ventilator

Gestart door risky147, 15-06-2008 07:22:30

Vorige topic - Volgende topic

risky147

De ventilator loopt niet meer als de airco aanstaat (gaat om een normale orginele arco (geen ecc)
ik heb de relais al vervangen weet iemand hier meer van ?
gr Dirk
Volvo 850r 2.3 turbo estate  1994
Volvo 480 GT metalic zwart 1995
Volvo 66 en Daf 66
Opel Ascona B

Theostek

Hoi Dirk,

Wat zou je denken of zeggen, moest ik de vraag stellen... mijn auto start niet meer waar ligt dat aan?
M.a.w heb ik niet genoeg info om te kunnen zeggen waar het aan ligt...maar zal er toch een paar opsommen..

Systeem heeft geen druk.
Drukschakelaar defect.
Condensorventilator defect.
Relais defect (is al vervangen)
Zekering doorgeslagen.
Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

risky147

airco opgevuld werkt goed maar omdat de ventulator niet mee loopt slaat hij eruit als je stil staat word niet gekoeld  ???
met rijwind koelt hij perfect
Volvo 850r 2.3 turbo estate  1994
Volvo 480 GT metalic zwart 1995
Volvo 66 en Daf 66
Opel Ascona B

elianmars

Draait de kachelventilator wel als de airco uit staat, of draait-ie helemaal niet meer?

A3GLT

Citaat van: elianmars op 15-06-2008 11:45:38
Draait de kachelventilator wel als de airco uit staat, of draait-ie helemaal niet meer?
Risky, welke ventilator draait er niet? die kachelventilator of de koelfan van de radiateur? Toen ik het las ben ik uitgegaan van het laatste, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik dat laatst zelf ook had.

Het relais moet aangestuurd worden door het motormanagement.  als op een van de middelste 2 kabels van het relais, (geel en geel/wit) een massa gezet wordt, gaat de fan als het goed is draaien. Je kan eenvoudig controleren of dit werkt. Als de fan niet aanslaat als je een massa aansluit op één van de middelste aansluitingen van het relais, zit het probleem in de fan of in de relais (maar dat zal wel niet als je die net vervangen hebt). Als de fan wel gaat draaien als je een massa aansluit, zit het probleem in de aansturing vanuit het motormanagement. (mits de andere aansluitingen wel goed zijn, dwz een continue + op de rode kabel van het relais en een goed aangesloten massa van de koelvin)

Bij mij zat het probleem in de aansturing. Ik heb het verder opgelost door een extra relais te plaatsen die aangestuurd wordt door de '+' van de airco pomp en een massa inschakelt op één van de 2 middelste draden van het relais. (voor de airco moet je geloof ik stand 2 hebben).

Als je de airco aan hebt terwijl de fan niet koelt, loopt de druk in het systeem te hoog op, wat niet goed is voor het systeem en ook een hogere verdampingstemperatuur oplevert, waardoor hij gewoon minder goed koelt.

Hoop dat je er wat aan hebt, succes ermee

Groet
Adri

elianmars

Citaat van: A3GLT op 15-06-2008 13:35:32
Citaat van: elianmars op 15-06-2008 11:45:38
Risky, welke ventilator draait er niet? die kachelventilator of de koelfan van de radiateur? Toen ik het las ben ik uitgegaan van het laatste, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik dat laatst zelf ook had.

Ja, nu ik het nog eens lees, zal het inderdaad om de koelfan van de condensor gaan.........

Theostek

Het wordt toch verwarrend gemaakt vindt ik persoonlijk..

Noem de onderdelen bij naam, de condensor is GEEN radiateur, radiateur is GEEN condensor.
Kachel radiateur is geen verdamper, en vice versa..

CiteerAls je de airco aan hebt terwijl de fan niet koelt, loopt de druk in het systeem te hoog op, wat niet goed is voor het systeem en ook een hogere verdampingstemperatuur oplevert, waardoor hij gewoon minder goed koelt.

Klopt niet, als de condensor ventilator niet aanslaat, vindt er geen drukverlaging plaats in de condensor en loopt de druk in de condensor op.
Dus vindt er geen condensatie plaats om het koudemiddel te laten condenseren (vloeibaar maken) relativerend kan er dus geen hogere verdampingstemperatuur optreden.
Verdamping vindt plaats in de verdamper en niet in de condensor.
Als door de orifice tube geen vloiebaar koudemiddel doorgelaten wordt, valt er ook niets te verdampen, dus ook geen koeling.

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

elianmars

Citaat van: Theostek op 15-06-2008 16:11:39

Noem de onderdelen bij naam, de condensor is GEEN radiateur, radiateur is GEEN condensor.

Kijk, daar is het woord. Condensor. Ik kon er zo gauw niet opkomen  :eusa_shifty:

A3GLT

CiteerAls je de airco aan hebt terwijl de fan niet koelt, loopt de druk in het systeem te hoog op, wat niet goed is voor het systeem en ook een hogere verdampingstemperatuur oplevert, waardoor hij gewoon minder goed koelt.

Klopt niet, als de condensor ventilator niet aanslaat, vindt er geen drukverlaging plaats in de condensor en loopt de druk in de condensor op.
Dus vindt er geen condensatie plaats om het koudemiddel te laten condenseren (vloeibaar maken) relativerend kan er dus geen hogere verdampingstemperatuur optreden.
Verdamping vindt plaats in de verdamper en niet in de condensor.
Als door de orifice tube geen vloiebaar koudemiddel doorgelaten wordt, valt er ook niets te verdampen, dus ook geen koeling.

...precies, dat bedoel ik... hoe was dat verhaal van die klok en die klepel... ???

thuur

Het zijn allemaal warmtewisselaars ;D

Gr ;)