Remmen trillen: wie weet een bedrijf die afdraait?

Gestart door J a a p, 13-06-2008 13:20:57

Vorige topic - Volgende topic

J a a p

Mischien domme vraag, maar hoe kan je dat testen? Alle klauwen loshalen?
Ik zat te denken om maar alvast twee achterklauwen te bestellen, het schijnt dat ongeveer 90% van dit soort klachten door de achterkleuwen wordt veroorzaakt.
Wannabe C70 rijder.

elianmars

Citaat van: VolvoJaap op 27-10-2008 09:26:32
Ik zat te denken om maar alvast twee achterklauwen te bestellen, het schijnt dat ongeveer 90% van dit soort klachten door de achterkleuwen wordt veroorzaakt.

Remklauw loshalen (remleidingen laten zitten) en proberen de zuigers naar binnen te duwen. Oppassen voor de rubbers. Als je die lek steekt, moet je sowieso nieuwe klauwen of gaan reviseren.
Als de zuiger heel moeilijk naar binnen wil, of helemaal niet, weet je dat het fout zit.

J a a p

Dank! Denk dat het zowiezo geen overbodige luxe is de 15 jaar oude klauwen te vervangen. Kan iemand me nog vertellen of de voorklauwen vaak blijven hangen?

Merk trouwens ook dat als ik bijna stil sta als ik heel licht aan het remmen ben dat de auto met kleine schokjes tot stilstand komt. Waar duidt dit op?
Wannabe C70 rijder.

Ludo

Citaat van: VolvoJaap op 27-10-2008 18:56:27
Merk trouwens ook dat als ik bijna stil sta als ik heel licht aan het remmen ben dat de auto met kleine schokjes tot stilstand komt. Waar duidt dit op?

kromme schijven.

thuur

Remblokken even uitnemen en met een waterpomptang de zuigers naar binnen drukken.

Gr ;)

elianmars

Citaat van: thuur op 27-10-2008 22:07:39

Remblokken even uitnemen en met een waterpomptang de zuigers naar binnen drukken.

Gr ;)

Inderdaad. Klauwen hoeven helemaal niet los  :eusa_doh:

pwassink

Gr ;)

Draai even een doekje om je remreservoir en met name rondom de dop heen als je de zuigers (iets!) terugduwt.
Soms vullen mensen (en garages) vrij royaal remolie bij, als jij de remzuigers terugdrukt moet dat ergens heen, potje dan vaak te klein.  :eusa_whistle:
Sommige remolie en lak gaan slecht samen, en t wordt dan vrij snel een vies & vet zooitje eronder.
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

thuur

Citaat van: pwassink op 27-10-2008 22:52:27

Gr ;)

Draai even een doekje om je remreservoir en met name rondom de dop heen als je de zuigers (iets!) terugduwt.
Soms vullen mensen (en garages) vrij royaal remolie bij, als jij de remzuigers terugdrukt moet dat ergens heen, potje dan vaak te klein.  :eusa_whistle:
Sommige remolie en lak gaan slecht samen, en t wordt dan vrij snel een vies & vet zooitje eronder.

Als je beide blokken uitneemt en je duwt zuiger 1 naar binnen, komt zuiger 2 naar buiten 8) *)

Gr ;)

*) Disclaimer: bij goed werkende klauwen

J a a p

Citaat van: Ludo op 27-10-2008 21:51:46

kromme schijven.
Kunnen achterschijven ook trillen? Ik heb recent voor de tweede keer Brakemax schijven laten monteren omdat ze trilden, lijkt me sterk dat ze WEER krom zijn! Is er een andere defect aan de remmen ewat voor kromme schijven kan zorgen?
Wannabe C70 rijder.

thuur

Citaat van: VolvoJaap op 28-10-2008 07:01:48
Citaat van: Ludo op 27-10-2008 21:51:46

kromme schijven.
Kunnen achterschijven ook trillen? Ik heb recent voor de tweede keer Brakemax schijven laten monteren omdat ze trilden, lijkt me sterk dat ze WEER krom zijn! Is er een andere defect aan de remmen ewat voor kromme schijven kan zorgen?

Ja, haperende klauwen. De schijf wordt dan b.v. aan 1 kant continu belast waardoor deze heet wordt. Rijd door een plas regenwater en voila. Vaak slijten de schijven (bij haperende klauwen) als LP's. Ook achter moet het oppervlak mooi glad zijn.

Tenslotte de wielnaaf goed controleren voor montage van de schijf.

Gr ;)

J a a p

Ok. Plan de campagne:

1. Voor- en achterklauwen loshalen en testen op gangbaarheid.
    Als een- of meerdere niet goed werken: vervangen.
2. Testen. Als auto nog steeds trilt bij remmen: schijven eraf halen en (laten) kijken of ze krom 
    zijn, zonodig laten afdraaien.
3. Naven goed schoonmaken.

Mis ik nog iets?
Kunnen achterschijven ook krom worden en trillingen veroorzaken?
Wannabe C70 rijder.

thuur

Remmen/banden en overige ophangingsdelen altijd per as vervangen. Vervangen aan 1 zijde gaat altijd ten koste van de stabiliteit.

Ander antwoord heb ik al gegeven.

Gr ;)

J a a p

Dank je Thuur!

Hoe kan je testen/zien of er een schijf krom is? Is daar een manier voor, of moet je ze dan zowiezo op een draaibank hebben?

Wannabe C70 rijder.

850 T5 Freak

hmm ik had 2 keer breekmax schijven en allebei hadden ze 0,42mm slingering terwijl 0,04 max is  ;) ik hoef die rotzooi echt nooit meer onder mijn auto, nu gewoon originele schijven en trillingen zijn helemaal weg!!!!!!!!!!!!!!!!

mare jaap, eerst slingering opmeten dan weet je meer  ;) iedereen zegt wel klauwen vervangen maar beetje nonsens als je dat zometeen doet en je hebt nog steeds trillende remmen  ;)

eerst meten zeg ik! succes ermee
Volvo 850 T5-R - Volvo XC90 V8 AWD - Yamaha YZF R6 Replica

J a a p

Ok, wie kan me helpen met de slingering opmeten?? Of moet ik dan naar de dealer?
Wannabe C70 rijder.