Hulp gevraagd door Ray. OPGELOST!!

Gestart door Raleeuwe, 25-05-2008 00:27:37

Vorige topic - Volgende topic

Raleeuwe

Ben vandaag toch lelijk in de steek gelaten door de man die mij de 850 Estate verkocht heeft.

Ik ben de afgelopen tijd al enkele malen terug geweest maar er word niets gedaan aan het probleem wat zich nog steeds voordoet.

Ik denk dat ik maar niet meer terug ga, en dat ik het zelf op ga lossen.

Hopelijk denken jullie met me mee, ik heb de afgelopen weken al veel gelezen op dit forum en veel van wat ik tot nu toe gedaan heb, heb ik van jullie geleerd.
Waarvoor mijn hartelijke dank. :eusa_clap:

Dan volgt hier volgt het probleem:

Motor loopt mooi en goed zolang ik onder de 3000 toeren blijf.
Daarboven begint ie zwart/grijze rook te ontwikkelen en slaat de bougie van de 1e cilinder (geteld vanaf de distributie) vet, en valt deze cilinder uit.
De uitaatgassen ruiken boven de 3000 toeren echt naar benzine...

De bougie is dan ook helemaal aangeslagen met zwarte kool.
Vervang ik de bougie meteen, dan loopt ie weer heel mooi.(onder de 3000 toeren)

Helaas werkt de storing uitlezer niet meer, da's om het nog gemakkelijker te maken....

Wat heb ik al gedaan:

4 gas meting bij bevriende garagehouder uitgevoerd met goedlopende motor.
Alles binnen de eisen.(perfect, volgens de monteur)

Compressie gemeten:
Alle cilinders tussen 12 en 13 bar, dus goed.

Lektest:
Puur op het gehoor menen wij (broertje en ik) dat er geen verschil is tussen de verschillende cilinders.
Moet nog iets verzinnen om het verschil evt. zichtbaar te maken

Rotor/ verdeler:
Deze zijn vervangen in januari, zien er goed uit.

Kabels/Bougies:
Zijn drie weken geleden door mij vervangen.

Injectors gewisseld van de 1e en 5e cilinder:
Helaas geen verschil, de 1e bougie slaat nog steeds zwart uit, en doet dan niet meer mee.

Stappenmotor:
Zat niet aangesloten.
Na aansluiten liep de motor zeer onregelmatig stationair.
Toen schoongemaakt, probleem opgelost.
Dit heeft volgens mij niets te maken met het bougie probleem, kwam het gewoon tegen...

Probleem met de tikkende klepstoters:
Is niet meer voorgekomen, zie ook geen blauwe rook meer.

Vandaag de motor geflushed, weet nog niet wat dat oplevert.

Vragen:

Ik hoorde van een oud Volvo monteur dat de injectors massa gestuurd zijn.
Weet iemand hoe ik kan meten of de aansturing nog werkt?

Kan ik op een andere manier de storingen uit (laten) lezen?

Is de uitlezer te repareren/vervangen?

En de laatste vraag:

Wat is er toch aan de hand met deze auto? :eusa_wall:

Ik doe 'm in ieder geval niet weg.. ben er toch nog steeds een beetje blij mee, al kan ik er nog niet mee rijden!

Groeten, Ray.
850 Estate 2.5 10V, CBR 1000 F.

wepster

dat vetslaan van de bougie kon wel eens een dicht zittende karter ontluchting zijn die zou ik als eerste eens reinigen of vervangen dan de kompleete olie er af en nieuwe er in (met filter natuurlijk)
dan weer proberen en kijken wat hij doet

greets wepster

Raleeuwe

Oke, bedankt.

Ga ik doen.

Stond al op de planning om te gaan doen als ie goed zou lopen, maar als het ook een oorzaak kan zijn moet ik het maar meteen gaan doen.

Morgen onderdelen bestellen...

Groeten Ray.

J a a p

Hmm, mischien is er iets mis met de stekker of het draadje van de bewuste injector?  Klinkt alsof het wel iets met die injector MOET zijn.
Wannabe C70 rijder.

pwassink

Citaat van: VolvoJaap op 25-05-2008 13:20:34
Hmm, mischien is er iets mis met de stekker of het draadje van de bewuste injector?  Klinkt alsof het wel iets met die injector MOET zijn.

Injector is van plek gewisseld probleem bleef ,  aansturing van die injector zou wel kunnen

Dus ECU (contacten) en of de kabelboom naar die injectoren en of de connectors ervan eens nazien mogelijk nog een optie..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Raleeuwe

Op de plusdraad meet ik 10.98 volt(stilstaande motor), maar omdat de injectors massa gestuurd zijn weet ik niet of de aansturing werkt.

Ik ga proberen of ik de mindraad na kan meten, ik weet nog niet hoe maar ik moet erachter zien te komen of de ecu de massa onderbreekt.

Ik dacht ook dat het eventueel met de bobine te maken kan hebben.

Omdat het gaat over de bougie met de langste kabel(meer weerstand?), en omdat het met hogere toeren mis gaat dacht ik dat de bobine evt. de benodigde spanning niet kan leveren.

Of zit ik nu echt in de verkeerde richting te denken?

pwassink

Citaat van: Raleeuwe op 25-05-2008 16:56:19
Op de plusdraad meet ik 10.98 volt(stilstaande motor), maar omdat de injectors massa gestuurd zijn weet ik niet of de aansturing werkt.

Ik ga proberen of ik de mindraad na kan meten, ik weet nog niet hoe maar ik moet erachter zien te komen of de ecu de massa onderbreekt.

Ik dacht ook dat het eventueel met de bobine te maken kan hebben.

Omdat het gaat over de bougie met de langste kabel(meer weerstand?), en omdat het met hogere toeren mis gaat dacht ik dat de bobine evt. de benodigde spanning niet kan leveren.

Of zit ik nu echt in de verkeerde richting te denken?

K las eerder dit :

Kabels/Bougies:
Zijn drie weken geleden door mij vervangen.

Is daarbij ook de kabel naar de bobine vervangen, die zit niet bij de standaard set normaliter en is even oud als de kabels die je wel verving.
+ dit ene electrische draadje zag in elk geval 5 maal zoveel vonkjes voorbijgaan in zijn werkzame leven ..

Nieuwe kabels zijn zelden stuk .. maar ik zeg nooit nooit .. !

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Raleeuwe

Hoi,

Ik heb de bougiekabels en de kabel naar de bobine vervangen.

Waar ik eigenlijk benieuwd naar was: is het mogelijk dat de bobine aan sterkte verliest waardoor dit soort problemen op kunnen treden?

Groeten, Ray.

V70geRwin

Citaat van: Raleeuwe op 25-05-2008 20:23:48
Hoi,

Ik heb de bougiekabels en de kabel naar de bobine vervangen.

Waar ik eigenlijk benieuwd naar was: is het mogelijk dat de bobine aan sterkte verliest waardoor dit soort problemen op kunnen treden?

Groeten, Ray.

Ja maar het is wel raar dat het dan maar bij 1 cilynder is bij jou.

J a a p

Wat je ook zou kunnen doen is de hele kabelboom vervangen. Schijnt helemaal niet zo'n grote klus te zijn.
Wannabe C70 rijder.

Raleeuwe

Hoi,

Ik heb de carterventilatie vandaag losgemaakt, morgen nieuwe spullen halen en weer monteren.

De onderste aansluiting op de motor zat dus helemaal dicht met keiharde rommel.
Deze heb ik er uit weten te krijgen.
Het gasklephuis heb ik ook schoongemaakt en ik zal morgen ook even kijken of ik nieuwe vaccuumleidingen kan monteren.

Ik heb ook de bedrading van de injector nagekeken met een lampje, de ECU regelt WEL.
Hoewel ik de openingstijd niet kan meten ga ik er maar vanuit dat de ECU niet kapot is.

Volgens verschillende slopers(Rima, Marans) gaan deze eigenlijk niet kapot.

Ik vermoed nu dat er een klepseal kapot is en dat daarom, in combinatie met de carterdruk, de bougie steeds vet slaat, maar dat verklaart de benzinelucht en de zwart/grijze rook natuurlijk nog niet.

Kabelboom in z'n geheel vervangen doe ik nog niet maar ik hou 'm wel in gedachten.

Graag zie ik jullie suggesties tegemoet.

Groeten, Ray

Raleeuwe

Yes... opgelost!

Het was dus een combinatie van slechte klepseals en een zwakke bobine.

Doordat de klepseals niet meer goed afsloten, liep er olie in de cilinder en sloeg de bougie vet.
Doordat de bobine geen sterke vonk leverde kon de bougie zichzelf niet schoonbranden.

Dat dit steeds bij de eeste cilinder gebeurde, kwam omdat de inlaat klepseal echt rot was.
Alle 10 vernieuwd, leuk karwei.

Het heeft even geduurd omdat ik geen tijd had, maar...

Ik kan weer roffelen!! :eusa_dance:

Gisteren nog even op de A67 goed doorgereden, ik heb alleen wat zwarte rook, waarschijnlijk omdat de uitlaat nog vol oude rommel zit, maar dat zien we nog wel.

Komende tijd ga ik verder met kleine dingen in orde maken.

Bedankt voor alle suggesties.

Groeten Ray.

thuur

Dat is mooi om te horen!

Heb je toevallig foto's gemaakt van de klus?

Gr :D

Raleeuwe

Nee, geen foto's, helaas..

Dacht van wel, iets fout gedaan met de camera....

Grt, Ray.

FGG

Citaat van: Raleeuwe op 26-07-2008 12:04:12
Nee, geen foto's, helaas..

Dacht van wel, iets fout gedaan met de camera....

Grt, Ray.

Nog even opnieuw dan. Heb ik ook gedaan bij de gasveren.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think: