Aansluiten stekerdoos trekhaak

Gestart door Ton, 09-12-2007 13:36:41

Vorige topic - Volgende topic

Ton

Ik heb soms last van een stroomstoring als ik het rempedaal gebruik. Dit is dan meestal als het wat vochtig (mistig) is. In een ander topic werd al meteen gezegd dat ik naar de stekkerdoos van de trekhaak moest kijken. Ik ben hierop dan ook tot de conclusie gekomen dat hoogst waarschijnlijk de boos doener is, de contactpunten die je ziet als je de klep van de stekkerdoos opent zijn flink gecorrodeerd.

Nu heb ik via ebay.de een nieuwe stekker door gekocht. Het betreft hier een stekkerdoos van het merk "Jaeger" die speciaal geschikt is voor een volvo 850/ s/v/c70 tot 2000.

Ik heb de bekleding al wel een keer weg gehaald om e.a. te bekijken. Met de nieuwe kabel wordt het in ieder geval wel een verbetering. Nu zit alles met van die blauwe klemmetjes vast geklikt op de draden van de achterlamp stekker. Dadelijk kunnen de connectors direct op de achterlamp unit worden aangesloten.

Ik heb echter nog er een paar vragen.
-Als ik de stekker van de contactdoos (onderste foto) aan sluit op de lampencontrol unit (bovenste/middelste foto) zit er dan ook plus/min spanning op de stekkerdoos?
-Of is het verstandig om een constante plus op de trekhaak te hebben? Zo is het volgens mij nu ook aangesloten.

Ik wil er wel vast bij zeggen dat ik de trekhaak maar zelden gebruik.

-D©©©L-

Een constante "+" op een 7 polige stekkerdoos is niet handig.
Sinds 1 januari 1998 is een mistlamp op alle gekentekende aanhangwagens verplicht, sinds 1 januari 2005 ook op alle niet gekentekende aanhangwagens en fietsdragers. En welke draad wordt er gebruikt voor de constate "+" in een 7 polige doos ? precies, die van de mistlamp (die was immers 20 jaar lang "over"). Het effect laat zich raden als je die draad als constante "+" gaat aansluiten.

Toch een constante "+" nodig ? Dan ombouwen naar 13 polig.

Enno

De handleiding van BRINK voor een 13 polige kabelset spreekt van aansluting voor de constante stroom bij de electrische antenne.

Voor zover ik kan zien is de positie van het mistachterlicht & de constante stroom het enige verschillende wat ik zo kan ontdekken. Volstaat het dan inderdaad om een extra draad te gaan trekken van electrische Antenne naar de (13-polige stekkerdoos) en heb je dan een 7 polige omgebouwd naar een 13 polige stekkerdoos?