Werk in uitvoering. :-)

Gestart door -D©©©L-, 25-05-2008 17:33:42

Vorige topic - Volgende topic

grijzev70tdi

Was je niet mer 5 minuten klaar met bestellen ;D
Grolsch, het klinkt al lekkerder

-D©©©L-

Citaat van: grijzev70tdi op 02-03-2012 09:39:51
Was je niet mer 5 minuten klaar met bestellen ;D

Zekerwel. Gewoon een Vida printje (PDF) op de mail gezet.  
Werkt erg efficiënt.

En nou stap voor stap alle subonderdelen van de 4 ombouw acties uitvoeren.

- Multilink achteras plaatsen
- B5254Tspecial blok bouwen
- MS3 ecu bekabelen & inleren
- Blok met awd aandrijflijn plaatsen

Elk punt heeft weer ca. 10 deel projectjes. Dit om het overzichtelijk te houden.
Ik ga de startpost een beter bijhouden om het "vindbaar" te maken.

MVeldhuis

Voorlopig geen tijd voor koffie merk ik :P

-D©©©L-

Dit plaatje hadden jullie al eens eerder gezien, de B5254T6 kop zonder nokkenassen en stoters.

(klik voor hi-res)

En dezelfde kop na twee ritjes in de "vaatwasser on steroïds", hij mag nog een paar keer. tot ie echt schoon is.

(klik voor hi-res)

Onderzijde van dezelfde kop, met reeds uitgefreesde klepzittingen aan de uitlaatzijde.

(klik voor hi-res)

Het begint er een beetje op te lijken, nou alleen de rest van het blok nog. vooral het carter is een echte uitdaging.

Wordt vervolgd !

KIM

Waarom laat je die bougies als enige losse onderdeel nog in de kop zitten?

UserID6342

Citaat van: KIM op 06-03-2012 07:17:33
Om te kijken of ze 'waterproof' zijn ;D

-D©©©L-

Citaat van: KIM op 06-03-2012 07:17:33
Daar is geen enkele reden toe. Gewoon vergeten.

-D©©©L-

Ondertussen zijn er nieuwe klepzittingen geplaatst.  Het is een erg harde soort, type Durabond 90000. Wie meer over wil lezen kan hier terecht.
De zittingen zijn nog niet bewerkt; de passing voor de klep is dus nog niet gefreest.

(klik voor hi-res)

En in close-up...

(klik voor hi-res)

Nog even wachten op klepgeleiders en kleprubbertjes. De kleppen, veren, spietjes en schotels liggen lekker te bubbelen in het ultrasoonbad.
Het carter begint na 15 rondjes wasmachine een beetje schoon te worden. Helaas zitten de platen erin geklonken, vroeger zaten ze geschroefd en gingen ze er makkelijk uit. Nu dus niet. De twee onderblok delen staan nog te wachten, wel leuk om te zien hoe schoon de rest al aan het worden is in vergelijking met die vuile delen.

UserID6342

Ga je de kleppen zelf met de hand erin slijpen Marco of laat je het machinaal doen ?  Wel mooi spul hoor !

Wout309t

Eerst wordt de schuine kant er in gefreesd denk ik? Anders ben je een maand aan het slijpen.. ;D
2011 V70 2.0T R-Design MT

-D©©©L-

Ja, eerst frezen. En niet zomaar een schuine kant welke "wel leuk" lijkt.
De afmetingen zijn redelijk strak voorgeschreven:

Bovenste reduceerhoek
Inlaat........20°  
Uitlaat........15°  

Hoek overeenkomende vlak (B)  
In-/Uitlaat........45°  

Onderste reduceerhoek (C)  
In-/Uitlaat........60°  

Klepzitting, breedte (a )
Inlaat........1,4-1,8 mm  
Uitlaat........1,8-2,2 mm  

-D©©©L-

Het is een "tussen de bedrijven door" klusje voor het revisiebedrijf. Ik heb geen dringende planning, de meeste andere klanten wel. Vandaag was er weer plek in de wasmachine en is het tussenblok weer een mooi beetje schoner geworden:

Na demontage:

(klik voor hi-res)

En na een paar rondjes in de vaatwasser on steroids....

(klik voor hi-res)

De kop is ook weer een paar rondjes mee geweest, begint er nu in de buurt van schoon te komen. Een oude fot van net na de demontage:

(klik voor hi-res)

En nu, nog voor het op maat zetten van de klepzittingen en nog met de oude klepgeleiders.
Op de foto zijn ook de ultrasoon gereinigde kleppen, klepveren, schotels en spietjes te zien. en natuurlijk twee zakjes met nieuwe klepsteel rubbers.
Ik zal de volgende keer een foto maken van het verschil in uitvoering voor de in en de uitlaatzijde.

(klik voor hi-res)

Binnenzijde:

(klik voor hi-res)

Nameten van de klepgeleiders leerde dat de kleppen aan de uitlaatzijde ca 0,15 mm speling hadden, de inlaatklep geleiders hadden allemaal rond de 0,04 mm.  Die 0,15 mm aan de uitlaatkant is binnen de volvo specificaties voor een gebruikte motor, voor nieuwe geleiders en kleppen geeft men echter 0,03-0,06 mm op.
Ergo: 10 nieuwe klepgeleiders d'r in.

Komende week wordt de "nieuwe" krukas even uitgeklokt om te zien of ie 100% (110% ?!  ;) ) goed is.

Piere

:eusa_clap:

Ik wil ook zo'n vaatwasser  :(
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

pwassink

Dat ziet er al een heel stuk beter uit dan de eerste blik die we in dat blok konden werpen in elk geval.

Wanneer begint de opbouwfase ? kan nie wachten ..  ;D
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

-D©©©L-

Zo, 422R staat weer op de vers gebalanceerde zomerpantoffels. 
Een plasje verse motor olie erin en 3 nieuwe uitlaatklemmen. Komende week maar eens een setje bougies wisselen.

Ik rij een al een paar maanden met de JWS3309 specificatie olie in de versnellingsbak. Deze olie is eigenlijk voor de 5 traps AW50-51 automaten maar word door volvo ook voorgeschreven voor zwaar belaste AW50-42LE bakken.
Resultaat ?  Soepeler schakelen, zeker met meer vermogen of zware aanhanger erachter en een lagere baktemperatuur. Ook weer een blijvertje dus. Gelukkig heb ik van Raymond (snellebaksteen) een kannetje van 20 liter gekocht.  8)