katalysator / flexibel stuk en meer....

Gestart door MM, 15-06-2008 18:00:12

Vorige topic - Volgende topic

MM

Goedemiddag mede forummers,

De laatste weken ben ik met de uitlaat van mijn 2.5 10v bezig, mijn ervaringen deel ik graag met jullie.

Enige weken geleden had ik bij het gas geven op de snelweg een ruisend geluid, alsof er ergens een lek in de uilaat zit. Mijn uitlaatspruitstuk had een scheur, dus deze heb ik vervangen. Ook het flexibele deel, wat bij mij aan de katalysator vast zit met een vierkante flens, bleek lek te zijn.
Nu is een originele Volvo katalysator 600 euro ex btw en heb ik gekozen voor een niet origineel exemplaar voor de helft van de prijs. Na montage van deze katalysator (welke 2 cm korter was dan de oude originele) heeft de auto een donkerbuin geluid, vooral bij 80 tot 100 km/u. Mijn eerste gedachte:  dan zal ook de demper wel z'n beste tijd hebben gehad. Echter deze lijkt nog goed te zijn, tevens is het wat vreemd dat precies na montage van een andere katalysator ook de demper stuk zou zijn.
Ik heb dus sterk het vermoeden dat de katalysator zeer bepalend is voor het geluid dat het totale uitlaatsysteem maakt.

Ik wil proberen mijn oude katalysator te voorzien van een nieuw flexibel gedeelte, zijn er mensen die dit eerder hebben gedaan? Ik weet dat er losse flex stukken zijn te bestellen (oa bij scandcar) maar volgens mij zijn deze geschikt voor montage aan het spuitstuk in plaats van aan de katalysator zoals bij mijn 2.5 10v.

MvrG, Mark

elianmars

Een katalysator heeft zeker invloed op het uitlaatgeluid, dus dat het geluid is veranderd, zal eerder aan je kat liggen dan aan een kapotte demper. De dempers gaan trouwens zelden kapot.

Kijk ook eens even hoe de staat van de bovenste motorsteun is. Een kapotte steun is bijna altijd de oorzaak van een gescheurd spruitstuk. Als deze niet vervangen wordt, gaat je spruitstuk er straks weer aan....

MM

De bovenste motorsteun en ook de torq bij de bak zijn reeds vervangen.

Wat betreft het flexibele deel aan de katalysator: het losse flexible stuk is in bestelling. Een dezer dagen ga ik het vervangen. Zal wel enig plak en knipwerk worden, maar volgens mij moet het goed kunnen gaan passen. Ik zal wat foto's maken tijdens het klusje.