Kilometerstand via OBD 1

Gestart door ThomasGLT, 08-05-2007 18:47:32

Vorige topic - Volgende topic

ThomasGLT

Heeren,

Mijn roffel heeft in het verleden een nieuwe kilometer teller gekregen. Nu las ik ik via de OBD-1 (lampknippertjes) een stand uit.

Geeft de OBD iets weer uit het geheugen van de klok, of zit er nog een geheugen in de auto die dat onthoud?

Dan nog een vraagje:
In mijn middenconsole, achter de asbak eigenlijk, beetje onder die buizen, zit een blank metalen kastje, ik kon het een beetje eruit trekken en las 'Engine' erop.

Hoort dit thuis in de auto, of heeft dit te maken met bijvoorbeeld LPG systeem (ik heb dealer-LPG inbouw)? Weet iemand hier iets van?

thuur

De km-stand wordt opgeslagen in het (digitale) geheugen van de klokkenwinkel.

Heb je een foto van dat kastje ???

Gr ;)

hanszelf

Citaat van: thuur op 08-05-2007 22:06:44
De km-stand wordt opgeslagen in het (digitale) geheugen van de klokkenwinkel.
Heh? Ik dacht juist dat de ODB-kilometerstand gebruikt kon worden om aan te tonen dat er gesjoemeld is. Maar als ik dit goed begrijp is fraude door het vervangen van de klokken zo nog steeds mogelijk?

Hans
Tot voor kort: 854 2.5 10V AUT. '94
Necam LPG-injectie, Deltamil airco, Xenon

Ludo

Citaat van: hanszelf op 08-05-2007 22:13:25
Maar als ik dit goed begrijp is fraude door het vervangen van de klokken zo nog steeds mogelijk?

nee hoor.
alleen als de km stand manueel word veranderd.

JaapT-5

2 dingen: volgens Vadis moet bij het vervangen van de tellerunit de km-stand in het digitale geheugen worden ingevoerd("geprogrammeerd") dit kàn echter maar één maal èn moet gebeuren voordat de auto met de nieuwe tellerunit 100 km heeft gereden. In de procedure in Vadis wordt adviseerd eerst de stand uit de oude tellerunit af te lezen en die in de nieuwe teller in te voeren. Maar als dat niet  lukt moet de stand van de mechanische kilometerteller worden overgenomen.
De telllerunits die door volvo worden geleverd als vervaningsonderdeel hebben in de 100-m teller (laatste cijfer mechanische dagteller) rode cijfers in tegenstelling tot de zwarte bij de fabrieksgemonteerde units.

Uiteraard, natuurlijk kan alles nòg anders zijn wanneer een tellerunit uit een andere 850 -die bijvoorbeeld met een lage km-stand is platgegereden- is overgezet...
Volvo XC70 2.5 T GT 416 02/2006 (vinterbil 1)
Volvo C70 2.0T MT Convertible 445 04/2001 (sommarbil)

One..

Ook ik heb mijn kilometerstand uitgelezen via OBD-I, en ik kom op 240k, zo'n 35k lager dan de teller aangeeft. Lijkt mij vreemd?

Of heeft iemand de teller vooruit gedraaid om zo aan te tonen dat het echt een heel betrouwbare auto is..?

(Precies een jaar na de voorheen laatste post!)

-D©©©L-

Misschien heeft er eens een teller reparatie plaatsgevonden waarbij de gesneuvelde mechanische teller vervangen is door een exemplaar met bijna dezelfde stand.
Anders de historie gewoon eens napluizen.

thuur

Kan ook zijn dat de kilometerteller een jaartje niet is aangesloten geweest. Ook dat kun je uitlezen.

Gr ;)

One..

Citaat van: thuur op 09-05-2008 15:11:35
Kan ook zijn dat de kilometerteller een jaartje niet is aangesloten geweest. Ook dat kun je uitlezen.

Gr ;)
De teller, of de OBD? Juist de OBD geeft de laagste stand (240k)
Anders zou het ook niet zo vreemd zijn. (wel heel oneerlijk, maar dat terzijde)

Van de historie word ik niet wijzer.
Die heb ik tot 220k, en meldt nergens het vervangen van de teller.

thuur

Citaat van: One.. op 09-05-2008 15:22:51
Citaat van: thuur op 09-05-2008 15:11:35
De teller, of de OBD? Juist de OBD geeft de laagste stand (240k)
Anders zou het ook niet zo vreemd zijn. (wel heel oneerlijk, maar dat terzijde)

Excuseer, ik heb het niet goed gelezen :-[

Gr ;)