Wat is wijsheid....

Gestart door MM, 27-06-2008 20:51:40

Vorige topic - Volgende topic

MM

Wat is wijsheid;

Mijn lambda lampje brandt: code 5-2-1 Verwarming Lambda.

Echter: auto rijdt uitstekend, verbruik laag (1:10 LPI, boardcomputer minder dan 8L/100km)

Dillemma: Vervang ik de lambda, brandt er geen lampje meer en heb ik de eerste minuut van mijn rit een lager verbruik en uitstoot  ::),
echter ik weet niet of ik met een nieuwe lambda weer zo'n laag verbruik haal als nu en natuurlijk kost een lamda eea.

Mijn idee is dat ik geld betaal enkel om een lampje niet te laten branden...

Wat denken jullie?

MvrG, Mark

de boekhouder

Ik ben geen techneut, maar dat lampje brand niet voor niets. 1:10 vind ik zeer netjes voor lpg. Wat voor ritjes maak je ?  Is de installatie niet te arm afgesteld ? Dat schijnt nl. niet zo goed voor je motor te zijn....
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

Ludo

Citaat van: de boekhouder op 28-06-2008 08:05:06
1:10 vind ik zeer netjes voor lpg.

de vraag is natuurlijk ook, bij welke rijstijl is dit verbruik.

MM, gaat het lampje weer terug branden na een reset?.

MM

Het genoemde verbruik is 3/4 snelweg 120+, cruiscontrol. Wel geregeld goed doortrekken, klinkt zo lekker...

Als het lampje wordt gereset, is deze steeds na ca. 2 minuten weer terug. Duidt wel op iets dat ineens echt stuk is en niet iets dat langzaam stuk gaat. Ik heb de stekker van de lambda uit erlkaar gehaald, is netjes schoon. Trouwens als ik een weerstand probeer te meten op de buitenste draden van de sonde, meet ik niets (ook niet op de andere). Als dit een verwarmingselement is, zou ik een weerstand moeten kunnen meten verwacht ik.

Gezien het verbruik lijkt de sonde echter nog prima, op de verwarming na dan.

MvrG, Mark

MM

Zijn er trouwens nog andere oorzaken bekend van de foutcode?

Enno

Is er geen zekering doorgebrand van de voorverwarming?

MM

Zekering heb ik al vervangen...

thuur

Citaat van: MM op 29-06-2008 23:06:37
Het genoemde verbruik is 3/4 snelweg 120+, cruiscontrol. Wel geregeld goed doortrekken, klinkt zo lekker...

Als het lampje wordt gereset, is deze steeds na ca. 2 minuten weer terug. Duidt wel op iets dat ineens echt stuk is en niet iets dat langzaam stuk gaat. Ik heb de stekker van de lambda uit erlkaar gehaald, is netjes schoon. Trouwens als ik een weerstand probeer te meten op de buitenste draden van de sonde, meet ik niets (ook niet op de andere). Als dit een verwarmingselement is, zou ik een weerstand moeten kunnen meten verwacht ik.

Gezien het verbruik lijkt de sonde echter nog prima, op de verwarming na dan.

MvrG, Mark

De twee grijze draden zijn van de voorverwarming. Hoe warmer hoe meer weerstand (want minder stroomverbruik).

Gr ;)

MM

Bedankt voor de info,

Op deze twee grijze draden meet ik oneindige weerstand. Lijkt dus dat of de draden een breuk hebben, of het verwarmingselement stuk is.
Ik ga toch maar een nieuwe sonde bestellen. Ik wil simpelweg dat het lampje uit is (en mij dan ook op een eventueel ander probleem kan attenderen).Ik hoop wel dat het verbuik niet omhoog gaat door een andere sonde.

Zijn er nog merken sondes die juist wel of juist niet aan te raden zijn, of is de werking van alle sondes gelijk (er zijn veel 'standaard' sondes)?

MvrG, Mark