de S / V 70 2.5-20V, een unieke auto ;) het kortste lijstje......

Gestart door Enno, 02-05-2008 17:17:26

Vorige topic - Volgende topic

Enno

in het lijstje 2.5-20V kwamen we tot de conclusie dat een V70 2.5-20V (97/98) een unieke auto is.

In het hele overzicht komen er maar 2 voor. Daarnaast is er is er nog een S70 2.5-20V aanwezig maar dan houdt het wel op. Het merendeel van de S/V70's is of een 140 PK uitvoering of heeft een diesel of Turbo motor. De 170PK versie is dus een redelijk zeldzame variant....

Jammer overigens ook dat je van een 850 2.5-20V LH jetronics niet zo een twee drie een Motronics variant maakt.....maar das een andere discussie. De motor met motronics wordt wezenlijk anders aangestuurd dan een 2.5-20V 850-er zoals ik die ook heb....

Blijft in ieder geval leuk om te constateren dat een V70 2.5-20V (1997) dus een redelijk unieke auto is...

robbie409

Dat kan ik onderschrijven.

Ik was (voor mijn Rrr) op zoek naar de 170pk versie en die kwam echt weinig voor op de bekende internet-handelsplekken.

daytonawim

Klopt idd, moeilijk zoeken, maar ze zijn er wel hoor :-)

Enno

Ik kom ze niet veel tegen...gelukkig...ik weet er hier in Almere eentje. Een rode 97-er Kenteken RD.....

Door de kleur rood ziet de auto er verschrikkelijk uit. Maar het is wel een echter 2.5-20V-er 97 V70...

Robert Haven

nu heel raar is het toch ook weer niet...
in de prijslijst van 1998 is een 10klepper in luxe Europa uitvoering fl. 1.400 (gulden dus) goedkoper dan een basis 20klepper.... dus meer luxe voor minder geld (en maar een beetje minder merkbaar vermogen  ;D )
EN met een 10klepper natuurlijk ook een veeeeel mooier geluid, dusssss ..... keuze snel gemaakt toch  ;)

CorB

Ik heb ook een '97 S70 2.5 20V. Dacht ik dat ik een auto met 'minder waarde' had omdat het een S en geen V was, blijft het nu een zeldzaamheid te zijn :)

Cor

Enno

Citaat van: Robert V70 NBP op 02-05-2008 19:31:58
in de prijslijst van 1998 is een 10klepper in luxe Europa uitvoering fl. 1.400 (gulden dus) goedkoper dan een basis 20klepper.... dus meer luxe voor minder geld (en maar een beetje minder merkbaar vermogen  ;D )
EN met een 10klepper natuurlijk ook een veeeeel mooier geluid, dusssss ..... keuze snel gemaakt toch  ;)

ho ho ho ho ho ho ho ho hap hap hap hap hap.....

Een V70 2.5-20V is een andere motor dan de meeste 2.5-20V 850 autootjes...Met trekkracht bovenin waar een 10V waarschijnlijk niet aan kan tippen. Ik heb ooit wel eens in een V70 2.5-10V mogen rijden, maar ik was blij dat ik weer in mijn vertrouwde 20 klepper zat....boven de 4000 toeren gebeurde er iets....

En dat iets gebeuren is een andere beleving dan dat je in een oude GLT zult hebben....Of het zou nog moeten komen bij mijn 850 maar ik betwijfel dat ten zeerste....

robbie409

Hé Enno, ga maar niet in een R rijden, want dan ben je echt verloren (I can tell).
Dan wil je niets anders meer.

Enno

Ik heb ooit in een 850R en een classic 70 R mogen rijden. Ik ben heel erg blij met een 2.5-20v als de V70. Ik vraag me af of ik gelukkig zou worden met een T5 model.....ik betwijfel het namelijk.

Ook met een 2.5-20V met een heel strak onderstel kun je heel veel plezier beleven. En het grote voordeel is dat ze directer op het gas reageren dan een T5 model. ...maar dat heb ik vast ooit ook wel eens eerder hier geschreven en er zijn meer mensen die dit hebben geroepen.

Robert Haven

Citaat van: Enno op 03-05-2008 00:10:06
Citaat van: Robert V70 NBP op 02-05-2008 19:31:58

ho ho ho ho ho ho ho ho hap hap hap hap hap.....

Een V70 2.5-20V is een andere motor dan de meeste 2.5-20V 850 autootjes...Met trekkracht bovenin waar een 10V waarschijnlijk niet aan kan tippen. Ik heb ooit wel eens in een V70 2.5-10V mogen rijden, maar ik was blij dat ik weer in mijn vertrouwde 20 klepper zat....boven de 4000 toeren gebeurde er iets....

En dat iets gebeuren is een andere beleving dan dat je in een oude GLT zult hebben....Of het zou nog moeten komen bij mijn 850 maar ik betwijfel dat ten zeerste....
he Enno, ik hap niet hoor.....
ik geef alleen aan waarom ik denk dat er vrij weinig V70 2.5 20 kleppers rond rijden, zeker in verhouding tot de 10 klepper.  ;)
Ik geloof je direct als het om jouw ervaring met een 20klepper gaat maar ik denk dat die kennis destijds in de showroom bij de verkopers niet echt aanwezig was en als die er wel was dan is het nog de vraag of de "gemiddelde" v70 (aspirant)koper hier veel waarde aan zou hechten.  ;)

Enno

Ik snap je verhaal....en ik denk inderdaad dat de doorsnee V70 rijder destijds meer dan voldoende tevreden was met een 10 klepper...

Om weer terug te komen op een andere opmerking / vraag, waarom geen T5. Een goede 850 / V70 20 klepper met een strak onderstel in is bijna alle situaties fool proof/ controlleerbaar.

Wil je met een T5 dit bereiken dan zul je nog meer moeten doen om de auto in grenssituaties controlleerbaar te houden....waaronder een SPER. Als ik ergens geen zin in heb is met bijvoorbeeld nat weer telkens geconfronteerd worden met doorslippende wielen.

Echt moeilijke situaties kan ik me sinds eind 2005 niet meer herinneren, terwijl ik die daarvoor wel had...Uiteindelijk vind ik het prettig om de auto de baas te kunnen blijven in plaats van dat de grens bij de bestuurder ligt....terwijl omdat de auto te moelijk handelbaar wordt.

Toegegeven in duitsland met 200 + rijden is leuk maar als dat angstig wordt, omdat het vermogen niet op de weg kan komen vanwege een onderstel dat niet meer up to date is of vanwege tractieproblemen wegens het ontbreken van een Sper, dan hoeft het allemaal niet zo meer van mij.

Met een 850 / V70 (10 of 20 klepper) kun je ook die 200+ grens bereiken. Met de V70 2.5-20V heb ik ook in het bereik 170-200 nog voldoende trekkracht over om te kunnen versnellen (ook al is het heuvelop). Het leuke is dat je dit dan weer niet verwacht van deze auto's zonder een T5 blok in het vooronder....

Dan nu een aanzet voor een lijste

1. Enno V70 2.5-20V Handbak, 02-1997 Blackstone 482100 KM

Ludo

nu ben je je toch wel érg veel aan het overdrijven hoor.
waarom zou een T-5 niet controleerbaar zijn?.
waarom zou je een sper nodig hebben?.
wat versta je onder moeilijke situaties?.
we rijden tenslotte op de openbare weg.
het zit allemaal tussen de oren, of je nu een 2.0L rijd of een T-5...

Enno

Moeilijke situaties zijn er nog genoeg, ook in NL.

A10 ==> A1 komende van de Ring zuid (RAI)..leuke lange bocht met een vervelende hobbel;
A1 ===> A6 Moeilijke bocht die heel veel ongelukken op zijn naam heeft staan. Ooit met de V70 daar gereden op het randje van wat mogelijk was destijds met het standaard sport onderstel. De Golf achter me probeerde me te volgen en stond opeens achterste voren.

Zo zijn er wel meer situaties waar ik het prettig vind als tractie, motorvermogen & wegligging met elkaar in evenwicht zijn.

Ik weet niet of ik met een T5 de auto zodanig kan blijven controleren zoals ik dat met de V70 vorig jaar Mei in kuxemburg wel kon....ik betwijfel het...omdat er een extra moeilijkheidsgraad bij komt, namelijk een motor met een hoog koppel met een turbo gat...

-D©©©L-

Citaat van: Enno op 03-05-2008 16:36:34... met een turbo gat...

Beter tunigen dan. Turbogat kan rustig in de schuur blijven liggen als je het goed doet.

robbie409

Citaat van: Enno op 03-05-2008 07:15:29
Ik heb ooit in een 850R en een classic 70 R mogen rijden. Ik ben heel erg blij met een 2.5-20v als de V70. Ik vraag me af of ik gelukkig zou worden met een T5 model.....ik betwijfel het namelijk.

Ook met een 2.5-20V met een heel strak onderstel kun je heel veel plezier beleven. En het grote voordeel is dat ze directer op het gas reageren dan een T5 model. ...maar dat heb ik vast ooit ook wel eens eerder hier geschreven en er zijn meer mensen die dit hebben geroepen.

T5 <> R !!!