Blauwe rook na stationair, ik weet het niet meer...

Gestart door thuur, 08-06-2008 17:56:34

Vorige topic - Volgende topic

MICHEL306

Citaat van: thuur op 08-06-2008 17:56:34
Techneuten,

Ik kom er niet uit.. De V70 T5 blijft roken als ie warm is en langer dan 10 seconden stationair heeft gedraaid. Ik start een nieuw topic omdat alles over klepsteelrubbers, zuigerveren e.d. niet van toepassing lijkt.

Feiten:
- 2.3 20V 16T, 359.000km
- koudstart, koude stationairloop (zelfs de eerste 15 minuten na koudstart): geen rook, ook niet na gasgeven.
- ongeacht temperathuur, tijdens rijden: geen rook
- op de snelweg gas los, na 100mtr volgas: geen rook (zie DIT topic)
- warme motor stationair: geen rook
- warme motor > 10 seconden stationair en dan wegrijden of gas geven: behoorlijke pluim, hoe langer de motor gedraaid heeft, hoe meer rook.

Constateringen:
- losse oliedop wordt licht aangezogen, ook bij gasgeven, ongeacht temperathuur.
- mag ook wel: carterontluchting is compleet nieuw
- bougies zien er goed uit
- turbo is vervangen door een 160+ dkm exemplaar, symptomen zijn geleidelijk erger geworden
- geen vacuumlekkage, alles is nieuw
- verdeelkap/rotor/kabels in orde (geen vonken en minder dan een jaar oud)
- LMM gewisseld met een andere: geen verschil
- koelwater is helder en stinkt niet naar 'rotte koppakking'
- motor geflushed (zie DIT topic), symptomen waren eerst weg maar komen nu 2x zo hard terug.

De laatste tijd loopt de auto ook niet lekker stationair. Ik heb de injectors in een ultrasoonbad gemikt, loopt wat beter maar is zeker niet wat het was. De fluctuaties zijn lichtelijk zichtbaar op de toerenteller. Ook het stat.toerental is hoger dan normaal, blijft vaak net onder de 1000 hangen, terwijl het altijd strak 900 was. Geen meerverbruik geconstateerd.

Tenslotte heb ik het idee dat het blok veel te warm wordt. Zelfs na 10 minuten rijden kom ik thuis met een draaiende koelfan (airco uit). De fan stopt ook weer vanzelf en de meter op het dashboard staat strak op 3u. Na een fors aantal uren ruik je in de garage nog steeds de hitte. Alle koelslangen worden netjes warm. Vanaf koude motor komt de meeste hitte van de turbo vandaan naarmate de motor warmer wordt.

Ik ben voornemens de olie snel terug te wisselen naar 5W40 van ELF. Te meer omdat bij hogere toerentallen de motor iets rauwer klinkt met de Durablend 10W40 half synth van Valvoline.

Wat kan ik nog meer testen/proberen??

Gr ???

Hmmm  en dan na 7 paginas toch uitkomen op klepsteel rubbers......grappig...

thuur

Ik ben anders flink wat opgeschoten hoor...

Het onregelmatig stationair is een LMM die liever zijn eigen feestje viert en het heet lopende blok is niet meer voorgekomen sinds de nieuwe benzinepomp (te weinig peut). En de Elf 5W40 doet het echt veel beter dan de Durablend 10W40 in mijn blok.

Het olieverbruik is zeer laag geworden. Het meeste verlies ik nog langs de distributiezijde (keerring eruit).

Met dit weer is het bijna niet te zien of er blauwe rook tussen de uitlaatdampen zit.

Gr 8)

francois

Het meeste verlies ik nog langs de distributiezijde (keerring eruit).

snel maken thuur
heb ik ook gehad als de keering begint mee te draaien  dan loop je de olie er zo uit
met rijden   :eusa_doh:

850 Ra$ing

Francois
ik denk toch echt dat het de klepsteel rubbers zijn. ik had namelijk presies hetzelfde probleem.
na vervanging van de rubbertjes was het probleem opgelost.

Chris

Citaat van: 850 Ra$ing op 18-01-2009 09:38:00
Francois
ik denk toch echt dat het de klepsteel rubbers zijn. ik had namelijk presies hetzelfde probleem.
na vervanging van de rubbertjes was het probleem opgelost.

Geldt ook voor mij... rubbers vervangen, geen rook meer. Ik weet niet wat ik meemaak ;D.

Diederick

Nou ik heb met mijn 850 R het zelfde probleem gehad
alles geprobeert en gedaan zelfs een nieuwe turbo erop bij de dealer
maar die hebben ze er ook weer afgehaald want dat was het probleem niet

carterontluchting ,IC ,Turbo Alles gedaan wat blijkt..............................................................................

van de 5 cilinders waren bij 3 de zuigerveren veren afgebroken en ik weet precies wat thuur bedoeld
ik heb echt EXACT hetzelfde probleem gehad

dus veel suc6 en ik hoop voor je dat het wat anders is

diederick

)()()sT

Maarre... zijn bij jou dan wel de klepsteelrubbers vervangen?
Of is je blok dus compleet gereviseerd?

Diederick

Nee Joh........................... ;D ;D ;D

Ik heb de auto gewoon ingeruild :eusa_whistle: :eusa_whistle: :eusa_whistle:

amazingbabbel

Enige tijd geleden meldde ik mij met hetzelfde probleem, heb nu de turbo ook vervangen. Er kwam een hele "vieze vette" 16T af en deze is vervangen door een nieuwe schone 18T, maar na 2000 km nog steeds rook. Niet zo veel meer als eerst, maar toch.... IC-slangen waren niet eens zo vettig.

Zal voorlopig het oliepeil in de gaten houden en dit topic met interesse volgen.

Groet'n

Dennis
Gang is alles

Kolluk

Ik heb al een paar keer meegemaakt dat de olie schraapveren vastgekoekt zaten in de zuiger. Daar helpt motorflush helaas niet bij als het al te ernstig is.

Een hele lompe en onorthodoxe manier om het beter te krijgen is bougies eruit, cilinders volgieten met cola (hele goedkope die VEEEEEEL koolzuur bevat) en dan nachtje laten staan. Motor droog starten dus met bougies eruit en dan bougies monteren en motor laten lopen. Kan even beroerd lopen maar gewoon rustig warm laten worden en dan hopen dat het geholpen heeft.

Heb het olieverbruik van een 93 850 glt er mee naar beneden gekregen van 1 op 750 naar 1 op 2500. en het pluimen van een 94 T-5 ermee weggekregen.

Het klint heel debiel ik weet het maar het helpt, cola moet eigenlijk in elke gereedschapskist liggen en dan niet als dorstlesser ;D

Maar het is aan jouw of je het aandurft natuurlijk, ik was er ook niet zo happig op de eerste keer.

VolvoDeMio

Citaat van: Kolluk op 26-01-2009 22:20:40
Een hele lompe en onorthodoxe manier om het beter te krijgen is bougies eruit, cilinders volgieten met cola (hele goedkope die VEEEEEEL koolzuur bevat) en dan nachtje laten staan. Motor droog starten dus met bougies eruit en dan bougies monteren en motor laten lopen. Kan even beroerd lopen maar gewoon rustig warm laten worden en dan hopen dat het geholpen heeft.

Lekt dat niet via de zuigerveren naar (de olie in) het carter en hoeveel houdt de katalysator van cola?

Eugene

Citaat van: VolvoDeMio op 27-01-2009 00:40:42

Lekt dat niet via de zuigerveren naar (de olie in) het carter en hoeveel houdt de katalysator van cola?

Lijkt me idd dat je daarna je carter vol hebt staan met cola....

If it's not blown, it sucks...

J a a p

Effe een colawissel doen, vergeet het filter niet haha
Wannabe C70 rijder.

850 Ra$ing

Ik heb al een paar keer meegemaakt dat de olie schraapveren vastgekoekt zaten in de zuiger. Daar helpt motorflush helaas niet bij als het al te ernstig is.

Heb het olieverbruik van een 93 850 glt er mee naar beneden gekregen van 1 op 750 naar 1 op 2500. en het pluimen van een 94 T-5 ermee weggekregen.

Het klint heel debiel ik weet het maar het helpt, cola moet eigenlijk in elke gereedschapskist liggen en dan niet als dorstlesser ;D

Maar het is aan jouw of je het aandurft natuurlijk, ik was er ook niet zo happig op de eerste keer.

Lijkt me niet echt slim om dit soort prijktijken te adviseren, stel dat het misgaat sta je daar mooi te kijken met een flinke schade.

thuur

De lang verwachte update:

Vorige week de bougies bekeken, zagen er allemaal prima uit. Het roken is sinds een paar weken weer helemaal terug (zou het weer er ook iets mee te maken hebben ???).

Vandaag de motor 5 minuten laten lopen, bougie 2 helemaal vet van de olie :o :eusa_wall:

Ik ga nog een langer stuk rijden om te kijken of het dan weer "weg" is, maar in de tussentijd lees ik graag een techneutische visie... Wie o wie?

Gr :eusa_pray: