voorstellen en probleem met mijn 850 automaatbak van 1994, vooruit in de R??

Gestart door 850martijn, 09-07-2008 20:07:50

Vorige topic - Volgende topic

850martijn

Hallo,
Ik zal mij eerst eens even voorstellen, ik ben Martijn, 23 jaar, en sinds kort mijn tweede volvo,eerst een 340, nu dan eindelijk een 850, 2,5 20V en dan 125kW. super auto, km 230.000 stand, net ingelopen dus. is net met het nieuwe type neus maar nog wel oude type achterlichten.

maar ook al gelijk een probleem wat ik bij de aankoop al wist, de automaatbak doet gek, hij gaat ook vooruit in de R stand ??? de schakelaar op de bak werkt wel, achteruit rijlichten branden ook wel op het moment dat ik hem inschakel, en als ik hem uitlees en de schakelstanden aflees die de schakellar afgeeft klopt dit ook, alleen kan ik wel door het bewgen van de pook af en toe de R in beeld krijgen in de D stand. Kennen jullie dit probleem?? denk dat ik met het spoelen weinig uithaal, hadden ze beter eerder kunnen doen :-[.

ben zelf monteur dus als het op de bak uitkomt heb ik nog een beste klus ;D maar dat is ie wel waard natuurlijk.

hoor het graag groeten Martijn

Marty

Van automaten hebt ik geen verstand, maar toch welkom, naamgenoot! En eh.... een slecht werkende automaat hoeft je natuurlijk niet te weerhouden van enkele plaatjes van je Roffel. Toch??  ;D

mehn

Citaat van: 850martijn op 09-07-2008 20:07:50
hij gaat ook vooruit in de R stand ???

Dat is niet zo mooi...komt me bekend voor.

Citaat van: 850martijn op 09-07-2008 20:07:50
de R in beeld krijgen in de D stand.

Wat bedoel je hiermee?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

850martijn

hallo,
foto's volgen nog, staat nog niet thuis vandaar,

met de R in beeld krijgen in de stand D van de pook bedoel ik, dat wanneer ik hem uitlees met de öuderwetse volvo tester" en ik de schakelstanden controleer dan kan ik door een beetje te wiebelen met de pook, deze in de D stand, een R laten aangeven op het beeldscherm van de tester, de achteruitrij verlichting brandt dan ook. maar denk dat ik op zoek moet naar een andere bak, ook als ik de andere topics lees.. maar goed, blijft een mooie auto :)

mehn

Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik begrijp niet hoe dat zou kunnen. Lijkt me onmogelijk.

Dit zou betekenen dat de auto denkt dat de automaat in de R staat terwijl de pook in de D staat. Tot hier zou dat kunnen (schakelstandensensor stuk), maar als je dan de rem loslaat kan ie nooit achteruit rijden. Wat hooguit kan is dat de auto nergens naar toe gaat omdat de bak mechanisch in de D staat en de ECU van de automaat de R probeert aan te sturen.

XC60 D4 AWD:

wepster

he die martijn

ik denk eerder dat je et in de schakelaar moet gaan zoeken de bak is zeer moeilijk voor de gek te houden mits het schakelblok echt in storing licht (niet werkt volgens de voor greschreven software)
dus in mijn ogen zou ik eerst eens kijken of je de schakelaar goed afgesteld krijgt en indien mogelijk eventueel vervangt door een ander mocht je er dan nog niet uit komen dan dnk ik pas aan een bakwissel

maar toch top dat je er gewoon voor gaat en een roffel het leven red  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
mocht je hem weer in orde hebben veel veilige km gewenst

850martijn

ja blijft apart, ga er zaterdag mee aan de gang, probeer eerst wel ff een nieuwe schakelaar, is het makkelijkst he, collega beweerd dat hij het al een keer aan de gang heeft gekregen door het kleppenhuis te demonteren, deze eerst een nacht in de benzine te leggen en daarna in de ATF, is te proberen, bak vervangen kan altijd nog :),  houd je van de straat he

mehn

Bij mij was het een intern lek in de bak. Vervanging van het deksel dat aan de kant van het wiel aan de bestuurderskant zit, heeft het uiteindelijk opgelost.
Ik heb 2x een ander/nieuw kleppenblok laten monteren, dat loste niets op.

XC60 D4 AWD:

850martijn

hallo,
had jij hetzelfde probleem dan?? ik lees ook vaak dat het pijltje moet knipperen op het dash board, maar dat is bij mij niet zo. is die deksel te verwijderen met gemonteerde bak?? ga er zaterdag maar eens aan beginnen als ik het haal:)

thuur

Citaat van: 850martijn op 10-07-2008 21:31:56
hallo,
had jij hetzelfde probleem dan?? ik lees ook vaak dat het pijltje moet knipperen op het dash board, maar dat is bij mij niet zo. is die deksel te verwijderen met gemonteerde bak?? ga er zaterdag maar eens aan beginnen als ik het haal:)

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,23368.0.html

En welkom uiteraard!

Gr ;)

850martijn

Hallo,
Vanmorgen vroeg maar eens begonnen aan de 850,olie ruikt niet fijn, maar  eerst de schakelaar maar eens vervangen door een nieuwe, mocht niet meer baten  :'( heb er nu ook iets verder mee gereden en kwam er al wel snel achter dat er wel heel veel slip in de D zit. Ma goed, zwart tot onder de oksels nu, maar de bak is er achter weg, nu de zoektocht iets aanscherpen naar wat anders, en dan nog maar een zaterdag eraan spenderen ;D

als iemand nog een goede bak weet  :eusa_hand:laat maar weten, is een AW 50-42..

groeten

850martijn

Zo van de week sávonds even doorgegaan, en vandaag afgemaakt, nieuwe (andere ) bak erachter, bak geflushd en gespoeld, wat een lopen nu weer, schakeld als een nieuwe, alle versnellingen worden soepel ingezet, super dus. ga de oude bak nog wel even uit elkaar halen, wil wel weten hoe het nu precies zit.

toch bedankt voor de hulp!

RRRRR_Ramon

Fijn dat ie weer lekker rijdt!! Hulde. Veel plezier ermee!
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪