andere 15G, moet ik een remap van mn MTE-chip?

Gestart door J a a p, 22-07-2008 06:43:34

Vorige topic - Volgende topic

J a a p

Aaangezien Marc op vakantie is, stel ik mijn vraag ook hier:

Ik krijg binnenkort een andere 15G op mn auto. Moet ik nu een remap, of turbodruk laten controleren/wastegate laten afstellen of iets anders? Ik heb een MTE-chip.
Wannabe C70 rijder.

Turbo-Geek

Nope, remap zeker niet ... Wastegate afstellen wel.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

Zippo

Citaat van: Turbo-Geek op 22-07-2008 10:02:47
Nope, remap zeker niet ... Wastegate afstellen wel.

Hoezo wastgate afstelling ::)

Turbo-Geek

Nou als je een andere turbo erop zet dan heeft die ook meteen een andere wastegate, als je die gebruikt dan moet de afstelling hetzelfde zijn en mischien bijgesteld worden want het aantal slagen geeft niet altijd hetzelfde effect bij iedere wastegate (leeftijd).
De 'oude' wastegate kan ook over gezet worden en dan hoeft dat natuurlijk weer niet.

Joachim1

Remap is niet nodig lijkt mij.
Nieuwe turbo er op...kijken of je ongeveer een halve maan hebt..en rijden maar.
Je kan later altijd nog iets langer maken als de turbo er te snel in vliegt of de druk wat te hoog vind....of iets korter maken als het te tam gaat.

Bij een volvo nieuwe turbo zeg ik 2slagen langer maken in combie met chiptuning  ;)

J a a p

forgive me my ignorance, maar: halve maan?
Wannabe C70 rijder.

Turbo-Geek

Kijkende vanaf boven op het palletje waar de wastegate stang overheen valt.

Joachim1

thuur

Tenzij je custom software hebt: nee, gewoon er op schroeven.

Van de wastegate zou ik lekker afblijven. Af fabriek staan ze ingesteld zoals het hoort.

Gr ;)

Joachim1

Citaat van: thuur op 22-07-2008 22:26:51

Van de wastegate zou ik lekker afblijven. Af fabriek staan ze ingesteld zoals het hoort.

Gr ;)
Op foto,s is orgineel fabrieks insteling.
Heb je een chip dan kan het zijn dat je opspoel eigenschappen anders worden en dan kan het
soms beter/fijner zijn om een paar slagen van de fabrieksinsteling aftewijken.

J a a p

Dank voor de reacties. Het is dus niet acuut nodig, maar ik zal toch naar Marc gaan als hij weer terug is, voor een controle. Just to be shure. Het ging me er ook om of ik de motor/turbo zou slopen als ik het niet deed.
Wannabe C70 rijder.

thuur

Citaat van: Joachim1 op 22-07-2008 23:08:18

Mooie foto's! Maar als je niet zeker weet wat je doet raad ik iedereen aan er lekker vanaf te blijven ;)

@Jaap: als je het niet vertrouwt vermijd dan voorlopig volgas bij hoge toeren. In deellast regelt de ECU het wel aardig bij, maar bij volgas gaat ie uit van aannames. Als die niet kloppen met de praktijk kan het feest snel afgelopen zijn. Maar bij een 15-er zal dat wel meevallen ;)

Gr 8)

M a r c

Citaat van: thuur op 22-07-2008 22:26:51

Gr ;)

Nou... dát is helaas niet altijd het geval... is geen touw aan vast te knopen; soms staan ze gewoon los en de andere keer weer véél te strak  :eusa_doh:
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Joachim1

Citaat van: thuur op 22-07-2008 23:14:40
Citaat van: Joachim1 op 22-07-2008 23:08:18

Mooie foto's! Maar als je niet zeker weet wat je doet raad ik iedereen aan er lekker vanaf te blijven ;)

@Jaap: als je het niet vertrouwt vermijd dan voorlopig volgas bij hoge toeren. In deellast regelt de ECU het wel aardig bij, maar bij volgas gaat ie uit van aannames. Als die niet kloppen met de praktijk kan het feest snel afgelopen zijn. Maar bij een 15-er zal dat wel meevallen ;)

Gr 8)
Foto,s is antwoord op de vraag halve maan...kun je duidelijk zien op de foto,s  ;)

M a r c

Even inhakend op de opmerking van Thuur; bij volgas gaat de ecu niet uit van aannames....  in het middengebied regelt de ecu de inspuiting naar aanleiding van de data die LMM en lambdasensor 'm geven. Tijdens vollast kijkt ie niet meer naar de gegevens van de LMM en lambdasensor maar gooit ie vaste factor over de inspuittijden e.d. , alleen kun je daarin niet de turbodruk meenemen omdat je die in deellast minder hebt, dus is het van belang dat ie niet téveel turbodruk draait plankgas. Als je op safe wilt spelen totdat het gecheckt kan worden zet je de arm van de wg-actuator tot die tijd gewoon wat losser.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl