Soms moeilijk starten en niet op gas...

Gestart door A3GLT, 31-07-2008 11:15:46

Vorige topic - Volgende topic

A3GLT

Hallo,

Ik heb sinds gisteren wat gedoe met mijn 850 (2.5 20v, vialle verdampersysteem g3, 350.000km) Hij wilde na het tanken niet meer starten. Er voor had ik ongeveer 2 km op benzine gereden omdat het gas op was. Na een keer of 10 sloeg de motor voorzichtig aan, bleef laag in z'n toeren draaien en pakte na wat gasgeven toen goed op. Heb tussendoor ook nog geprobeerd om regelrecht op lpg te starten, maar dit maakte geen verschil. Ik ben weggereden en probeerde op de snelweg over te schakelen op lpg, maar hiermee sloeg de motor meteen af. Nog een paar keer geprobeerd en toen maar besloten op benzine door te rijden naar huis.
Eenmaal thuis heb ik de 'losse' zekeringen van het gassysteem gecontroleerd, deze waren heel.  Nog een keer geprobeerd te starten met weer het zelfde idee, na een keer of tien sloeg de motor voorzichtig aan. Nu heb ik geprobeerd om stilstaand bij 3000 toeren om te schakelen op lpg, wat hij goed deed. Hierna een rondje gereden, en niets meer aan de hand. Motor uit en opnieuw starten ging keurig. Toen mijn vrouw er 's middags mee weg ging was er ook niets aan de hand, maar toen ze 's avonds terug wilde komen, was het weer het zelfde gedoe met moeilijk starten en niet op lpg willen rijden.

Blijkbaar is er iets wat af en toe niet goed werkt, wie kan mij vertellen wat dit is?

stanny

goede avond

toevallig heb ik ook net een 850 2.5 op g3 en in het boekje over de g3 instalatie staat iets als u de tank(gas) leeg rijd moet u de motor eerst even op benzine laten lopen en na ongeveer 5 minuten omschakelen op gas dan zou alles  weer goed moeten zijn maar in u geval denk ik dat op een of andere manier de klep op je tank blijft hangen???

A3GLT

Bedankt voor de tip.
Ik heb inmiddels wat meer speurwerk verricht. Ik kan pas over 2 weken bij een garage terecht, vandaar dat ik nog even zelf verder zoek.

Wat ik gecontroleerd/geconstateerd heb:

- De zekeringen zijn heel.
- De lpg-tank is vol.
- Koelwaterpijl is voldoende en niet noemenswaardig gezakt de laatste 3000 km.
- Er komt gas voorbij de verdamper, na omschakelen op lpg ruik ik gas als ik de gasslang losmaak, deze voelt ook koud aan. Aflsuiter op de tank gaat dus in ieder geval open.
- Na omschakelen op lpg heeft de motor zo'n 10 seconden nodig om aan te slaan. Mogelijk duidt dit op verzuipen van de motor.
- Als ik de procedure uitvoer om regelrecht op lpg te starten, maar niet daadwerkelijk start en vervolgens opnieuw op benzine start, duurt het ook zo'n 10 seconden voor ie aanslaat. De afsluiters hebben dan dus in positie gestaan om op gas te gaan lopen, wat meteen een moeilijke start veroorzaakt.

Kan ik hieruit concluderen dat mijn verdamper is overleden? Of kan iemand nog een andere oorzaak bedenken?

alvast bedankt voor het meedenken.

Adri

Ludo

Citaat van: A3GLT op 04-08-2008 11:54:10

- Na omschakelen op lpg heeft de motor zo'n 10 seconden nodig om aan te slaan.

dit begrijp ik niet goed.
zit je eerst met de omschakelknop te freutelen, en dan ga je pas starten, of hoe moet ik dat zien. ???

A3GLT

Als de motor op benzine loopt en ik vervolgens de omschakelknop indruk, valt de motor stil. Als ik dan weer op benzine wil starten, duurt het zo'n 10 seconden voor de motor aanslaat.

Ludo

ahzo op die manier, er komt dus geen gas bij de motor.
je hebt gecontroleerd dat er gas tot aan de verdamper komt, dan moet het haast wel de verdamper zijn die niet (meer) functioneert.

A3GLT

Citaat van: Ludo op 04-08-2008 13:25:26
ahzo op die manier, er komt dus geen gas bij de motor.
je hebt gecontroleerd dat er gas tot aan de verdamper komt, dan moet het haast wel de verdamper zijn die niet (meer) functioneert.

Citaat van: A3GLT op 04-08-2008 11:54:10
- Er komt gas voorbij de verdamper, na omschakelen op lpg ruik ik gas als ik de gasslang losmaak, deze voelt ook koud aan.
Voor de duidelijkheid: ik bedoel de gasslang die vanaf de verdamper naar de motor loopt. Het gas komt dus wel bij de motor, maar mijn indruk op basis van dit topic is dat er te veel / vloeibaar gas doorgelaten wordt, waardoor de motor verzuipt.

A3GLT

Het was inderdaad de verdamper. Ik heb afgelopen week een revisiesetje besteld en de verdamper gereviseerd. Nu loopt hij weer als een zonnetje. :D