Brandblusser: waar monteren

Gestart door Stefan, 08-07-2008 11:14:51

Vorige topic - Volgende topic

Domaso

Rechtsachter in de kofferbak:

FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

Scooby Doo

Die brandblussers die in een auto zitten, daar ben je geen zak mee.
Overal zit een BC blusser in, en het zou een ABC blusser moeten zijn.
Dit is vorig jaar op de ADR cursus (of was het nou de VCA cursus)  nog ter sprake gekomen, een BC blusser in een auto is boerebedrog.

De letters op de blusser vertegenwoordigen waar ze voor geschikt zijn.
Heb hier niet onmiddellijk bij de hand wat juist, maar daar kom ik nog op terug.

Puppy Power!!!

Joris_Scholte

Citaat van: volvlo op 09-07-2008 18:18:52
Oké ,de auto verlaten is de eerste keuze.
Maar wat als je door omstandigheden vast komt te zitten?
Dan wil ik het nog maar niet hebben over eventuele kinderen op de achterbank.
Lijkt me een goed idee om nog iets bij de hand te kunnen hebben.
Als zo'n 1 kg-blussertje niets uithaalt, zou het dan wél uitmaken? Ik denk dat je beter een noodhamer GOED BEREIKBAAR VOOR IEDEREEN in je auto kunt plaatsen, zodat je altijd je veiligheidsgordels kunt doorsnijden en je ruiten stuk kunt slaan, zodat je er uit kan proberen te komen...

knoopie

je hebt in de handel van die hamertjes, in de trein heb je ze ook ,om een raam mee in te slaan,
in je handvat zit een stanlymesje waar mee je o.a je gordel moeiteloos kunt los snijden.....
veilig prakties en snel te gebruiken.......
net wat jij bedoelt joris  :)

groeten richard.  ;)

Joris_Scholte

Citaat van: knoopie op 09-07-2008 23:27:30
je hebt in de handel van die hamertjes, in de trein heb je ze ook ,om een raam mee in te slaan,
in je handvat zit een stanlymesje waar mee je o.a je gordel moeiteloos kunt los snijden.....
veilig prakties en snel te gebruiken.......
net wat jij bedoelt joris  :)
groeten richard.  ;)
Die dus ja. En dan niet 'ergens' achterin je auto wegleggen, waar je er nooit meer bij vlug bij kan in geval van nood, maar monteren op een plaats waar je er snel bij kan.

volvlo

Citaat van: Joris_Scholte op 09-07-2008 23:04:38
Citaat van: volvlo op 09-07-2008 18:18:52
Oké ,de auto verlaten is de eerste keuze.
Maar wat als je door omstandigheden vast komt te zitten?
Dan wil ik het nog maar niet hebben over eventuele kinderen op de achterbank.
Lijkt me een goed idee om nog iets bij de hand te kunnen hebben.
Als zo'n 1 kg-blussertje niets uithaalt, zou het dan wél uitmaken? Ik denk dat je beter een noodhamer GOED BEREIKBAAR VOOR IEDEREEN in je auto kunt plaatsen, zodat je altijd je veiligheidsgordels kunt doorsnijden en je ruiten stuk kunt slaan, zodat je er uit kan proberen te komen...

Ik zeg niet dat het niks uithaalt zo'n 1 kg-blusser,alles beter dan niks in geval van nood.
Wat ik bedoel is dat het mogelijk is dat je klem zit (met bv je benen) en niet meer eruit kan komen,ook niet met hamertje.
Dan kan je met een blusser binnen handbereik misschien jezelf redden bij een beginnend brandje.
En zo'n hamertje is altijd het eerste wat ik bij een "nieuwe" auto monteer,het zou wel standaard bij Volvo mogen zijn. :eusa_whistle:

Groeten

Alex

knoopie

ik denk dat een ieder realiseert hoe belangrijk het is om er voor te zorgen dat je
veiligheid gewaarborgt is zeker als je kinderen heb......

t'ís zeker niet verkeerd om er nog eens goed over na te denken en zo wat reactie's uit te wisselen!
allom: "veiligheid boven alles!!"  :eusa_clap: :eusa_clap:

de groente.....
richard.  ;)

M a r c

Ik snij altijd op voorhand de gordels door en sla de ramen eruit.....  Kan ik áltijd weg als er iets gebeurt....   :eusa_whistle:
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Reitse

Citaat van: M a r c op 10-07-2008 11:16:15
Ik snij altijd op voorhand de gordels door en sla de ramen eruit.....  Kan ik áltijd weg als er iets gebeurt....   :eusa_whistle:
Lekker vliegen dus bij een aanrijding ;)

ABC blusser kan best mee hoor, formaatje gastank dat dan weer wel ;)

Vraag me, serieus, wel af wat een voor iedereen goed bereikbare plek is... Voetenruim is niet handig als je op de kop hangt, plafond wil die denk ik niet echt goed aan vast, deuren? middenconsole?

knoopie

Vraag me, serieus, wel af wat een voor iedereen goed bereikbare plek is... Voetenruim is niet handig als je op de kop hangt, plafond wil die denk ik niet echt goed aan vast, deuren? middenconsole?  :eusa_think: :eusa_think:

om hier effe op terug te komen.....
mijn zwager werkt bij de brandweer, ik hem dit voor gelegd en gaf als antwoordt dat je de noodhamer het beste kunt bevestigen tegen het dak van de auto zodat de medepassagier er ook ten alle tijden bij kan........
boutje, moertje, en een stevige ring, of een plaatje achter de dakbekleding zo dat je het spul stevig kan aandraaien.
een mogelijkheid is om de hamer te plaatsen bij de unité van de leeslampjes, gordelverlichting......

bij de brandweer kreeg men onlangs een stel nieuwe personen auto's, noodhamers zijn allemaal op die plek gemonteerd.......

betreffende een brandblusser: ten alle tijden schuimblusser zie citaat hier boven.......

maar als eerste je zelf en andere inzittende in veiligheid brengen, als er dan nog de mogelijkheid is
kun je zelf een poging wagen maar dit wordt afgeraden, om verdere ongelukken te voor komen.....
de auto is heel vaak niet meer te redden,  :eusa_pray: :eusa_pray:

allé een heel verhaal......k'hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen.....
groeten richard.  ;)

Reitse

hmm.. zal es zien of er iets op die manier te fixen valt... tnx voor het navragen!

volvlo

Citaat van: knoopie op 10-07-2008 19:51:52

boutje, moertje, en een stevige ring, of een plaatje achter de dakbekleding zo dat je het spul stevig kan aandraaien.
een mogelijkheid is om de hamer te plaatsen bij de unité van de leeslampjes, gordelverlichting......

oke doe ik en kan ik die brandblusser daar dan het beste naast hangen? ;D
Nee hoor je hebt helemaal gelijk,de reden is duidelijk en bedankt voor je tip.
De brandblusser verzin ik nog wel wat op.

Groeten

Alex

b0nkolok

Noodhamertje met mes heb ik altijd bij de hand aan het dak. Blussertje (schuim) op de plaats waar de roffel het langste heel blijft, in het midden achter/tussen de voorstoelen-achterbank op de vloer, daar kan iedereen bij. Overigens, als je die dingen niet voor je eigen roffel nodig hebt, kun je hem ook gebruiken om -te proberen- fikken bij/in andere auto's te blussen en levens te redden.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

denkweb

Ooit iemands dashboard van de ondergang gered met BC-blusser; wel weer jammer dat sommige blusmiddelen funest zijn voor je interieur (zuren e.d.)....

Stefan

Veel goeie tips tot nu toe,  er wordt goed meegedacht hier op dit forum  ;) ik stap ook maar af van het idee om de blusser voor de bestuurders stoel te plaatsen.
En zoals door Knoopie hierboven al werd gezegd, het gaat me niet op de eerste plaats om de auto te redden (hoewel ik dat wel zal proberen  :eusa_pray: ) maar om de reden waarom ik m'n Alfa de deur uit heb gedaan en 850 ben gaan rijden; 2 kids op de achterbank!

Citaat van: b0nkolok op 10-07-2008 21:52:21
Noodhamertje met mes heb ik altijd bij de hand aan het dak. Blussertje (schuim) op de plaats waar de roffel het langste heel blijft, in het midden achter/tussen de voorstoelen-achterbank op de vloer, daar kan iedereen bij. Overigens, als je die dingen niet voor je eigen roffel nodig hebt, kun je hem ook gebruiken om -te proberen- fikken bij/in andere auto's te blussen en levens te redden.

Zou je hier eens een foto-tje van willen posten? en hoe heb je die gemonteerd? niet zomaar 2 parkers in de bodemplaat geschroefd neem ik aan?

850R Estate MT LPi '97 Rood (609)