V70 XC AWD 2.5T Automaat - Opdonder tijdens terugschakelen vanuit overdrive

Gestart door chr.soethout, 04-08-2008 14:01:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rinze

Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum en sinds kort in het bezit van een v70xc 2.5T van 1998. Ik heb exact hetzelfde probleem als de starter van deze topic alleen ik heb mijn auto particulier gekocht en heb dus geen garantie. Nu lees ik dat het flushen van de automaat dit probleem verholpen heeft. Mijn vraag aan chr. soethout is of het probleem nog steeds verholpen is en hoeveel km's hij inmiddels heeft gereden na het flushen...

bvd en met vr gr Rinze

sandstone

Tja, helaas herkenbaar......Ik rijd zelf in een perfect onderhouden XC70 Classic uit november 1998. De oer Cross Country! Met slechts 170K origineel op de teller. Bij KM stand 110.000 kreeg ik dezelfde symptomen met de bak. En ja, een paar duizend KM's later: versnellingsbaklampjes branden enz. enz. Kortom: bleek dat bij slechts 112.000 KM en bij een rustige rijstijl (!) bleek de bak het begeven te hebben! Hoezo betrouwbaar..... Bij Volvo kon de bak vervangen worden voor 4200 euro. Op advies van anderen laten reviseren door Transmissieservice in Renswoude. Zij vertelde dat het een bekend probleem was bij deze versnellingsbak die ook door de zwaarde motoren van de Opel Vectra en Kia Carnival wordt gebruikt. Hoezo degelijk Volvo materiaal? Kosten voor evisie waren 3000 euro's. Een smak geld! Probleem opgelost maar de bak heeft eigenlijk ook na de revisie kuren gehad met klappen in de achteruit enz. Overigens blijken ook die klappen een bekend probleem te zijn.

V70geRwin

Rinze, er staat op het forum veel info over automaat spoelen. Zoek maar eens op automaat spoelen (beste resultaten van de zoekmachine van het forum staan achteraan).

Over het algemeen is het alleen maar voordelig al kan het spoelen zwakke plekken die er zijn (keerringen ed) eerder blootleggen. Door vuil kan dit nu nog dicht zijn en "open" gaan na het spoelen.

E.a. ligt ook aan de km stand van je auto.

Toen ik die van mij deed bij 130K kwam er zwarte drap uit. Echt vies verbrand slootwater.
Je kunt het goed zelf doen maar ook laten doen. Wellicht dan gelijk het filter (in de bak) mee laten vervangen.
Als je het zelf wil doen staat er een goede handleiding op het forum.

chr.soethout

Citaat van: Rinze op 11-09-2008 14:21:24
Mijn vraag aan chr. soethout is of het probleem nog steeds verholpen is en hoeveel km's hij inmiddels heeft gereden na het flushen...

Automaat is op 27-08 gespoeld, nu zo'n 4 weken geleden. In die periode niet veel gereden, maximaal 1500km. Probleem nog niet terug.
Mocht dat in de komende maanden toch nog gebeuren zal ik dat hier melden.

Toevoeging:
Inmiddels is het november: standaard garantie verlopen, de automaat nog 6mnd. Nog geen vreemde geluiden/schokken gehad.