Wie o wie kan mijn auto onder de loep nemen? (omg. Utrecht)

Gestart door Walvo, 30-04-2008 20:57:18

Vorige topic - Volgende topic

Walvo

Hallo medeforummers,

Na duizenden Euro's te hebben uitgegeven aan mijn auto raakt de buidel zo'n beetje leeg, maar helaas rijdt hij op het moment nog steeds erg slecht.
Regelmatig ga ik langs de Volvo-dealer in Utrecht, maar een echte oplossing hebben zij mij nog niet met 100% kunnen geven voor de problemen met mij 855 2.3 T5 uit 1994 (301000 km). En steeds tast ik min of meer voor niets weer in de buidel. :eusa_wall:
Zij komen uit op de intercooler als veroorzaker, maar kunnen mij niet met zekerheid zeggen dat deze het probleem is. Ik kan de gok nemen, maar dat kost mij 655,- Euro en dat wordt me een te grote gok. Tevens hebben ze deze enkele maanden geleden schoongemaakt en toen niets geconstateerd.
Het vertrouwen in de dealer is ondertussen weg, want ik heb hen onderstaande gegevens verstrekt, maar heb het idee dat ze steeds hun eigen plan trekken.

Na resetten van de computer rijdt de auto goed, maar na verloop van tijd komt onderstaande euvel steeds weer terug (de ene keer na 50 KM en de andere keer pas na 1000 KM) en gaat het Lambdalampje WEER branden:

KLACHT:

Inhouden in alle versnellingen en met alle snelheden.
Soms afslaan van de motor in 1e EN 2e versnelling bij lage toeren en bij afremmen. Toeren duiken dan onder 500 of motor slaat af.
Afslaan bij stationair draaiende motor na een aantal minuten.
Inhouden op drempels en op de snelweg bij hobbels.

Het lijkt bij temperaturen rond het vriespunt minder erg te zijn dan wanneer het warmer is.
Het maakt niet uit of de motor warm of koud is.

Bij het uitrijden van de auto ploft de uitlaat en toeren vallen erg langzaam terug bij loslaten van het gas. Nog langzamer dan gebruikelijk bij deze auto's.

Benzineverbruik is toegenomen van 1 op 10 naar 1 op 9.

MOGELIJKE OORZAKEN??

-   Luchtmassameter (is deze wel bevestigd met een tiewrap? Volgens volvo850forum.nl is de tiewrap vanaf de V70 classic een noodzakelike toevoeging geweest voor de stekkeraansluiting) Volvo Verkerk heeft de LMM een aantal maanden geleden vervangen, maar foutcode 1-2-1 komt heel frequent terug
-   Intercooler (Volvo Verkerk heeft de intercooler enkele maanden geleden schoongemaakt, maar wellicht toch nog ergens een lek?) Ik heb destijds 250,- Euro betaald, maar men wil nu een nieuwe plaatsen a 655,- Euro  :eusa_sick:
-   Relais 103 aansluiting (iig geen oxidatie en erg schoon van buiten)
-   Ecu relais en stekker/aansluiting
-   stationairregelaar
-   Bougies, rotor, verdelerkap, bougiekabels
-   benzine aan- en toevoer
-   Injectoren vies??
-   Trekt benzinetank vacuum?
-   Ontsteking??

Wanneer de computer gereset is rijdt hij als een limo, maar na verloop van tijd steeds weer dat lambdalampje.

Daarom wil ik via dit forum de vraag stellen: wie in de omgeving van Utrecht heeft de mogelijkheid om aankomende 2,5 weken mijn auto onder de loep te nemen? Ik heb dan nl. een andere auto tot mijn beschikking.

Ik wil graag deze zomer regelmatig naar het buitenland, maar ik vertrouw de auto niet. Ik heb nu ongeveer 1,5 jaar last van dit probleem, maar ben zelf niet technisch onderlegd.

Ik hoop dat iemand tijd heeft voor dit probleem en ik zie jullie reacties dan heel graag verschijnen.
2.3 T5 estate '94 (kleur 412)

daytonawim

thuur

Ik kan niet uit je verhaal halen wat de dealer al heeft vervangen, maar anyway:

Citaat van: Walvo op 30-04-2008 20:57:18
Inhouden in alle versnellingen en met alle snelheden.

Ontsteking, TCV, vacuumslangen (=ook nr.1 oorzaak van lambda lampje).

Citeer
Soms afslaan van de motor in 1e EN 2e versnelling bij lage toeren en bij afremmen. Toeren duiken dan onder 500 of motor slaat af.

Vervuilde stationairregelaar.

Citeer
Afslaan bij stationair draaiende motor na een aantal minuten.

Relais 103 (het relais zelf, niet de connectors)

Citeer
Inhouden op drempels en op de snelweg bij hobbels.

Klinkt als een electronisch defect, in de trant van gebroken solderingen (relais 103) of een corrosie in een stekker (LMM/stat.reg./TPS).

Citeer
Het lijkt bij temperaturen rond het vriespunt minder erg te zijn dan wanneer het warmer is.
Het maakt niet uit of de motor warm of koud is.

Dat is in lijn met eerder genoemde onderdelen. Als het koud is wordt b.v. het mengsel verrijkt en de stat.reg. verder open gestuurd.

Citeer
Bij het uitrijden van de auto ploft de uitlaat en toeren vallen erg langzaam terug bij loslaten van het gas. Nog langzamer dan gebruikelijk bij deze auto’s.

Iets ploffen mag wel. Te veel ploffen duidt op een te rijk mengsel: defecte brandstofdrukregelaar of lekke injectors.
"hangend toerental" is vaak van een vervuilde gasklep, maar hoort ook wel weer bij onze auto's. De ene wat meer dan de ander.

Citeer
Benzineverbruik is toegenomen van 1 op 10 naar 1 op 11.

Klinkt alsof je auto een goede "stage 0" nodig heeft, dwz. alle vacuumslangen nazien en vervangen waar nodig, inlaattraject schoonmaken, stekkers en bekabeling nakijken, etc.

Ik woon alleen niet in de omgeving Utrecht ;D

Gr 8)

llinssen

Met de van mij gebruikelijke "hoop dat ik de plank niet missla":
Is het logisch dat het mechanisch is als de auto na een reset weer enige tijd goed loopt?
Is dat echt een consistente gedraging? Dan zou je het toch in een sensor oid moeten zoeken?

PS: ik neem aan dat je verbruik is gestegen van 10 voor 100km naar 11?

Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Walvo

Geweldig Thuur! :eusa_clap:

Bedankt voor de complete uiteenzetting, maar idd. jammer dat je zo ver weg woont (... als mn auto zo slecht rijdt is het toch ver :eusa_think:)

Ik zal eerdaags een nieuw relais 103 aanschaffen, want m.n. het inhouden bij heuvels en brugovergangen lijkt mij een electronisch euvel.
Maar ja, ik ben een leek, dus mocht er iemand in de omgeving Utrecht zijn die de mogelijke oplossingen van Thuur kan/wil nagaan aankomende 2.5 weken, hoop ik dat diegene zich z.s.m. wil melden.

Ik blijf hoop houden dat ik deze zomer met vertrouwen kan roffelen. :eusa_dance:

Walvo

Citaat van: llinssen op 30-04-2008 23:24:34
Met de van mij gebruikelijke "hoop dat ik de plank niet missla":
Is het logisch dat het mechanisch is als de auto na een reset weer enige tijd goed loopt?
Hallo Linssen, ik heb geen idee.

Is dat echt een consistente gedraging? Dan zou je het toch in een sensor oid moeten zoeken?
De melding is altijd 1-2-1 en soms komt hier ook de melding van de achterste pingelsensor bij, maar dat is het volgens de dealer blijkbaar niet (??)

PS: ik neem aan dat je verbruik is gestegen van 10 voor 100km naar 11?
Klopt, ik heb het aangepast naar 'gestegen van 1 op 10 naar 1 op 9'  :eusa_doh:

llinssen

Over dealers gesproken: ik vind hooftman de omweg meer dan waard. En ik woon ook in Utrecht.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

fbm

Hoi Walvo,

k#t dat je weer problemen hebt, anders moet je is naar Auto & Emotie gaan nog geen 3km van Verkerk vandaan!

Citaat van: Bosje op 02-11-2007 00:59:10

Hallo,

Ik heb zeer goede ervaringen met Auto en Emotie
Kerkdijk 67
Westbroek
tel: 034 6282200

Vragen naar Camiel.
groet
Bert (Bosje)

Zijn echt super gasten! Ik huur vaak zelf een brug daar om te sleutelen (Plooy) en Camiel zit met zijn bedrijfje achter in. Camiel en zijn werknemers zijn echt top! en nooit te broert om je iets uit te leggen en hebben ook geen blabla. Als je zelf komt sleutelen zullen ze je hoe dan ook helpen als je hulp nodig hebt! Heb laatst "samen" met hun gesleuteld aan mijn 850, zelfs dat is voor hun geen probleem  :eusa_clap:

:eusa_think: maandag maar weer! ;D

Ronbroek

Utrecht-Schoonhoven, daar zit je zo. Of Woerden, langs de A12.

854 T-5 AT 417. Rondom Koni geel en Intrax rood, Fasttech chip, K&N openluchtfilter

M a r c

Ik heb de laatste tijd al 2 wagens binnengehad met dit soort zaken en meestal bleek na meten de AFR te hoog.... dus zoek het eens in de brandstofdrukregelaar en/of de pomp. Sommige pompen beginnen vlak voordat ze er helemaal mee ophouden afwisselend goed en dan weer slecht te lopen. Zolang je rustig rijdt merk je niks. Uiteindelijk gaat de wagen ook steeds slechter starten naarmate de pomp nóg slechter wordt. Het is niet gezegd dat dit jouw probleem is, maar het zou een oorzaak kunnen zijn  :)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

thuur

Citaat van: Walvo op 30-04-2008 23:31:38
Ik zal eerdaags een nieuw relais 103 aanschaffen, want m.n. het inhouden bij heuvels en brugovergangen lijkt mij een electronisch euvel.

Alle dingen die ik heb genoemd zijn uiteraard de dingen die als eerste gecheckt moeten worden. Ook 103 kun je controleren, als je het dekseltje eraf wipt goed kijken naar de solderingen en de contacten:

Citaat van: thuur op 08-05-2005 19:01:55
Het relais laat je meestal in de steek als je rijdt. Je kunt het even nakijken, is simpel: relaiskast open, nr.103 eruit plukken, open maken en goed naar de solderingen kijken. Je moet die dikke hebben, als het relais kapot is ziet het zo uit:

En er zullen vast nog wel meer tips binnenkomen. Storingzoeken doe je door uit te sluiten. Suc6!

Gr ;)

llinssen

Het zou in dat kader (uitsluiten) wel helpen om te weten wat er al allemaal vervangen is voor die duizenden euros.

Gerrit

slecht starten, afslaan, ploffen, bij gas geven inhouden etc.ect.
opgelost door een
nieuw relais 103 ,  bij mijn oude 850 gle had ik de zelfde problemen en na een nieuwe 103 was ik echt van alles af. je ziet er niks geks aan aan de oude 103 maar was toch de boos doener
kosten ca € 40.00

succes

Gerrit