Nieuw setje banden voor of achter ?

Gestart door GeertG, 22-05-2008 08:27:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GeertG

Citaat van: mehn op 22-05-2008 10:41:55
Stel je legt de nieuwe banden aan de voorkant. Hoe lang blijven die andere banden dan nog achterop liggen? En hoe oud zijn die achterbanden?

Als ze al een paar jaar oud zijn zou ik die voorop leggen, dan ben je er sneller vanaf ;D

Kijk, dit is nu net wat ik gisteren o.a. hoorde !

Mijn banden voor slijten ook sneller dan de achterbanden.
Laatste nieuwe banden zijn naar voorkant gegaan en toen de 'oude' voorbanden naar achter die nu dus niet meer goed waren (en ook al wat ouder in leeftijd)
Ik kan uit veiligheids oogpunt met normaal rijgedrag redeneren dat de nieuwe banden voor komen en de niet meer helemaal nieuwe (verleden herfst) naar achter verhuizen. Betekent bij volgende wissel dus wel dat ze waarschijnlijk alle 4 aan de beurt zijn  ::)

Citaat van: Johann op 22-05-2008 10:46:57
Tot een mm of 4 profiel hou ik ze achterop. Als ze te glad worden of raar gaan aanvoelen gaan ze weer naar voren als de voorbanden op dat moment wel genoeg profiel hebben. Dan kun je de bijna gladde banden lekker oproken. En soms is op gewoon op, dan moeten er 4 nieuwe komen...  ::)

Juist ja.


Tot nu toe steeds de nieuwe voor gelegd en de oude dus naar achter verhuisd......
Toch maar weer doen dit keer denk ik  :eusa_think:
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

motlor

Vraag maar na bij elke banden service en slip school :
De beste banden achter en niet voor !!!
Wanneer een auto aan de voorkant uitbreekt in een bijv. in een bocht kun je nog corrigeren, wanneer de auto achter uitbreekt kun je sturen wat je wil maar de auto gaat echt zijn eigen gang.
groetjes Motlor.

Kingfisher

Citaat van: motlor op 25-05-2008 21:55:31
Vraag maar na bij elke banden service en slip school :
De beste banden achter en niet voor !!!
Wanneer een auto aan de voorkant uitbreekt in een bijv. in een bocht kun je nog corrigeren, wanneer de auto achter uitbreekt kun je sturen wat je wil maar de auto gaat echt zijn eigen gang.
groetjes Motlor.

Yep, dat klopt helemaal.
Is ook vaak de eerste vraag die ze bij een slip-school aan je stellen: waar zou je je beste banden leggen? En dan de uitleg en vooral praktijk voorbeelden hoe/wat.

Probleem blijft wel dat je bij een voorwielaandrijver je tractie/grip op je voorwielen wil hebben, maar bij noodsituaties (dus de hele handel in de ankers) bepalen je achterwielen de richting.
Bijv. snelweg rechtdoor plotseling alles in de ho-ijzers: zodra de achterbanden de grip kwijt zijn, zal de auto nooit rechtdoor gaan maar zijn eigen weg zoeken (meestal rond gaan / uitbreken). Bij verlies van grip op de voorwielen duikt ie rechtdoor (ook niet handig bij een bocht).

Dus tja, wat is wijsheid? Elk half jaar 4 nieuwe banden :eusa_whistle:

Walter

Citaat van: Kingfisher op 06-06-2008 08:20:44
Dus tja, wat is wijsheid? Elk half jaar 4 nieuwe banden :eusa_whistle:

yep, ik ruim die oude wel voor je op

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Kingfisher

Als altijd sta je weer vooraan om me te helpen he?  ;D

al is het van de wal in de sloot...........

Walter

Citaat van: Kingfisher op 06-06-2008 09:34:49
Als altijd sta je weer vooraan om me te helpen he?  ;D

daar zijn vrienden toch voor

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Kingfisher


arjenT5R

tsja hierin heeft iedereen wel een punt,
maar denk ook aan onverwachte zaken als plotselinge
regenval.

Als je door de bocht rijdt en je voorkantje breek uit dan is dit makkelijk te corrigeren
maar als je achterkantje dr vandoor gaat, dan ben je de pisang.
Dus ik zou zeggen goeie bandjes lekker achterop houden.
Bedenk ook dat uitgedroogde banden of goedkope bijna niet slijten
maar met regen of ijzel heb je dr helemaal niets aan en raak je
in het slechtse geval de controle over de hele auto kwijt.(eigen ervaring)

De keus is aan jou maar ik zou zeggen goeie bandjes lekker achter houden,
en de wat mindere voor op houden, onderstuur is makkelijk te controleren
als je een beetje kan rijden maar overstuur met een voorwiel aangedreven
auto is het laatste wat je wilt.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Enno

Bandjes voorzijde vers op leggen.

Na 1 jaar naar achteren zetten...en dit zo elk jaar herhalen...

Gaat al heel lang goed.


MichielMaas

Een vraagje in het verlengde van dit topic:
Standaard staat mijn 855 '95 op 195 Cetussen. Past daar een maat 205 op?? :eusa_eh:

RRRRR_Ramon

Citaat van: MichielMaas op 02-07-2008 22:49:15
Een vraagje in het verlengde van dit topic:
Standaard staat mijn 855 '95 op 195 Cetussen. Past daar een maat 205 op?? :eusa_eh:

Ja, wel 55 serie nemen dan.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

MichielMaas

Ok Ramon, dank voor de snelle reactie. Op naar de shop.. :eusa_dance:

Eugene

Citaat van: GeertG op 22-05-2008 10:49:56
Tot nu toe steeds de nieuwe voor gelegd en de oude dus naar achter verhuisd......
Toch maar weer doen dit keer denk ik  :eusa_think:


Je hebt de nieuwe toch achter nu?

If it's not blown, it sucks...

GeertG

Citaat van: Eugene op 05-07-2008 10:46:06
Citaat van: GeertG op 22-05-2008 10:49:56
Tot nu toe steeds de nieuwe voor gelegd en de oude dus naar achter verhuisd......
Toch maar weer doen dit keer denk ik  :eusa_think:


Je hebt de nieuwe toch achter nu?

Jep, liggen nog steeds achter.
Geen zin/tijd gehad om te wisselen  :eusa_shifty:
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

V70R-obert

Bij de ANWB sliptraining gaven ze bij de theorie aan dat de beste banden achter moeten vanwege spoor- en stabiliteit van de auto. Wanneer de achterkant uitbreekt heb je een groot probleem. De voorbanden geven je een gevoel door hoe hard je kunt rijden in regen en watersporen. Vaak ben je het gevaar voor omdat je tijdig afremt naar een veilige snelheid. Wanneer je achterbanden minder zijn kun je in een fractie van een seconde een move maken waar een kunstschaatser jaloers op kan worden.