. Wim

Raoul

Citaat van: wplas1 op 11-05-2008 13:00:10
Citaat van: thuur op 27-04-2008 11:39:53
Citaat van: wplas1 op 26-04-2008 13:49:50
Bedankt voor alle jullie goede adviezen. Heb er echter nog geen gebruik van gemaakt. Heb de accu 2 dagen onder de lader gehad en rij inmiddels alweer bijna een week zonder enig probleem (weer voornamelijk korte stukken). Heeft iemand daar een verklaring voor ?

Je accu is nog goed...


Gr ???


Ik ben er dus achter. ALLES is nog goed. Na alle tegenstrijdigheden heb ik een ingeving gekregen om het instructieboekje er eens op na te slaan. Stom natuurlijk had ik gelijk moeten doen.
En wat blijkt. Maximumstroomsterkte dynamo bij 100A  14.00 en bij een 80A 11.20. Die van mij is 70A dus 12.87 is een normale stroomsterkte. Bedankt allemaal voor de reacties. Wim


????????12.8 stroomsterkte? Spanning zul je waarschijnlijk wel bedoelen.
En dat is te laag, waardoor de accu nooit goed wordt doorgeladen  en zal sulfateren. Nogmaals 13.8-14.2 Volt is normaal (op toeren). Meet dit eerst op de accu en daarna rechtstreeks op de dynamo indien je waarde te laag is.