Hoevaak airco controleren?

Gestart door KMvrtr, 13-05-2008 16:12:59

Vorige topic - Volgende topic

pazzje

Ik zal eens kijken ik die aflevering nog ergens kan vinden.
Was ooit op sat1 of rtl.

V70 classic

Citaat van: daytonawim op 12-05-2009 14:47:10
Mm, er zal wel nel naast chip tuning iets gemaakt worden die bepaalde elementen niet meer zichtbaar gaat maken in het OBD verhaal.

Afkeur op een storing in de airco, wil ik nog wel eens zien gebeuren !!, daar de APK is gericht op veiligheid, en niet voor het vullen van de zakken van garage bedrijven voor accesoires.

Maar als je CC hebt wordt het ontwasemen van de voorruit ook door de airco gedaan.
Dan is je ruit sneller schoon en is dus ook een puntje veiligheid.

Is een beetje als met ABS.
Als het er niet opzit en je auto remt volgens de regels is het goed .
Maar is hij aanwezig moet hij werken ook , ook al remt de auto beter als de bovenstaande voorbeeld auto.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

daytonawim

Citaat van: V70 classic op 12-05-2009 15:26:06
Mm, er zal wel nel naast chip tuning iets gemaakt worden die bepaalde elementen niet meer zichtbaar gaat maken in het OBD verhaal.

Afkeur op een storing in de airco, wil ik nog wel eens zien gebeuren !!, daar de APK is gericht op veiligheid, en niet voor het vullen van de zakken van garage bedrijven voor accesoires.

Maar als je CC hebt wordt het ontwasemen van de voorruit ook door de airco gedaan.

Maar is hij aanwezig moet hij werken ook , ook al remt de auto beter als de bovenstaande voorbeeld auto.

Vind ik wel erg kort door de bocht als motivatie voor een afkeur, ik gebruik die ontwasemstand nooit !!!
en met zo'n 80.000 km per jaar rij ik toch altijd :-)

Maar goed, als ik alles goed begrijp, krijgen we een kilometer heffing die ons allemaal fors geld gaat kosten, een vernieuwde apk, waarbij elke iets oudere auto eigenlijk afgekeurd kan kan worden. of je wordt op enorme kosten gejaagd.

Ik elke auto gratis en verplicht uitrusten met en airco, daarnaast zou ik  die airco compressors voor 10.000 euro op de markt gaan zetten en verdampers/radiator voor 20.000 euro ( met een patent op de aansluitingen )

Wie houdt dan wie voor de gek !

V70 classic

Citaat van: daytonawim op 12-05-2009 15:46:55
Citaat van: V70 classic op 12-05-2009 15:26:06

De RDW heeft niets te maken met wat je wel of niet gebruikt.

Vind ik wel erg kort door de bocht als motivatie voor een afkeur, ik gebruik die ontwasemstand nooit !!!
en met zo'n 80.000 km per jaar rij ik toch altijd :-)

Maar goed, als ik alles goed begrijp, krijgen we een kilometer heffing die ons allemaal fors geld gaat kosten, een vernieuwde apk, waarbij elke iets oudere auto eigenlijk afgekeurd kan kan worden. of je wordt op enorme kosten gejaagd.

Ik elke auto gratis en verplicht uitrusten met en airco, daarnaast zou ik  die airco compressors voor 10.000 euro op de markt gaan zetten en verdampers/radiator voor 20.000 euro ( met een patent op de aansluitingen )

Wie houdt dan wie voor de gek !

Ander voorbeeld je koopt een ocasie met een vaste trekhaak.
Jij gebruikt dat ding nooit.
De keurmeester meet die knop en hij zit onder de maat.
Dan vind jij dat dit geen afkeur is,immers jij gebruikt dat ding nooit  ;)
Dan staat over een half jaar iedereen te roepen dat ze bepaalde opties niet gebruiken  :eusa_boohoo:

daytonawim

Die haak is eenvoudig weg te halen, airco is een geintegreerd systeem waarbij repartie al vlot in de 1000 enden euro's kan
oplopen.  ( ik kijk gewoon naar de ocasie markt) effe vullen, code's er uit auto wegdrukken en de klant zit met de ellende later)

Maar goed daar ging het verhaal niet over :-)

UserID6342

Citaat van: daytonawim op 12-05-2009 16:21:31
Die haak is eenvoudig weg te halen, airco is een geintegreerd systeem waarbij repartie al vlot in de 1000 enden euro's kan
oplopen.  ( ik kijk gewoon naar de ocasie markt) effe vullen, code's er uit auto wegdrukken en de klant zit met de ellende later)
Zo gebeurt het ook meestal...

Theostek

Citaat van: -D©©©L- op 12-05-2009 14:33:06

Hartelijk dank voor het aanbod, ik kan het gereedschap echter ook lenen bij een bedrijf hier in de buurt. Dat is voor mij net even wat makkelijker. Nou alleen nog uitvinden welke kleur orifice tube er in zit. Wit of Geel. Volgens vadis zou het een 3545086 moeten zijn, een gele.

Gemak dient de mens.

Als Vadis vermeld dat het een gele is kun je die het beste nemen.
Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

Emiel

Jajoh...ik gebruik m'n handrem nooit, maar moet het wel doen voor de APK.

Als de ontwaseming het niet doet is dat gewoon afkeur, of je het gebruikt of niet.

sinat

Ik had hiervoor een V40. De airco is eenmaal bijgevuld en daarna heb ik 6 jaar gereden zonder onderhoud aan de airco. Airco koelde toen nog gewoon goed. Wellicht is de airco van de V40 beter dan die van de 850/V70? Ik heb ook zo mijn twijfels over het onderhoud van de airco zolang hij goed functioneert.

V70 classic

Citaat van: sinat op 13-05-2009 09:50:29
Ik had hiervoor een V40. De airco is eenmaal bijgevuld en daarna heb ik 6 jaar gereden zonder onderhoud aan de airco. Airco koelde toen nog gewoon goed. Wellicht is de airco van de V40 beter dan die van de 850/V70? Ik heb ook zo mijn twijfels over het onderhoud van de airco zolang hij goed functioneert.

Er is natuurlijk een verschil tussen periodiek onderhoud en gewoon proberen hoelang het werkt.

Dit geeft geen enkele indicatie over de kwaliteit van de installatie.
Je motor ververs je ook om een vaste interval.
Ik ben ervan overtuigt dat je die makkelijk kunt verdubbelen of zelfs verdrievoudigen (mits je het gewoon op peil houd).

Dit zegt niets over de kwaliteit van het ontwerp van je motor of (on topic) de airco.
Alleen zul je waarschijnlijk later bij de beer gebracht worden met een flinke dot extra onderhoud.
Je zou zo een auto maar kopen.

Theostek

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

thuur

ik gebruik die ontwasemstand nooit !!!

Dus als jij met 4 mensen uit de regen in je auto stapt blijven je ramen condensvrij?

Gr :o

-D©©©L-

Citaat van: -D©©©L- op 12-05-2009 14:33:06
Citaat van: Theostek op 10-05-2009 17:25:51
Citaat van: -D©©©L- op 10-05-2009 09:52:57
Citaat van: Theostek op 10-05-2009 08:52:57
Het is altijd zinvol om ééns na 12 jaar de O-ringen te vervangen, als je dan toch bezig bent.

Ok, nou alleen nog zien uit te vogelen hoe ik de snelkoppelingen aan de verdamper en filter/droger los krijg zonder beschadigen. Kan dat eigenlijk zonder speciaal gereedschap ?

Het antwoord is al gegeven: Nee dat kan niet? dan gaat het niet enkel alléén om de O-ringen!! maar zullen ook de veren vervangen moeten worden.

Het springlock tooltje op de foto gebruik ik niet, dat wordt gebruikt bij gebrek aan beter gereedschap.
Die wat ik gebruik zijn vervaardigd uit aluminium.

Het ligt eraan wanneer je de werkzaamheden wilt uitvoeren?
Optie 1
Ik ben bereid willig, om je mijn tools beschikbaar te stellen!! onder voorwaarden.
Dat wil zeggen dat je ze van mij te leen krijgt, je betaalt € 64,- borg, je mag er 14 dagen over beschikken. 
Indien ik de tools terug ontvang in ongeschonden toestand, en heb ik het niet over gebruiks sporen.
retourneer ik € 57 euro, ik trek € 7,00 af voor verzendkosten.
Optie 2
Anderzijds, wil ik bij mijn leverancier voor jou gerust twee tools bestellen, en wordt je vooraf geïnformeerd wat de kosten ervan zijn.
Optie 3
Je bied je persoonlijk bij mij aan, doet alles zelf met of zonder hulp, en zal nadien het systeem afgeperst, gevacumeerd, gevuld worden.......?

Hartelijk dank voor het aanbod, ik kan het gereedschap echter ook lenen bij een bedrijf hier in de buurt. Dat is voor mij net even wat makkelijker. Nou alleen nog uitvinden welke kleur orifice tube er in zit. Wit of Geel. Volgens vadis zou het een 3545086 moeten zijn, een gele.

Om e.e.a even bij elkaar te houden in het topic waar ik er over begon;
Het is allemaal prima gelukt.

Citaat van: -D©©©L- op 15-05-2009 18:32:10
Airco is vanmiddag (tussen de bedrijven door) even leeggehaald.

Dat was niets teveel koudemiddel meer. Er hoort 750 gram in te zitten, zover ik kan nagaan is ie in 2004 voor het laatst gevuld (vervanging condensor).
Het verlies komt neer op zo'n 14,5 % per jaar, valt dus eigenlijk nog wel mee.

De nieuwe filter/droger en het expansie klepje heb ik ook binnen, net als een hele grote doos (geleend) met alle mogelijke maten met dichtings ringetjes. Daar zit vast wel in wat ik nodig heb.  :) 

Citaat van: -D©©©L- op 16-05-2009 23:19:23Een beetje sleutelen en een paar "spring-lock" koppelingen losmaken;
(klik voor hi-res)

Daar zat het spul ergens:
(klik voor hi-res)

Slang van de oude filter/droger afhalen, een niet alledaagse sleutel 27 is daar voor nodig:
(klik voor hi-res)

Voor de verandering weer eens een oud & nieuw, de filter/drogers dit keer:
(klik voor hi-res)

Bij deze koppeling zit het expansie ventiel (ook wel orifice tube of expansie klep genoemd). Omdat de beide leidingen straks weer recht tegenover elkaar moeten zitten, heb ik ze even afgetekend.
(klik voor hi-res)

Dit is een mooi schoolvoorbeeld dat de oorzaak kan zijn van een langzame lekkage; ontstaan door een metaal splinter die tussen de rubber afdichting en de buis lag.
Dit is overigens de afdichting die in het systeem de meeste druk voor z'n kiezen krijgt. Een relatief kleine pijp diameter en net voor het expansie ventiel geplaatst :
(klik voor hi-res, dan kan je zien dat het niet zomaar een streepje is)

Plop, het oude expansieventiel eruit:
(klik voor hi-res)

Weer een oud & nieuw; De expansie ventielen. Er is goed te zien dat de oude op de filters aardig dicht zit:
(klik voor hi-res)

Ringetjes.... om te kiezen. Alle oude in het hele systeem worden vervangen.

Ringetjes...
(klik voor hi-res)

Ringetjes... en een plakker om geen rommel in de buizen te krijgen bij montage.
(klik voor hi-res)

Ringetjes...
(klik voor hi-res)

Ringetjes...
(klik voor hi-res)

De lastige plekken onder de kap zijn nu ook makkelijk schoon te maken:
(klik voor hi-res)

Nog even een beetje door prutsen, en dan ziet het er na samenbouwen weer zo uit:
(klik voor hi-res)

Citaat van: -D©©©L- op 18-05-2009 18:51:36
Na het afpersen, 45 minuten vacumeren (hij was echt potdicht !), het aanvullen van de afgetapte olie (110 ml) en het vullen met 800 gram koudemiddel heb ik een tuinhuisje met koelcel klimaat.  :eusa_clap: :eusa_dance: De pomp loopt veel en veel stiller, motor wordt minder belast en de ECC regeling werkt veel beter.

Helemaal blij dus.

Enno

In de poging een lekvrij systeem te krijgen lijkt mij de aanpak van DCCCL de meest praktische, economische en milieu vriendelijke oplossing.

De betreffende ringetjes zijn naar ik aanneem bij de Volvo dealer te bestellen. Wat je in eerste instantie nodig hebt is een nieuw expansieventiel, filter/droger & diverse afdichtringen.

Wat mij betreft een manier om het systeem bij mij weer werkend te krijgen. 

V70 classic

Ik denk dat ik ook in panne zit.
Ik vermoed dat de compressor is overleden.
Die hebben ook niet het eeuwige leven.
Hij mag zaterdag naar de dokter.
Tot die tijd maar eventjes niet mee rijden  ??? .