Werk in uitvoering. :-)

Gestart door -D©©©L-, 25-05-2008 17:33:42

Vorige topic - Volgende topic

razorx

ulkeman

haha dat was wel erg duidelijk.
je begrijpt nu toch ook wel dat je voortaan niet meer kunt bellen? :P :evil: ;D

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

MVeldhuis

Tja, zoals zo vaak gezegd: alles valt en staat met stage 0 he.
Staat hier ergens wel een mooi topic over, even de zoekfunctie gebruiken...

;D

arjen850

Wat een geweldig verhaal om te lezen, mooi dat het zo kon.. Nog mooier dat men elkaar helpt op deze manier :eusa_clap:

KIM

Fijn als je elkaar zo kan helpen toch?

Wat mij eigenlijk een betje verbaast is die temperatuurmeter. Ik heb van de week ergens in een topic geschreven dat deze ook omhoog gaat wanneer daar lucht zit.
Bij mijn GLT is namelijk ooit een t-stuk naar de LPG verdamperde in de kachelslang afgebroken. Resultaat: Een enorme witte wolk achter de auto en een teperatuurmeter die in het rood staat.

Wanneer de meter echt niet omhoog gaat, moet dat dan dus zitten in het instrumentenpaneel. De ECU gebruikt immers hetzelfde signaal en wat je via OBD leest dus ook.

Het LPG verhaal is ook interessant. Het opent wel perspectieven natuurlijk.

Ik zou trouwens niet weten wie ik om 0.45 uur zou opbellen...

-D©©©L-

De temperatuurmeter ging uiteindelijk wel omhoog, maar dat duurde nogal even. Tijdens de lange rit met trailer was op de DashDAQ goed te zien dat de temperatuur soms opliep tot boven de 100 graden, vooral net na een lange helling. De temperatuurmeter reageert daar nauwelijks op.
Hij is gewoon heel erg traag. Vermoedelijk om te voorkomen dat de klant begint te gillen na een keer serieus vermogen vragen.

Gelukkig mag ik meerdere mensen tot mijn vriendenclub rekenen die ik bij nacht en ontij kan bellen. En dat is wederzijds.

maruska

toch mooi opgelost zo marco, en respect voor je nachtelijke klussen met deze temperaturen :O
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Johann

De aansturing van de temperatuurmeter is niet in graden(weerstand) maar in Hz. In de ECU zit een staffeltje voor temperatuurzones en bij bedrijfstemperatuur tussen de ~89 en iets van 105 graden krijgt de temperatuurmeter in het dashboard maar 1 waarde binnen dus blijft ie lekker strak op de plek staan.

-D©©©L-

Helder, 1 van de dingen die met de inbouw van de MS3 maar eens veranderd moeten gaan worden. De temperatuurmeter z'n echte functie terug geven.

-D©©©L-

Citaat van: KIM op 12-02-2012 10:18:11
Het LPG verhaal is ook interessant. Het opent wel perspectieven natuurlijk.

Ja, zeker opent dat perspectieven.
Al moet ik wel toegeven dat ik nog steeds twijfel. Aan de andere kant; Mochten de kleppen toch overmatig slijten (in plaats van het inslaan van de zittingen), dan zijn die ook nog wel een keer te vervangen. Een koppakking is 50 euro, een setje kopbouten misschien een keer 70. Kleppen ca 12 euro per stuk. Kleprubbers een paar euro voor de hele kop. 

KIM

Citaat van: -D©©©L- op 12-02-2012 11:49:03
Ja, zeker opent dat perspectieven.
Al moet ik wel toegeven dat ik nog steeds twijfel. Aan de andere kant; Mochten de kleppen toch overmatig slijten (in plaats van het inslaan van de zittingen), dan zijn die ook nog wel een keer te vervangen. Een koppakking is 50 euro, een setje kopbouten misschien een keer 70. Kleppen ca 12 euro per stuk. Kleprubbers een paar euro voor de hele kop. 

Maar jij bent toch de meester van uitprobeersels?
Het moet juist jou op het lijf geschreven zijn om proefondervindelijk te bepalen of die monteur gelijk heeft  :P

Van Johann zijn verhaal heb ik al eens gehoord, maar wist niet dat dat op deze manier ging. Weer wat geleerd...
Dat schommelen is trouwens ook de reden dat fabrikanten slechts zelden een temperatuuraanduiding in de meter weergeven.

arjenT5R

wat een verhaal marco! kudo's voor ulkske  :eusa_clap:
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

UserID6342

Ben het ook geheel met je eens Marco, dat je in principe de veranderingen in de temperatuur moet kunnen zien.  Baal er ook verschrikkelijk van dat dit (in mijn ogen zo stom) zo geregeld is.  Natuurlijk heb je mensen die meteen in paniek raken als de temperatuurmeter fluctueert, maar zo is het ook niets waard in mijn ogen.  Ik heb hier al vaker verbaasd op gereageerd en het kan gewoon echt serieuze motorschade voorkomen.

Op de manier zoals Volvo deze nu heeft toegepast bij o.a. de 850, weet je dus gewoon (uitgaande van alleen het standaard dashboard) geen ruk en kun je dus vrij simpel een motor helemaal kapot trappen.  Zal in principe niet gebeuren bij de kenners van deze auto's, maar toch...

Blijf het een waardeloos systeem vinden.

-D©©©L-

Je vergeet de falende niveausensor.

pwassink

Citaat van: -D©©©L- op 12-02-2012 16:01:01
Je vergeet de falende niveausensor.

Met de in de meet&regeltechniek vergruisde maak-contacten en de vlotter die ook en zelfs in relatief nieuwe Volvo expansietankjes best wel regelmatig een eigen en vaak onvoorspelbaar leven gaat leiden ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂