schuifdak sluit niet meer

Gestart door dennis850estate, 04-05-2008 19:01:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dennis850estate

Ik plaats dit bericht voor KMvrtr die momenteel met zijn auto onderweg is met het dakje nog open. Hij vertelt me dat het originele schuifdak dicht gaat op 5 centimeter na en dan weer automatisch opent. Hij heeft het idee dat de bekleding ergens klemt. heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Antoine kan dan het antwoord lezen als hij zo thuis is.

thuur

Is het dak los geweest? Zo ja, heb je kans dat de nulstand 'verlopen' is. Dat wordt nog een hele klus om deze weer op de juiste plek te krijgen :-\

Maar kan ook zijn dat er wat tussenzit (al stopt het dak dan ipv weer open te gaan volgens mij..). Even goed kijken met een zaklamp.

Stopt het dak in 1x of gaat ie geleidelijk langzamer?

Als het een lange tijd dicht is geweest kan het ook droog staan. Even goed smeren moet meteen verbetering geven.


In een uiterst geval is er iets afgebroken in het mechanisme, vaak te duur om te repareren. Beste oplossing is een dak van de sloop.


Gr 8)

dennis850estate

Bedankt Arthur,

Ik denk dat Antoine maar moet antwoorden. Het is zijn dak euhh auto.

Gr, dennis

rberge

Het is de klembeveiliging die intreedt. Waarschijnlijk is er een onderdeel van het mechaniek gebroken en blokkeert de sluitbeweging. Zet het dak open en controleer op beschadigingen of eventueel losse voorwerpen.

Tip 1: Haal de stuurunit er niet af!

Tip 2: Als de stuurunit er toch af is en de synchronisatie is weg... De nulpositie van de stuurunit is de gesloten positie van het dak. Door aan het tandwieltje van de stuurunit te draaien zijn er door een gaatje aan de zijkant twee radertjes te zien bewegen. Wanneer er twee witte stippen te zien zijn, heb je de nulpositie van de stuurunit te pakken. Nu kan de stuurunit weer aan het dak worden bevestigd.
345 GLS '81 / ..... / 850 GLT 2.5 20V lpg '92 / V70 TDI-A '98 / . / 850 T5R-A '96

KMvrtr

#4
Citaat van: rberge op 12-05-2008 11:08:19
Het is de klembeveiliging die intreedt.

Zoiets vermoed ik ook.

Citaat van: rberge op 12-05-2008 11:08:19Tip 2: Als de stuurunit er toch af is en de synchronisatie is weg... De nulpositie van de stuurunit is de gesloten positie van het dak. Door aan het tandwieltje van de stuurunit te draaien zijn er door een gaatje aan de zijkant twee radertjes te zien bewegen. Wanneer er twee witte stippen te zien zijn, heb je de nulpositie van de stuurunit te pakken. Nu kan de stuurunit weer aan het dak worden bevestigd.

Dat van dat nulpunt wist ik. Voor de rest heb ik (nog) geen flauw benul waar je het over hebt...


Maar om even terug te komen op de openingspost van Dennis850estate, ik zal hieronder even schetsen wat mijn probleem is. En dat is niet electrisch, heren moderators.  ;)

Toen ik bij Dennis vertrok heb ik het raam normaal electrisch helemaal open geschoven. Net als altijd.
Daarbij 'trekt' het glazen dak de zonwering eronder mee naar achteren.
Op het moment dat ik het weer dicht wilde schuiven viel me op dat de zonwering minder nu opeens voor het raam zat. Het raam was dus verder naar achter geschoven dan de zonwering eronder. Als je dan het raam weer dicht wil doen schuift het raam de zonwering voor zich uit naar voren. Als het raam bijna dicht is loopt het vast op de zonwering en schuift automatisch weer helemaal open (hetgeen op zichzelf overigens wel een prettige wetenschap is).

Normaal kun je zonwering niet dicht trekken als het raam open is. Nu dus wel.


De zonwering laat zich niet meer onder de glasplaat schuiven. Standaard remedie I (gepast geweld) bracht in deze geen oplossing.
Na even nadenken heb ik het voorlopig als volgt opgelost.

De zonwering zit met twee geleiders aan beide kanten in een gleuf.
Dit is één zo'n geleider.


Voorste geleiders indrukken, voorkant zonnescherm optillen, windgeleider omlaag drukken, en het zonnescherm omhoog en naar voor schuiven.


Achterste geleiders indrukken en het zonnescherm kan eruit.


Daarna ziet het er dus zo uit.


Op zich een prima oplossing. Maar ik wil natuurlijk mijn zonnescherm terug op zijn plaats. Bovendien blijkt een glazen dak zonder zonnescherm een stukje rumoeriger. En ik vind het juist zo fijn als mijn auto zo stil mogelijk is.

Enkele dagen later kwam er tussen het glas en de hemel een losse rubber strip mee naar voren toen ik het dak weer dicht deed. Foto daarvan volgt binnenkort.


Mijn vragen voor de kenners:
- wat is hier mis gegaan?
- hoe kan ik dat weer fiksen?
Liefst zonder mijn hemel helemaal los te halen uiteraard

thuur

Citaat van: KMvrtr op 13-05-2008 16:17:01
En dat is niet electrisch, heren moderators.  ;)

"Algemeen" is het ook niet. Zeg maar waar je het wilt hebben, Accessoires, Interieur/Exterieur, ...


Gr ???

KMvrtr

Citaat van: thuur op 13-05-2008 19:15:39
Citaat van: KMvrtr op 13-05-2008 16:17:01
En dat is niet electrisch, heren moderators.  ;)

"Algemeen" is het ook niet. Zeg maar waar je het wilt hebben, Accessoires, Interieur/Exterieur, ...


Gr ???

[lazy consumer mode]
He gèt, nou moet ik weer zelf kiezen. Pfff...
[/lcm]

"Overige techniek" zou ik zo zeggen. Alle andere hoofdstukken hoort het niet onder, toch? :)


Turbo-Geek

Is dit ook de gebruikelijke manier om de zonwering eruit te halen ?
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

KMvrtr

Ik zou het niet weten.
Gaat wel vrij makkelijk zo. Dus zou best kunnen.

Ik heb het gewoon ter plekke verzonnen. Ik moest gewoon dat dakraam dicht krijgen, en die zonwering hield 'm tegen.
Dus gezocht hoe ik die eruit kon krijgen.

rberge

De sunshade (dat is de officiële benaming voor het zonnescherm) kun je het beste terugplaatsen door het glaspaneel te demonteren.

Het glaspaneel kan worden gedemonteerd door de side covers iets naar achteren te schuiven en te verwijderen; let op de side cover bestaat uit twee delen.

Dan de voorste en achterste Torx schroefjes er uit draaien en ook de C-clip aan weerskanten te verwijderen. De middelste Torx schroeven kunnen blijven zitten.

Bovenstaande acties gaat het best met het dak in tilt positie.

Daarna de drainchannel verwijderen; dit is een goot die het water dat aan de achterzijde van het glaspaneel naar binnen lekt, opvangt.

Deze drain channel heeft als extra functie het naar achteren transporteren van de sunshade. Er zitten dus ook een soort van nokken op de sunshade zodat hij kan worden meegetrokken. Controleer dus ook even of deze nokken er nog zijn.

Succes!
345 GLS '81 / ..... / 850 GLT 2.5 20V lpg '92 / V70 TDI-A '98 / . / 850 T5R-A '96

KMvrtr

#10
Rob, bedankt voor de heldere uitleg!!! :eusa_clap:

Vanmiddag alles weer in elkaar gezet zoals het hoort.
De losse rubber strip die nog uit de spelonken van mijn hemel was gekomen bleek de op de rand van het drainchannel te horen.

Alles ging in één keer goed.
Totdat dochterlief aan mijn arm ging hangen tijdens het terugzetten van een C-clip. :eusa_sick: :eusa_silenced: En bedankt!
Dak er weer uit gehaald om C-clip uit de gleuf te vissen waar ie in was gevallen.
Andere C-clip bleek inmiddels door mijn charmante assistente te zijn verdonkeremaand.
Morgen dus maar even snel nieuwe halen.

Al met al weer een bijzonder leerzaam en nuttig avontuur.
Ik heb de gelegenheid te baat genomen om het raam wat meer 'flush' af te stellen. Het lag zowel voor als achter behoorlijk hoog, raam stak echt boven de het dak uit in gesloten toestand. Ik ben benieuwd wat het verschil in geluid is. Vanavond doe ik een uitgebreide proefrit.
Eén scharnier in het mechanisme bleek door forse oxidatie zéér stroef te gaan. Dat is nu ook meteen verholpen.
En ik weet nu dat ik de rand om mijn glazen raam binnenkort eens moet vervangen. Wel zo prettig dat ik nu ook weet dat dat helemaal niet zo lastig is als ik aanvankelijk dacht.  :)

Foto's zijn gemaakt en volgen binnenkort. Nu even geen tijd voor sorteren en uploaden.

rberge

C-clip is niet perse noodzakelijk; het is een extra borging. Uiteraard moet ie wel uit de guide verwijderd worden...
345 GLS '81 / ..... / 850 GLT 2.5 20V lpg '92 / V70 TDI-A '98 / . / 850 T5R-A '96

KMvrtr

Citaat van: rberge op 02-06-2008 21:54:23
C-clip is niet perse noodzakelijk; het is een extra borging. Uiteraard moet ie wel uit de guide verwijderd worden...

Daar ligt ie niet, maar waar ie wel is gebleven....
Klein rotding!
(ik bedoel uiteraard de C clip, niet mijn dochter ;) )