Koppeling automaat stuk?

Gestart door arjen, 14-05-2008 12:34:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arjen

Heb al een tijdje het probleem dat de automaat soms niet meteen in D schakelt, de auto kruipt even voordta hij in de versnelling klapt. Laatst kwam daar iets nieuws bij, bij een stoplicht klapte de versnelling eruit bij het afremmen, en bij het optrekken duurde het echt een seconde of drie voordat de versnelling erin kwam. Best link want in die seconden trek je niet op, maar kruip je langzaam vooruit.
Volgens Startrans is het de koppeling in de bak, die scheurt langzaam waardoor er intern olieverlies optreedt, daardoor drukverlies en daardoor dus niet meteen resultaat met gasgeven.
Zij raadden me aan om ofwel de koppeling te vervangen a 1100 ex btw, ofwel een complete revisie te overwegen a 2200 euro.
Iemand hier ervaring mee, kan iemand dit verhaal bevestigen?
En heeft iemand evraring met startrans, voorheen ook Transmissie sevrice Holland in Veenendaal?

mehn

De koppeling in de automaat?  :eusa_think:

Het probleem komt me bekend voor, ik heb dat ook gehad. Ik had meerdere klachten en heb mijn automaat laten reviseren maar dit probleem bleef. Volgens de specialist zou het het kleppenblok moeten zijn. Dat heb ik laten vervangen waarna het nog steeds niet was opgelost. Nu is een nieuw kleppenblok natuurlijk nooit weg als in je oude kleppenblok 2 van de 6 kleppen vastzitten, maar ik baalde er gezien de prijs van het onderdeel wel van.

Uiteindelijk bleek dat het deksel dat aan de zijkant op de automaatbak zit een haarscheur te hebben in de bus waar de groep op draait. Hierdoor ontstond er bij warme olie een intern lek waardoor de druk niet goed werd opgebouwd. De oliepomp moest hierdoor iets harder pompen waardoor de druk uiteindelijk wel groot genoeg is. Dat duurt dan ff en zorgt voor de "klap" waar jij het ook over hebt.

Fototje van de deksel:




850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

arjen

Volgens mij had Startrans het precies daarover. Een scheurtje naast de koppeling in de bak waardoor de druk onvoldoende werd opgebouwd. (blijkbaar zit die erin ja  :eusa_think:) maar die deksel wordt bij revisie dus niet automatisch meegenomen?
Waar heb jij dit laten doen?

arjen

Zou het zo kunnen zijn dat het vervangen van deze deksel een stukje goedkoper is dan complete revisie of andere ingrijpende bakreparaties? :eusa_angel:

mehn

Citaat van: arjen op 14-05-2008 16:42:50
maar die deksel wordt bij revisie dus niet automatisch meegenomen?

Nee. Bij BTS iig niet.

Citaat van: arjen op 14-05-2008 16:42:50
Waar heb jij dit laten doen?

BTS dus ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

mehn

Citaat van: arjen op 14-05-2008 16:48:09
Zou het zo kunnen zijn dat het vervangen van deze deksel een stukje goedkoper is dan complete revisie of andere ingrijpende bakreparaties? :eusa_angel:

Zeker weten. Dat deksel kan zelfs vervangen worden zonder de bak te demonteren. Zullen ze niet leuk vinden, maar het kán wel ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

arjen

Maar zo'n haarscheurtje zou misshcien ook op een andere plek kunnen zitten? Of is dit de meest gangbare plek waar haarscheurtjes dit probleem opleveren?

mehn

#7
Vast wel. Ramon had de drum lek die over de dop schuift die je op mijn foto ziet.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: