twee auto's, twee uitersten qua comfort

Gestart door Enno, 05-07-2008 17:12:48

Vorige topic - Volgende topic

Enno

Ik heb nu 2 roffels voor deur.

Een 850- met een H&R / Sachs performance  (voor) en H&R / Bilstein B6 setup (achter).

En de ander

Een V70 - Bilstein B6 / volvo sport onderdel 2 cm verlaagd (voor) & Nivomat (achter).

na enkele duizenden km's met deze 2 totaal verschillende setup's gereden te hebben constateer ik het volgende :

1. De V70 heeft een subliem comfort op goed geasfalteerde wegen ophogere snelheid, waarbij de auto uitermate strak te sturen is voor een niet verlaagde uitvoering.

2. De V70 heeft moeite met grote dwarsriggers op de snelweg, kleine oneffenheden worden relatief makkelijk weggewerkt.

3. De V70 heeft moeite met het nemen van drempels. De stugheid van de drempel zorgt er voor dat elke drempel als een klap wordt ervaren. Neem je de drempel rustig (lees stapvoets) dan gaat de auto er als een plank overheen, zonder bij wijze van spreken in of uit te veren.

4. De 850 heeft een in eerste instantie veel oncomfortabeler onderstel. De H&R veren waren destijds op de V70 al erg stug op de Bilstein veren. Nu is het de demper die met name in stedelijke (= drempelrijke)  gebieden als Almere het nemen van een drempel minder vermoeiend maakt dan dat dat bij de V70 het geval is.

5. Op elk willekeurig wegdek is elk klein hobbeltje heel goed te voelen (Bij hogere snelheden). Daar waar de Bilstein demper een grote dwarsriggel met grote moeite neemt, gaat de Sachs performance demper daar met veel meer " rest-comfort"  over heen. De sachs lijkt bij grotere oneffenheden dus beter zijn werk te doen. Op een redelijk vlak / strak wegdek lijkt de auto met Bilstein dempers met standaard veren juist als op een " kussen"  te rijden.  Ik heb dat als " subliem comfort" onder punt 1 aangeduid.

Ik heb nu wat zitten zoeken / lezen over springrates. Nu begrijp ik dat een H&R veer een redelijk hoge spring rate heeft. Het lijkt er op dat de voorzijde behoefte heeft aan een (verlagings) veer die initieel minder stug is dan dat dat bij de H&R veer het geval is.

Het nadeel zou dan wel weer kunnen zijn dat ik qua weglegging weer moet gaan inboeten. Voor mijn gevoel is het op dit moment zo dat de Sachs / H&R veer combinatie nog niet zo compromisloos is als destijds de H&R / Bilstein B6 demper. Het ultieme "scheuren" zoals met de V70 vorig jaar in duitsland & luxemburg mogelijk was heb ik (helaas) nog niet kunnen evenaren.

Het liefst zou ik graag een cominatie willen die het rijcomfort op lange afstand van de huidige V70 setup combineert met het rijgedrag van de 850 in de stad (drempelrijke) omgeving.

Wat gaat de inzet op de vooras van een andere veer (APEX, EIBACH of INTRAX) mij brengen?

Taranis

Wat nou uiterste? De Fred Flintstone-mobiel versus het zwevend tapijt van Aladdin, dat is pas een verschil in comfort ::)

Leer er mee leven of frot er een paar andere veren onder en kijk wat het je brengt. Vind je het niets kun je ze altijd wel weer kwijt aan een andere forummer.

Enno

Ik ga inderdaad experimenteren.....moet alleen nog de richting vaststellen welke kant ik op  ga.

Johann

M a r c

Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Enno

Ja ;) het beste zou een instelbaar onderstel zijn. Eentje a la moderne volvo's met 3 knopjes op het dashboard.

Een andere optie is om de Sachs dempers over te zetten naar de V70.

De Bilstein dempers te laten inkorten waarna ze net als de B8 dempers beter passen bij een verlagingsveer en daardoor de demper weer beter tot zijn recht komt met een bijpassende veer.

De mogelijkheden / onmogelijkheden v.w.b. de Bilstein zijn mij onbekend. Eigenlijk komt het altijd neer op een compromis. Ik zie me niet onderweg 3 keer uitstappen om te gaan draaien aan de dempers of de schroefset qua hoogte anders in te stellen.

Gezien het feit dat ik de komende 2 jaar toch zeker 20000 per jaar (ook zakelijk) met de 850 wil rijden is & blijft enig restcomfort gewenst.