toerental 700-900 toerental niet constant...meer op gas dan benzine

Gestart door Enno, 14-05-2008 22:54:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Enno

Ik kom er niet meer uit....

Vanochtend heb ik de benzine drukregelaar vervangen. Dat heeft weer een beetje bijgedragen aan het oplossen van het probleem...namelijk een niet stationair te krijgen toerental rond de 850 toeren.

De auto draait gemiddeld zo'n 850 toeren, maar er zitten periodieke fluctuaties in die om de x seconden terug blijven komen.

Toerental zakt dan naar beneden (tot 700 toeren) om vervolgens weer netjes teruggeregeld te worden naar de genoemde 850 toeren. Staat de auto langere tijd dan worden de fluctuaties minder heftig maar nog wel waarneembaar.

Hetgeen ik alhier beschrijf is de situatie op GAS (LPi). Op Benzine zo ging ik van uit doet het probleem zich niet voor. Na het vervangen van de drukregelaar doet het probleem (zo blijkt nu) ook op benzine voor, alleen veel minder heftig dan op LPi.

Als ik afgeremd heb, dan zakt het toerental vaak tot 700 toeren om zich daarna weer langzamerhand te stabiliseren. OP benzine zakt hij tot 750 toeren...om daarna zich ook te stabiliseren.

Inschakelen van lampen zorgt voor een intieel heftigere reactie. Afkoppelen van de audio installatie (versterker) zorgde voor een aanzienlijke verbetering. Echter het onregelmatige lopen was er niet mee opgelost.

Nu heb ik in een ver verleden ook het een en ander mee gemaakt met de V70....

Wat ik mij goed herinner.....
1. Probleem met eenweg terugslagklepje op rembekrachtiger (onregelmatige loop na remmen)
2. Een dynamo die niet echt meer fris was met als gevolg onregelmatig stationair lopen)

De V70 loopt stationair zo stabiel als een huis. Daar is dus niets mis mee.

Nu heb ik bij de 850 nog wel wat werk te doen....
1. Vervangen nokkenaskeerring achter de verdelerkap (Lekt olie...zou in verdelerkap kunnen komen)
2. vervangen nokkenaskeering achter de nokkenas sensor....(zou dit kunnen zorgen voor onregelmatig lopen?
3. Ik zit gezien de leeftijd & KM's van de auto toch sterk te neigen naar een nieuwe dynamo. Maar lost dit mijn probleem met stationair lopen op?...

Vers vervangen aan de auto zijn:
1. Een redelijk verse set kabels van Magnecor;
2. Een redelijk verse (10000 KM oude verdelerkap + rotor) (net schoongemaakt ook)
3. een 7 maand oud setje DENSO's IK22
4. verse Olie van Esso 10W40 Esso Ultra...

De auto is op dit moment prima rijdbaar. Dit in tegenstelling tot enkele weken geleden, toen ik het liefst stationair toerental en rijden met 1000 toeren wilde vermijden. Daar hoef ik nu niet meer bang voor te zijn.

Ik denk dat ik het op dit moment toch moet zoeken in de electronica....of lekke benzine injectoren moeten ook voor een probleem kunnen zorgen. OP LPi blijft de auto plofjes geven. Resetten van LPi computer en het loshalen van de accuklemmen heeft wel bijgedragen aan een betere stationaire loop, maar nog niet optimaal....

IK heb ook nog niet in duitsland gereden na alle wijzigingen. Ik had gisteren avond wel het vermoeden dat er iets boven de 4000 toeren (>160 ) niet helemaal lekker ging. Of dit op benzine ook zo is heb ik nog geen antwoord op. Ook een 2.5-20V moet makkelijk de 190 kunnen halen.......zo niet meer als alles eenmaal goed werkt....213 op de V70 op GPS was immers ook mogelijk......dit weekend ben ik even in het oosten des lands...mogelijk dat ik dan een op de 31 ga proberen....het roze papiertje is heilig voor mij...

Wie weet raad???

thuur

Zwakke dynamo, overgangsweerstand in accuklemmen, vervuilde stationairregelaar, lekke injector.

Staat de airco aan?


Gr 8)

Enno

Stationair regelaar & gasklep zijn schoon....najaar nog schoongemaakt.....

uitwisselen stationair regelaar met V70 (ook gereinigde regelaar) heeft niet echt veel geholpen.

Airco staat uit, want de condensor is LEK...en het is een handbediende airco, dus geen ECC systeem. Uit is dus uit.

Lekke injector? Benzine injector? Is het mogelijk dat vervuilde benzine injectoren benzine doorlaten....ook al staat deze op gas?...

Als dit zo is dan heeft dit hetzelfde effect als een lekke benzinedruk regelaar....alleen zou er dan via 2 wegen nu slechts via een weg (onbedoeld) benzine in het inlaat spruitstuk komen daar waar dit niet hoort...

Voor de zekerheid kan ik inderdaad nog overwegen de accuklemen te vernieuwen, kijken wat dit teweeg brengt.

Nokkenassensor is geen mogelijk oorzaak voor dit soort storingen? Als laatste (voordehandliggende optie) kan het dan uiteindelijk zo zijn dat de dynamo het niet meer echt goed doet....ondanks de normale hoeveelheid stroom die hij nog aflevert.....maar ik kan me herineeren dat dit bij de V70 ook het geval was....toch was deze aan het einde van zijn latijn.


thuur

Citaat van: Enno op 15-05-2008 00:44:33
Stationair regelaar & gasklep zijn schoon....najaar nog schoongemaakt.....

uitwisselen stationair regelaar met V70 (ook gereinigde regelaar) heeft niet echt veel geholpen.

Airco staat uit, want de condensor is LEK...en het is een handbediende airco, dus geen ECC systeem. Uit is dus uit.

Lekke injector? Benzine injector? Is het mogelijk dat vervuilde benzine injectoren benzine doorlaten....ook al staat deze op gas?...

Als dit zo is dan heeft dit hetzelfde effect als een lekke benzinedruk regelaar....alleen zou er dan via 2 wegen nu slechts via een weg (onbedoeld) benzine in het inlaat spruitstuk komen daar waar dit niet hoort...

Voor de zekerheid kan ik inderdaad nog overwegen de accuklemen te vernieuwen, kijken wat dit teweeg brengt.

Nokkenassensor is geen mogelijk oorzaak voor dit soort storingen? Als laatste (voordehandliggende optie) kan het dan uiteindelijk zo zijn dat de dynamo het niet meer echt goed doet....ondanks de normale hoeveelheid stroom die hij nog aflevert.....maar ik kan me herineeren dat dit bij de V70 ook het geval was....toch was deze aan het einde van zijn latijn.



Airco heeft doorgaans 2 'override' toestanden: knoppen op MIN of keuzeschakelaar op ramen. Ik dacht dat dit ook voor de MCC geldt, kijk voor de zekerheid even in je instructieboekje.

Een vervuilde injector kan inderdaad leiden tot benzine in je verbrandingsruimte, ongeacht of de motor op gas loopt of de betreffende cilinder(s) op dat moment wel of niet meedoen.

Een haperende nokkenassensor geeft doorgaans foutcodes. Een defecte nokkenassensor hoeft geen foutcode te geven, maar dan krijg je de motor niet gestart. Het loont zich om naar de stekker hiervan te kijken. Olielekkage aan de achterkant van de uitlaatnokkenas wil de sensor nog wel eens negatief beinvloeden en kan zelfs de stekker aantasten met een slecht contact cq. signaal als gevolg.

Hoe weet je of de dynamo genoeg stroom (Ampere) levert? Op zo'n 7000+ toeren geeft deze 80-100A (model afhankelijk). De spanning (Volt) is makkelijker te meten. 14 Volt vanaf 1500 toeren, minimaal 13,5 bij stationair.


Gr ;)

Enno

bij stationair leverde hij meer dan 13,5....

Echter dat deed de V70 destijds ook...dus dat zegt me niet zo veel...

Airco gebruik ik niet dus daar kan de oorzaak niet zitten.

Als ik het  goed begrijp kan het heel wel mogelijk zijn dat een van de benzine injectoren lekt.....temeer daar ze ook goed tikken.  Is het mogelijk ze dan (ultrasoon) te laten reinigen....waarmee het probleem dan mogelijk opgelost zal zijn of de klacht weer verder afneemt?

Wat betreft de nokkenaskeerringen, als ik die ga vervangen zal ik de kabels & aansluitingen netjes schoonmaken & ik neem aan de stekkers van vaseline??? voorzien.

thuur

Injectoren kun je ultrasoon reinigen ja. Typisch bij gasauto's en auto's die korte stukken of rustig hebben gereden is dat ze vervuild zijn. Wat je kunt doen is een flesje injectorreiniger in een halfvolle tank gooien en een flink stuk op benzine rijden waarbij je de hogere toerentallen niet schuwt. Doorgaans: Merk je daarna verschil dan zijn de injectoren vervuild, merk je geen verschil dan zijn ze nog goed.

Mocht je ze ultrasoon (laten) reinigen dien je daarna wel een stuk op benzine te rijden, de gebruikte 'zeep' is vrij aggressief en kan tot nog ergere symptomen leiden. Wat ik doe na een badje is de injectoren met remmenreiniger vullen en direct monteren en rijden. Als het hier aan ligt dan is je klacht 9 van de 10x opgelost. Soms is een injector dusdanig vervuild dat je niet om vervanging heen komt. Een Bosch Service Center of een revisiebedrijf maakt injectoren schoon en geeft je een uitdraai van de prestaties. Dan weet je precies waar je aan toe bent. Moet lukken voor 15-20 euro per injector.

Stekker schoonmaken met remmenreiniger, controleren op corrosie en beschadiging, bekabeling ook, likje zuurvrije vaseline en weer in elkaar klikken.


Gr 8)

-D©©©L-

Gooi de multiriem er maar eens af en kijk of ie dan wel stabiel wil lopen. Zo kan je de dynamo makkelijk uitsluiten.

Enno

Citaat van: thuur op 15-05-2008 01:16:28
Mocht je ze ultrasoon (laten) reinigen dien je daarna wel een stuk op benzine te rijden, de gebruikte 'zeep' is vrij aggressief en kan tot nog ergere symptomen leiden. Wat ik doe na een badje is de injectoren met remmenreiniger vullen en direct monteren en rijden. Als het hier aan ligt dan is je klacht 9 van de 10x opgelost.

Wat bedoel je met een badje?

thuur

Citaat van: Enno op 15-05-2008 01:52:52
Citaat van: thuur op 15-05-2008 01:16:28
Mocht je ze ultrasoon (laten) reinigen dien je daarna wel een stuk op benzine te rijden, de gebruikte 'zeep' is vrij aggressief en kan tot nog ergere symptomen leiden. Wat ik doe na een badje is de injectoren met remmenreiniger vullen en direct monteren en rijden. Als het hier aan ligt dan is je klacht 9 van de 10x opgelost.

Wat bedoel je met een badje?

Een ultrasoonbadje :)


Gr 8)

Enno

Ik ben begonnen met een agressieve injectorreiniger...flesje kostte 15,90 voor 350ML...stonk naar kattepis.

Samen met een nieuw benzinefilter & montage daarvan was dat 50 EUR.

Als dit geen verdere verbetering brengt voor de stationaire loop op LPi ga ik het ook nog proberen via wederom een motorflush over 1.5 maand (voor de zomervakantie)....dit om de zachtjes tikkende 1e & 2e hydraulische klepstoters tot bedaren te krijgen...

to be continued....

toerental beweegt nu tussen 750 & 900 toeren...hij zakt steeds minder diep weg. Mijn ervaringen de afgelopen maanden bevestigen wel waarom het eigenlijk geen kwaad kan bij motoren die er tegen kunnen op LPi te gaan rijden. En wel het liefst zo snel mogelijk.