Iets heel anders m.b.t een Beemer motor

Gestart door daytonawim, 19-05-2008 20:59:32

Vorige topic - Volgende topic

daytonawim

Ik ben aan het kijken voor een motor, en eigenlijk een beemer  8) 8)

Twijfel een beetje tussen een R100rt  1000 cc boxer of een K100LT 4 cyl 1100cc.

Qua gewicht maat de cyl inhoud en het vermogen niet veel uit heb ik gezien,
maar een kardan is wel iets wat ik wil, en niet te duur uiteraard  ;D

Iemand toevalig wat ervaring die mij wat tips/hints kan geven  :eusa_angel:

KMvrtr

Oude boxers met cardan 'hupten' in de bocht nog wel eens bij gas geven.
Maar ik geloof dat ze dat in de recentere versies wel uit hebben gekregen.

Hoe dan ook, dit is nu typisch zo'n geval waar je eigenlijk niet verkeerd kunt kiezen. 8)

Snellebaksteen

Ik heb sinds het begin van dit jaar een BMW K1100 RS.
Super motor, had ik veel eerder moeten doen. Ik heb er al een dikke 9000 km mee gereden sinds begin Feb en momenteel komt daar bijna 800 per week bij. Nooit problemen, super bescherming, heerlijk veel koppel. De standaard vering kan wat slap zijn. Ik heb nu een wp achterdemper en ik rij zonder problemen m'n knie aan de grond. Hij heeft een ander chippie dus hij gooit bij de 6000 toeren in de hoogste versnelling alle begrenzers eraf en dat merk je heel erg. Loopt dik 240. Niet slecht voor een fiets van 320 kg en 14 jaar oud met een dikke ton op de teller. Heerlijk luxe fiets ook: Handvatverwarming, topkoffer, alarmlichten, ABS, injectie, 16 klepper.

Voordat ik hem aanschafte heb ik veel proefgereden op allerhande cardan fietsen maar het 2 cilinder karakter van de BMW R kon mij niet bekoren. De Pan european van Honda vindt ik veel te saai en te duur. De GTR van Kawa is te verouderd. De GSX1100G van suzuki is een rijdende dweil. De K75 is te traag, de K100 loopt te rauw.

Gewoon gaan proefrijden, ik was snel verkocht.

Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

tackle

een k1100 heeft zijn sporen meer dan bewezen. Een R ook, alleen kun je beide fietsen onmogelijk met elkaar vergelijken.
De hantering van een R is heel anders als die van een K
Een K is een gemoedelijke fiets die zich op een duppie laat keren. Prachtig toerenbereik en afdoende vermogen. Een R wil nog wel eens aan de zenuwachtige kant rijden. Als je dan toch een R wil, ga dan eens proefrijden op een R850RT. Die is een stuk minder nerveus dan zijn grotere broers.
Qua koppel en top ontloopt het elkaar bijna niks.
De K is echt een aanrader.

daytonawim

@tackle,

Jij doet waarschijnlijk op de nieuwere R850RT of R1150RT, die is ERG mooi maar mij iets te duur.

Persoonlijk heeft de R100RT of RS wel een leuke uitstraling, wil absoluut een lekkere tour fiets
en zeker geen race monster.

why-not

Hee, wat een toevalligheid. Ben me ook een beetje aan het orienteren op de BMW motors en heb net een bod gedaan op een R1100GS, zo'n 2 cilinder boxer. Heb eigenlijk ook geen idee hoe zoiets rijdt maar als ie op het bod ingaat ga ik toch eens proefrijden.
Heb nu een VF1000R en  gisteren sinds lange tijd weer op gereden, maar dat vooroverliggen is toch ook niet alles. zoek nu iets waar je normaal rechtop kan zitten. (de leeftijd he  :eusa_whistle:, vroeger keek ik niet eens naar BMW's  :-\)

Benieuwd wat je gaat doen, succes ermee.

Snellebaksteen

Mijn K is zeker geen racemonster; daarvoor zit je te veel rechtop en is ie veel te zwaar. Maar het is een beetje een Volvo 850 turbo idee: comfortabel en snel. Zeer geschikt om een grote afstand in korte tijd af te leggen en uitgerust en zonder problemen aan te komen. Ik kan met 17 liter een dikke 270 km rijden met een gemiddelde snelheid van 160. Das heel hard hoor. dan moet ik regelmatig 200 rijden om dit te halen.
Voor woon-werk (dat doe ik er voornamelijk mee) is ie zeer geschikt; lekker smal tussen de files door en zeer zuinig. 1:19 is geen enkel probleem.

De stroomlijn is erg goed, ik rij graag met de systeem helm open en dat gaat prima tot 160 per uur. Ook met 1 handje aan het stuur lekker rechtopzitten gaat tot de zelfde snelheid prima.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

joebar

Mijn kinderen noemden mij een ouwe lul toen ik mijn eerste volvo kocht,,,( al was dat ding wel heel handig om te lenen , kon toch zoveel in) maar ik blijf gewoon zx9r rijden, totdat ze me er af moeten beuren, of er onder uit moeten trekken

daytonawim

heb laatst op zo'n zx9r ninja geval gereden, maar das niet echt mijn ding.
dan ben ik niet eens boven de 7000 rpm geweest :-)))

dan gaat ie pas echt :-)

tackle

in dat geval zou ik voor de k1100 gaan. zolang het maar geen witte is met schaafplekken op de lowers. Dan is ie afgeragd op de vlasakkers.
De 1100 is een 4 pitter die makkelijk 200.000 km zonder revisie aankan. Verbruik is soms minder, maar voor een habbekrats heb je een nieuwe inspuitcomputer. Bovendien is ie behoorlijk goedkoop in de onderdelen. Én, hij rijdt beter dan een oudere r 100 rt.

KUKO (Rob)

Ik heb net mn FJ 1200  en oldtimertje 350 RD  weggedaan en een 88 er shadow 1100 teruggekocht .....bevalt me prima ....maar is een fun bike geen woon/ werk.Ik vond een K1100 een beetje snel uitgeschakeld maw ik miste eigenlijk nog een versnelling.

daytonawim

Nou de kogel is door de kerk, toevallig tegen een hele leuke aangelopen.

Een originele R100RS van 1978, geheel compleet met kloppend frame/blok nr.

Klein beetje werk, maar opzich al een leuke fiets.

KMvrtr

Leuke keuze!

Veel sleutel- en rijplezier!!

Walter

Facta non verba
ex-850club lid/ex-V3C lid
Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 + Buick Special Trunkback Sedan 1937

tackle