Vragen manuele airco

Gestart door Hendrik850, 09-05-2008 22:13:11

Vorige topic - Volgende topic

Theostek

Ik heb het idd al eerder mee gemaakt, de reden kunnen verschillende oorzaken zijn?

koppeling die slipt.
te weinig olie.
versleten lager.
te hoge druk.
vloeistofslag.
inwendige slijtage.

Bij dergelijk soort situatie's zal de compressor gedemonteerd moeten worden, om de juiste oorzaak op te sporen.
Ik zeg dan ook eerlijk tegen de klant, dat ik daar niet aan begin.
Dit is niet uit gemak zucht, maar meer uit economisch belang voor de klant het prijskaartje.
Men krijgt te maken met demonteren, de compressor open maken, stel dat het lager defect is moet deze besteld en weer gemonteerd worden.
De compressor terug in onderdelen monteren, afpersen, dan pas terug monteren in de auto.
In verhouding met het werk de/monteren en de reparatie uitvoeren is de klant beter af met een nieuwe.
Dikwijls blijven de compressors na reparatie problemen geven.

Ik heb nu een Fiat Coupé opstaan en heeft gelijk ongeveer hetzelfde probleem.

Klacht was compressor slaat af/aan en maakt een gierend geluid.
Diagnose: te hoge druk, verstopping? drukschakelaar? of wat nog meer.
Verder onderzoek wees uit dat de drukschakelaar niet de schuldige was, systeem leeg trekken.
Tot verbazing trek ik 1,3 kg koudemiddel eruit!! terwijl er 700 gr in moet zitten.
Klant heb ik geadviseerd filter vervangen e.d. en de werkzaamheden verrichten die daar toe behoren.
Dan is het afwachten of de compressor nog af en aan slaat, want die heeft een serieuse opdonder gekregen, of dat deze problemen gaat vertonen, want hij heeft er tenslotte twee weken zo mee rond gereden.
Dan wordt me vermeld dat ie hem drie weken geleden heeft laten bijvullen door kw sjips.

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

Hendrik850

Dag Theostek,

ik begrijp dus dat een reparatie van de compressor niet aan te raden is & je beter een nieuwe kunt inbouwen.

Nu heb ik natuurlijk met 2 problemen te maken: Het aan- en uit van de compressor, en het geruis van dezelfde. Het eerste zou mischien opgelost zijn met het vervangen van filter & expansieklep, maar of dat inderdaad ook het geruis oplost? Dus is eigenlijk een beetje de vraag of het niet dubbel werk is om eerst de filter & de expansieklep te vervangen, alles weer in elkaar te zetten, en dan misschien alsnog de compressor te vervangen? Langs de andere kant wil ik de compressor natuurlijk niet vervangen als het niet hoeft!

Hou zou jij dit aanpakken?

Groet, Hendrik
------------------------------------------
855 (1997) 2.5 10V Metropolitan
144 (1967) B18A

Theostek

Hoi Hendrik,

Ik begrijp het volkomen..
Daarvoor zou idd eerst de filter en expansie klep vervangen moeten worden, om te kunnen uitsluiten, dat mocht het probleem na vervangen aanwezig blijven deze onderdelen niet meer de oorzaak kunnen zijn.

Ofwel eerst compressor vervangen, blijft het probleem dan nog aanwezig, was het vervangen van de compressor niet nodig geweest.
De filter en expansie klep zijn bijvoorbeeld de kop niet af mocht de compressor toch defect zijn, als deze nog nooit vervangen zijn geweest is dat geen weg gesmeten geld.
Andersom natuurlijk wel.
Redelijker wijs adviseer ik mijn klanten om de filter e.d. om de twee jaar te vervangen, de filter/droger is na twee jaar verzadigd.

Het duurste is de compressor, maar ook de werkzaamheden de/monteren e.d.

Moest nu na vervangen de compressor toch de aanleiding zijn, dan is het 10 min werk om het systeem weer leeg te trekken.

De rekening kan beter goedkoper uitvallen dan duurder.
Ik kan me niet veroorloven om te zeggen de compressor MOET vervangen worden om daarmee te beginnen...Nee.. eerst die onderdelen wat één en ander kunnen veroorzaken.

Laat ik zo zeggen, als een auto wat slechter start, zou ik ook niet meteen de koppakking vervangen/verdenken en daarna pas de bougie's.

groet,

Theo

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

thuur

Citaat van: Hendrik850 op 13-05-2008 22:28:28
Dag Theostek,

Maastricht is op zich prima voor mij...

Dus jij schat 3 uur voor filter & expansieklep? Hoeveel langer duurt het dan om de compressor mee te vervangen? Heb jij in het verleden wel eens te maken gehad met een compressor die een dergelijk geluid maakte? Wat was daar de reden voor? En hoeveel reken jij per uur? (Mag je mij wel per mail sturen...).

Groetjes,

Hendrik

Dat soort dingen doen we hier per PB inderdaad ;)

Gr 8)

Hendrik850

Hoi Theo,

klinkt logisch... zou dus ook mijn voorkeur zijn om eerst te vervangen wat sowieso eens vervangen moet worden.

Ik wil best wel een keer een afspraak maken om dat te laten doen; stuur je mij eens je contactgegevens?

Groet,

Hendrik
------------------------------------------
855 (1997) 2.5 10V Metropolitan
144 (1967) B18A